9. listopadu 2017 8:29 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

‚Jako skok o tyči až ke Slunci.‘ Sopranistka zazpívala nejvyšší tón v historii

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Budova newyorské Metropolitní opery. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Budova newyorské Metropolitní opery. | foto: Lydia Liu

NEW YORK Diváci Metropolitní opery v New Yorku mohou v těchto dnech zaslechnout nejvyšší tón, který kdy zazněl z lidských hlasivek na půdě divadla se 137letou tradicí. Notu A nad vysokým C v představení Anděl zkázy zpívá sopranistka Audrey Lunová, a přestože trvá jen zlomek sekundy, jde o mimořádnou kombinaci genetických vloh, tvrdého cviku a mentální disciplíny, napsal list The New York Times.

Výkon americké sopranistky je o to obdivuhodnější, že rekordním tónem její postava Leticie vstupuje do děje a její „vysoké A“ zazní ještě dříve, než se pěvkyně ukáže divákům.

Metropolitní opera na svém facebookovém profilu přirovnává bezprecedentní počin ke „skoku o tyči až ke Slunci“. Lunová přitom řekla, že její hlasové možnosti sahají ještě dál.

„Při zkouškách jsem v minulosti zpívala i C nad vysokým C, takže vím, že na to mám,“ řekla americkému deníku The New York Times před úterním představením. „Ale nic podobného jsem nikdy nepředvedla na podiu,“ dodala.

Představení Anděl zkázy vzniklo adaptací stejnojmenného filmu (v originále El ángel exterminador) z roku 1962 a pro zájemce je v Metropolitní opeře k vidění do 21. listopadu. Děj pojednává o večírku aristokratů, z nějž hosté ze záhadných příčin nemohou odejít.

07.listopadu 2017 v 16:14, příspěvek archivován: 09.listopadu 2017 v 08:16

"The A above high C that the soprano Audrey Luna reaches in Thomas Adès’s new opera, “The Exterminating Angel,” is so high, it has never been sung in the 137-year history of the Metropolitan Opera." (The New York Times)
The Exterminating Angel is on stage through November 21. Live in HD November 18. bit.ly/2qXWFIb

Blaník

„Ta nota, ten rozsah, lehkost, to vše je metafora pro schopnost překonat psychologické a neviditelné hranice, které kolem postav vyrostly,“ vysvětluje význam vysokého A autor hudby operní adaptace Thomas Adés. „Je to okamžik příchodu,“ komentoval umístění rekordního tónu v ději.

ČTK