Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Sozanského drsný historický exkurz

Česko

Návštěvníkům pražského Muzea Kampa připravil Jiří Sozanský (1946) možná trochu chmury. Jeho instalace nazvaná Skelety je výchovně depresivní, protože většina vystavených děl odráží společensko-politickou situaci nebo nejtěžší fáze lidského života. Sám autor o projektu říká, že jde o setkání a konfrontaci artefaktů, které vznikaly v naprosto odlišné politické realitě. Přestože je mezi jednotlivými exponáty až třicetiletý odstup, mají mnoho společných jmenovatelů. Sozanský se totiž soustavně věnuje několika problémům a tématům, jejichž závažnost ovlivňuje výslednou podobu díla i duševního rozpoložení diváka.

Malá pevnost Terezín, psi pohraničníků, zrůdné režimy, popravy, stáří... Nelze však říci, že by stísněnost, která z jednotlivých děl čiší, byla odpudivá. Jen připomene mnohé historické události, na které by generace žijící ve svobodném světě ráda zapomínala. V případě osobních motivů (například cyklus Dny a roky mojí matky) je to návrat k pokoře, která někdy sebevědomému mládí hecovanému krásou a zdravím nedochází.

Tvorba, která vznikala v posledních letech, si v sobě navíc nese skrytou bolest za ty, kteří neměli to štěstí, aby se dočkali pádu režimu. A možná i zklamání z některých opakujících se situací v historii i odpor k nehynoucím bezpáteřným typům lidí, kteří přisluhují každé době.

Člověk v činžáku Výstava Skelety, otevřená na Kampě do 19. září, představuje Jiřího Sozanského nejen jako zdatného sochaře, ale i vynikajícího kreslíře. Cyklus nazvaný Suterén si diváka kromě silného myšlenkového potenciálu podmaní také kresebnými prvky, z nichž některé dosahují až dokonalosti architektonických rysů. Sozanský je však propojuje s lidským rozměrem tak dokonale, že jen podtrhují hloubku duševních pochodů. „V letech 1978-1979 jsem pracoval na grafickém cyklu Suterén, kde jsem věnoval stejnou pozornost architektuře činžovního domu i příběhu člověka, jehož život jsem sledoval,“ vyznává se v katalogu k expozici sám autor.

Podobně jako třeba Aleš Veselý, tak i Jiří Sozanský ve společensky závažných dílech staví do protikladu obrovskou masu vyjadřující tíhu problému a malou lidskou figurku. Ta je naopak vyjádřením nicotnosti, která se přesto staví na odpor situaci, nebo naopak pokorně přijímá některé pozemské zákony dané přírodou. Návštěvník si tohoto nepoměru všimne především u bronzových plastik Modely mezních situací, realizovaných Sozanským v letech 2009-2010.

K nejvýraznějším dílům patří na výstavě model z bronzu a nerezu s názvem Mater mortis, jehož konečná verze byla instalována před Úřad vlády České republiky. Popisovat obří plastiku vyjadřující otřes, hnus a nelidskost praktik minulého režimu, který ochromil miliony mozků a vedl až k tak zrůdným činům, jakým byl proces s Miladou Horákovou a dalšími, nemá cenu. Je potřeba ji vidět.

Zdá se totiž, že tentokrát se Sozanský „ozval“ nejdrsněji a použil nejobludnější prvky, aby vybudil všechny generace a společenské vrstvy od žáků po politiky. „Až neúměrnou brutalitu Sozanského sochy lze číst jako protest proti moci, jako obranný vztek z nesmyslného aktu násilí,“ napsala k dílu Libuše Heczková. Základem díla je deformované nahé ženské tělo jako neomluvitelný fakt, že lidskými hyenami byly i samy ženy, které se propůjčily znesvětit jakýkoliv cit a mateřský pud.

Umělec, jehož nejvýraznějším rysem byly ostré reakce na negativní situace a události, není ovšem nekritický ani vůči současnému životu v demokracii. „Sedmdesátá léta se v ničem nepodobají současné realitě, snad jen s jednou výjimkou. Hrdiny té doby se stali amorální kariéristé, kteří se ani nesnažili vytvářet iluzi, že je zajímá něco jiného kromě vlastního prospěchu. Podobné typy obsadily významné pozice i v současné realitě,“ říká Jiří Sozanský . Podle něho můžeme bohužel stejně jako v sedmdesátých letech hovořit o duchovním vyprázdnění, apatii a úpadku české kultury a společnosti obecně. „Možná, že tento fakt je onou dosud chybějící spojkou mezi minulostí a přítomností,“ dodává umělec. Výstava Skelety je důvodem k zamyšlení nejen pro návštěvníky, ale i pro samotného umělce, který stále hledá odpovědi na společensky závažná témata. Možná je Jiří Sozanský nenajde. Důležité však je, že si takového otázky klade a umí je do své tvorby čitelně napsat.

Jiří Sozanský: Mater mortis

Museum Kampa, Praha do 19. září 2010

O autorovi| BLANKA FRAJEROVÁ, Autorka je výtvarná kritička

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!