Soudkyně Dana Dorazilová míní, že okresní soud měl více analyzovat fakta spojená s děním v okolí Rolsberské ulice. Rozhodnutí o výpadovce z Olomouce na Přerov prý stavěl hlavně na analýze soudního znalce, nezohlednil například výjimky hygienické stanice. Soudkyně zapochybovala i o charakteru pře, zda jde skutečně o spor mezi soukromými subjekty.
„Počkáme na zdůvodnění. Každopádně ti lidé se snaží bránit své právo na bydlení v prostředí neporušujícím předpisy,“ řekl LN po rozsudku zástupce nespokojených Pavel Doucha, který se v Ekologickém právním servisu věnuje hluku z dopravy. Olomouckou žalobu podával před třemi lety.
I ministerstvo dopravy počká na doručení rozsudku. „Důležité bude až pravomocné rozhodnutí soudu,“ uvedl jeho mluvčí Karel Hanzelka.
Kvůli hluku z dopravy čelí silničáři po celé republice desítkám žalob. Žádný z případů ale zatím nedospěl do úplného konce. Průlomový je zatím právě olomoucký spor a druhá podobná pře v Praze 5, kde uspěli lidé i v odvolacím řízení. Silničáři a ministerstvo se ale obrátili na Nejvyšší soud a ten zatím vykonatelnost rozsudku odložil. Jeho verdikt bude vodítkem pro podobné případy po celé republice.
Soudci by měli říci, zda právě silničáři mají v podobných případech platit stěhování, vyměňovat okna za protihluková, zmírňovat či omezovat provoz a činit další opatření. Náklady na „odhlučnění“ všech problémových úseků odhaduje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík na desítky miliard korun. Jako alternativu zmínil i možnost silnice zavírat.