Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Soutěžit s obrazy je jistý druh loterie, říká malíř Tomáš Tichý

Design

  6:40
„Společnost je dnes definována komunikačními technologiemi, které ji neustále zrychlují. Proto je pro mě téma jedince ztraceného v datovém toku často používaným dějovým motivem. Ty displeje v obrazech používám jako brány do jiných dimenzí - do jiných způsobů vnímání,“ říká český malíř Tomáš Tichý. O své práci přemýšlí v širokých, někdy až astrofyzicích souvislostech. Rád si ale udělá legraci, jako se tomu stalo na benátském bienále před pár lety, kdy na návštěvníky nastražil balíček sušenek.

Tomáš Tichý foto: Archiv Tomáše Tichého

Lidovky.cz: Jak byste charakterizoval svou tvorbu a jaká témata v ní aktuálně nejčastěji zpracováváte?
Asi by se dalo říct, že maluju figurativní obrazy s abstraktními prvky. Baví mě spojování různých forem a obsahů. Vzniká tak napětí, které jinak vytvořit nelze. Napětí jako takové mě zajímá i v rámci společnosti. Než začala tzv. migrační krize, četl jsem hodně Zygmunta Baumana, který ve své Tekuté modernitě a jiných dílech do značné míry předpověděl řadu problémů spjatých s globalizací. Společnost je dnes definována komunikačními technologiemi, které ji neustále zrychlují. Proto je pro mě téma jedince ztraceného v datovém toku často používaným dějovým motivem. Ty displeje v obrazech používám jako brány do jiných dimenzí - do jiných způsobů vnímání. Přemýšlením o různých způsobech vnímání prostoru a času jsem se dostal ke Stephenu Hawkingovi a dalším astrofyzikům. Netvrdím, že jejich teoriím rozumím, ale baví mě o nich přemýšlet a snažit si je vizualizovat. Obraz má tu výhodu, že můžete pracovat i s těžkými, nebo dokonce nepříjemnými tématy a přitom obsah vyvažovat malířskými prostředky, jako je kompozice, barevná skladba nebo hmota. Věřím, že pokud má obraz něco sdělit, musí mít estetickou kvalitu - bez ní si nezíská pozornost a divák odejde dříve, než se začne zabývat samotným obsahem.

Ateliér Tomáše Tichého
Obraz je velmi široký pojem, jehož smysl může každý vnímat jinak. Je celá řada...

Lidovky.cz: Zaujalo mne, že jste nyní začal pracovat se strukturou dřevotřísky. Právě dřevotříska se promítla i do obrazu, který se probojoval do finále britské prestižní soutěže The Columbia Threadneedle Prize. Ta je mimo jiné jednou z největších soutěží pro figurativní umění v Evropě. Jak obraz vznikal?
Dům, v němž mám ateliér, procházel rekonstrukcí a všude se válely tzv. OSB desky – dřevotřísky. Struktura se mi líbila zejména ve chvíli, kdy na ni zasvítilo slunce. Nevěděl jsem však, jak ji použít v obraze tak, aby to nebylo samoúčelné. Později jsem na Facebooku našel fotku kamarádky žijící v Austrálii, jak leze ve větvích liján v pralese. V tu chvíli mě napadlo nahradit strukturu pralesa dřevotřískou. Tu vnímám jako jakousi vizualizaci datových toků, o kterých jsem mluvil výše. Symbolizuje pro mě i způsob, jakým nakládáme s přírodou a jejími zdroji. Ta struktura je zároveň chaos i řád.

Lidovky.cz: Jaký máte z této soutěže a soutěží obecně pocit? Mohou mladým umělcům výrazně pomoci?
Ty lepší soutěže dnes v podstatě suplují to, co dříve dávaly vysoké umělecké školy. Prestiž. Uměleckých škol je na západě i u nás nesmyslně mnoho a absolventů je každým rokem více a více. Úspěch v soutěži značí vystoupení z davu a získání pozornosti. Už samotná účast v takové soutěži je dobrá, protože to znamená, že jste prošli sítem několika tisíc přihlášených. Třeba v tomto případě se na výstavu vybírá každoročně zhruba ze čtyř až pěti tisíc obrazů a soch z celého světa a na samotnou výstavu se dostane jen čtyřicet až šedesát.

Lidovky.cz: Pokud byste měl porovnat přístup Čechů a Britů k umění, jsou patrné rozdíly?
Nejsem znalcem britských poměrů, ale řadu rozdílů vnímám. Tady u nás se donekonečna vedou nesmyslné spory mezi tzv. klasickými přístupy (malba, socha) a konceptuálním uměním. U nás je problém, že o malbě a soše velmi často mají tendenci rozhodovat lidé, kteří nejsou malíři a sochaři. To je problém jak vysokých uměleckých škol, tak soutěží v Čechách. Britové si devalvací uměleckých škol prošli o dekádu (možná spíše dvě) dříve. Dnes se vás tam proto neptají, odkud a z jakého ateliéru jste, víc je zajímá, co děláte.

Obecně si ale myslím, že soutěžit s obrazy je v principu zvláštní, jelikož rozhodování je vždy velmi subjektivní. Beru to jako jistý druh loterie a jednou dvakrát za rok nějakou soutěž obešlu. Do Threadneedle jsem se dostal letos potřetí a celkem s jistotou mohu říct, že mi to pomohlo.

Malba je velmi pružné médium, které velmi jemně reaguje na neustále se měnící...

Lidovky.cz: Je právě vystavování v zahraničí něco, po čem toužíte?
Asi jsem o tom nikdy takhle nepřemýšlel. Pro mě je podstatné malovat. Díky jedné jiné soutěži si mě před dvěma lety všimla italská Crag Gallery, která mě od té doby zastupuje v Itálii a vozí moje věci i na artfairy po Evropě. Je dobré vidět svoje věci i v jiném než jen domácím kontextu.

Lidovky.cz: Upřímně se musím přiznat, že mě pobavil váš „guerillový“ zásah na benátském bienále pár let nazpátek, kdy jste nastražil na návštěvníky balíček sušenek. Trochu mi to připomnělo díl o hipsterech z dokumenárního cyklu Kmeny. Přiblížíte nám, o co se jednalo?
To byla tenkrát jen taková recese, kterou jsme se bavili s kamarádem sochařem Kryštofem Hoškem na benátském bienále. Žádná předem plánovaná guerilla to nebyla. Byli jsme tenkrát frustrovaní z toho, kolik lidí je schopno se dodnes schovávat za Marcela Duchampa a recyklovat jeho odkaz na atomární banality a jak to široká veřejnost setrvačně přijímá. Pod jeden popisek patřící k nějaké vzdálené instalaci jsem položil balíček sušenek, který jsem měl v kapse, a několikrát jsem jej vyfotil s bleskem zrcadlovkou. Najednou se začali scházet lidé a sušenky si prohlíželi, fotili a někteří je pak i hledali v katalogu. Já jsem si pak fotil ty lidi, kteří si to fotili a zkoumali. Několikrát jsme toto zopakovali v různých místnostech a výsledek byl vždy stejný. Fascinující bylo, kolik lidí jsme takhle zblbli.

Lidovky.cz: Když se ještě vrátíme k malbě jako takové: měla by skrývat svůj význam, nebo je v pořádku považovat obrazy pouze za dekorace?
Obraz je velmi široký pojem, jehož smysl může každý vnímat jinak. Je celá řada přístupů - někdo v obraze potřebuje mít příběhovost, jiní upřednostňují abstraktnější formu sdělení. Navíc se oba tyto principy mohou potkávat. Malba je velmi pružné médium, které velmi jemně reaguje na neustále se měnící společnost, a sama sebe tak aktualizuje. Proto nikdy nehrozí konec malby, protože vždy budou malíři, kteří hledají nová, současná témata a občas navíc některý nalezne i téma budoucí.

Lidovky.cz: Mimochodem, jak vnímáte masivní popularitu sociálních sítí jako je Instagram a rostoucí závislost lidí na „obrázcích“, které mnohdy smysl postrádají?
Je to pro mě téma. Nedokážu ale odhadnout, zda nadužívání sociálních sítí bude nadále růst, nebo zda jde jen o určitou vlnu, která později zase opadne, až se lidé přesytí. Vše se dá využívat dobře i špatně. I když 90 % obsahu Instagramu tvoří patrně „přiblblá“ selfie a sebeadorující motivy, je to zároveň médium, které lze smysluplně využívat.

Lidovky.cz: Už podruhé chystáte výstavu se sochařem Ondrou Olivou, jak se vám s Ondrou spolupracuje a jak vám toto umělecké partnerství funguje?
Ondra žije a pracuje na Velehradě, já žiju a pracuju v Praze. Nejsme uměleckou dvojicí, děláme nezávisle každý svoje věci, ale jsme v kontaktu, máme přehled o věcech toho druhého. Teď chystáme v pořadí druhou výstavu pro galerii Kotelna, ale jinak už za sebou máme celou řadu společných výstav a různých projektů. Jsme dobří kamarádi už od akademie a spolupráce je vždycky výborná.

Lidovky.cz: Vaše výstava, kterou chystáte na podzim, nese název Instant life. Co si pod tím máme představit a na jaká díla se mohou návštěvníci v říčanské galerii Kotelna těšit?
To slovo instantní v sobě obsahuje upřednostnění rychlosti před kvalitou. Šlo nám o určitou metaforu směřující k tomu, jak jsme si my lidé zvykli zacházet s přírodou a zdroji a i sami se sebou. Na výstavě budu prezentovat cyklus obrazů Signál 2.0, ve kterém je mimo jiné již zmiňovaná struktura dřevotřísky a jehož součástí je i onen londýnský soutěžní obraz. Budou tam ale i obrazy, které mám zatím jenom v hlavě. Pracujeme každý zvlášť.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...