31. března 2018 6:06 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Smoljak proti Cimrmanům. U soudu se pere za otcova práva, v prvním kole vyhrál 140 tisíc

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 34Diskuse
Filip Smojak je druhým nejstarším potomkem Ladislava Smoljaka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Filip Smojak je druhým nejstarším potomkem Ladislava Smoljaka. | foto: MAFRA

PRAHA Syn jednoho z duchovních otců Divadla Járy Cimrmana Filip Smoljak si připsal dílčí úspěch v boji za režisérská práva svého otce. Městský soud v Praze v prvním kole sporu s organizací zajišťující souboru zázemí rozhodl vyplatit mu více než sto tisíc korun. Jádrem sváru je, že instituce s ním neměla vypořádané právní náležitosti po jeho otci Ladislavovi. Smoljak podobným způsobem žaloval několik dalších divadel.

„Soud ukládá žalované (straně), aby do 15 dnů ode dne doručení platebního rozkazu zaplatila žalobci částku ve výši 140 tisíc korun spolu se zákonným úrokem z prodlení ve výši 8,05 procenta ročně od 29.prosince 2017 do zaplacení,“ stojí v platebním rozkazu, jejž má server Lidovky.cz k dispozici a o němž pražský městský soud rozhodl minulý týden.

Žalobou dostal Filip Smoljak před soud příspěvkovou organizaci Žižkovské divadlo Járy Cimrmana, kde má soubor zázemí a která je jeho domovskou scénou. Zřizovatelem instituce je Městská část Praha 3. „Platební rozkaz byl vydán dle návrhu a dle zákona,“ sdělila k tomu serveru Lidovky.cz mluvčí soudu Markéta Puci.

Smoljak je po otci držitelem jedné osminy autorských práv k produkci Divadla Járy Cimrmana. Především má ale v rukou jednu čtvrtinu režisérských práv, jelikož Ladislav Smoljak byl výhradním režisérem souboru. Právě tato práva představují předmět sporu. Podle Filipa Smoljaka nedošlo po smrti jeho otce v roce 2010 k tomu, aby s ním žižkovská scéna uzavřela dohodu o jejich užívání.

„Smyslem žaloby je upozornit na pošlapávání majetkových a osobnostních autorských práv mého otce. Pokud někdo tvrdí, že Ladislav Smoljak nevytvořil divadelní, nebo chcete-li režijní koncepci všech 15 dramatických a hudebně dramatických děl Járy Cimrmana, popírá jeho autorství,“ uvedl pro Lidovky.cz Filip Smoljak, jemuž v tomto konkrétním případu dal nyní soud z pravdu.

‚My máme všechno, jak má být‘

Ladislav Smoljak nebyl s druhou klíčovou postavou scény Zdeňkem Svěrákem „jen“ autorem inscenací ve smyslu zpracování jejich literární předlohy. Podle jeho syna jako režisér hrám vtiskl jevištní podobu spočívající v souhře herců, scénografii a dalších prvcích. Odtud se odvíjí režisérská práva, na jejichž možné pošlapávání upozorňuje Filip Smoljak.

Ve sporu se Žižkovským divadlem Járy Cimrmana se dožadoval vyrovnání za užití práv za rok 2015, kdy scéna předvedla 124 představení. Podle výpočtů vycházejících z autorského zákona si mohl Smoljak dokonce říct o téměř 400 tisíc, ale zůstal u zmíněné nižší částky. Svou aktivitou podle svých slov usiluje primárně o uznání režisérských práv otce, nikoliv o finanční přilepšení.

Filip Smoljak (vpravo) se svým právním zástupcem Michalem Šalomounem.
Majitel Divadelní agentury ECHO, herec souboru Divadla Járy Cimrmana a jeho manažer Václav Kotek.

Vedení Žižkovského divadla Járy Cimrmana se zatím ke sporu staví zdrženlivě. Jeho ředitelka Jana Rumlenová pro Lidovky.cz uvedla, že o při nemá povědomost a že ze strany její organizace k žádným protiprávním krokům nedošlo. „My máme všechno, jak má být. O žádném soudu nevíme, proto se nemůžeme vyjádřit,“ tvrdí.

Scéna zatím nic platit nemusí. Stávající výsledek soudu není definitivní, organizace proti němu může podat takzvaný odpor a svár by se pak projednal ve standardním řízení. „Pokud něco z vysouzených částek opravdu fakticky získám, věnuji to na filantropii, zejména na podporu nevýdělečných divadel v menších městech a obcích,“ podotkl k tomu Smoljak, kterého zastupuje advokát Michal Šalomoun.

Smoljak kontra 50 divadelních scén

S ředitelkou Rumlenovou o nesrovnalostech ohledně práv po otci jedná podle svých slov od podzimu 2016. Ze svého pohledu se uspokojivé zpětné vazby dosud nedočkal, proto letos v lednu podal žalobu. Žižkovské divadlo Járy Cimrmana uvádí inscenace z pera dua Svěrák a Smoljak na základě dohody s divadelní agenturou ECHO, jejíž majitel Václav Kotek je manažerem cimrmanovského souboru.

Kulisák, herec a manažer

Manažer divadla a majitel Divadelní agentury ECHO Václav Kotek (* 1953), s Divadlem Járy Cimrmana spolupracuje od roku 1973.
V souboru začínal jako kulisák, později se dostal k menším rolím. Dnes jako herec vystupuje v celkem 12 inscenacích. Od 90. let působí jako manažer divadla.

„Neustále lživě tvrdí (agentura), že má licenční oprávnění za všechny nositele autorských a jiných práv k provozování divadla. To přinejmenším ode mne rozhodně nemá,“ upozorňuje Smoljak. „Pana (Zdeňka) Svěráka se na to ještě přeptám. Ale dokud se s naším právním zástupcem nedohodneme, zatím nebudeme poskytovat žádné vyjádření,“ reagoval pro Lidovky.cz Kotek.

Filip Smoljak je jedním ze čtyř potomků svého otce. Jako jediný se přitom takovým způsobem za jeho režisérská práva bere. Ostatní správu kompletní divadelní pozůstalosti po Ladislavu Smoljakovi, především práva autorská, svěřili agentuře Aura-Pont, s níž pak spolupracuje jak Zdeněk Svěrák, tak divadelní agentura ECHO Václava Kotka.

Žižkovské divadlo Járy Cimrmana je v tuto chvíli jedním z mnoha, s nimiž se Filip Smoljak snaží dosáhnout narovnání za nevypořádaná režisérská práva. Celkem jde o zhruba 50 scén po Česku, kde se odehrály kusy z repertoáru Divadla Járy Cimrmana bez patřičné dohody s mladým Smoljakem. „S většinou mimopražských divadel jsem se dohodl bez žaloby,“ podotkl s tím, že dosud žaloval zatím sedm scén. Obdobným způsobem zatím uspěl také proti Divadlu Šumperk, u něhož soud vydal platební rozkaz na 7 tisíc korun.

  • 34Diskuse


Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz