Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Socialisté se v reklamě převlékli do barev ODS

Události

  9:14
PRAHA - Občanští demokraté chtějí po volbách zdražit potraviny a léky, zrušit bezplatné zdravotnictví a minimální mzdu, okamžitě zvýšit nájemné nebo zavést výpověď bez udání důvodu. Celkem šokující přiznání.

Přiznání. Zdeněk Škromach ukazuje inzerát ODS Mínus. Socialisté se k jeho autorství ještě včera přihlásili. foto: Pavel WellnerLidové noviny

Včera se ho dozvědělo několik set tisíc lidí z inzerátů v denním tisku nebo z čerstvě vylepených plakátů. Je na nich nápis „ODS Mínus“ a obvyklá modrá turistická šipka. Tentokrát ne doprava, ale dolů. Je vůbec možné nalákat na takové slogany nějaké voliče? „Ne, to není náš inzerát, i když je tam naše logo. Je to podraz a špinavá kampaň někoho jiného,“ říká mluvčí ODS Jiří Sezemský.

Koho? Ještě včera odpoledne se k autorství přiznali sociální demokraté. Jde o zatím nejdrsnější předvolební útok socialistů proti ODS. A ČSSD nejen že v barvách občanských demokratů hlásá záměry, které ODS neplánuje, ale zaregistrovala si i jejich volební symbol - modrou turistickou šipku. ODS ji ale prý bude bezplatně půjčovat.

Přesto, že občanští demokraté tvrdí, že socialisté pod jejich jménem hlásají lži, a cítí se velmi poškozeni, nechtějí se bránit. Alespoň zatím. „Nic z toho, co se tvrdí v tom inzerátu, není v našem programu, jsou to lži. My na to ale reagovat nebudeme, nebudeme dělat podobnou negativní kampaň. Sociální demokraté někdy v lednu tvrdili, že budou dělat veselou kampaň a negativní používat nebudou. Takže jejich tvrzení asi příliš pravdivá nejsou,“ řekl včera šéf volební kampaně ODS Jiří Šneberger.

Kdyby podobně napadla nějaká soukromá firma konkurenta, případný soud by nejspíš prohrála. „Kdyby to byla běžná komerční reklama, tak by se to mohlo dát i k soudu. Tam by dokonce i ODS mohla uspět. Kdyby takhle Ford napadl Škodovku, tak by to bylo neslýchané,“ vysvětlil odborník na reklamu a vysokoškolský učitel Jiří Mikeš.

Za pravdu mu dává i současný prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný. Jinak také známý a bývalý spolužák předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky. „Z hlediska Rady pro reklamu to problém není, protože rada se politickou reklamou nezabývá vůbec. Rozhodli jsme se tak kvůli zkušenostem ze zahraničí. Kdyby něco takového bylo z obchodní sféry, tak by to z mého pohledu byla nekalá soutěž, možná poškozování dobrého jména,“ ohodnotil akci Pokorný.

Sociální demokraté nemají s takovým způsobem kampaně žádný problém. Ještě včera uspořádali tiskovou konferenci, kde se jím chlubili Sobotka a šéf volební kampaně socialistů Jaroslav Tvrdík.

Nevidí problém v tom, že klamou veřejnost symboly ODS. Tvrdík tvrdí, že vše je právně v pořádku. Použité značky si totiž ČSSD zaregistrovala u patentového úřadu. Občanským demokratům je ale podle jeho slov „dovolí“ bezplatně používat. „Nic víc vám k tomu říkat nebudu, přeji hezký den a na shledanou,“ odpověděl Tvrdík pouze na otázky LN a položil telefon.

Volební tým ODS se i přes jistou smířlivost chce poradit s právníky, jestli má smysl „lži“ z inzerátů žalovat. Podle Šnebergera se včera zatím dohodli na tom, že budou spoléhat „na zdravý rozum lidí“.
Autoři: