Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Spekulace o příčinách tragédie airbusu: selhání počítače či otrava lithiem

Svět

  10:37aktualizováno  16:28
BERLÍN - Příčiny úterního zřícení Airbusu A320 společnosti Germanwings jsou stále neznámé a odhalí je pravděpodobně až analýza černých skříněk. Odborníci v médiích nejčastěji zmiňují technickou závadu, případně mechanické poškození. Francouzský expert Bernard Chabbert spekuluje o možné otravě lithiem.

Tragický pád Aibusu A320. foto: Ledauphine.com, TV, Twitter // Koláž Šimon / LB

Doposud je známo to, že Airbus A320 nad Francií začal náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12.000 metrů nad mořem do dvou tisíc metrů, kde narazil do hor. Piloti nevyslali žádný nouzový signál, což učinilo francouzské řízení letového provozu.

Mezi troskami byl již v úterý nalezen záznamník hovorů z kokpitu. Aparát byl značně poškozen, předpokládá se však, že se z něj nahrávky podaří získat. Odpoledne chtějí vyšetřovatelé veřejnost seznámit s prvními výsledky analýzy přístroje.

Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili první snímky nalezené černé skříňky z...
Francouzští vyšetřovatelé zveřejnili první snímky nalezené černé skříňky z...

První zveřejněné snímky nalezené černé skříňky.

„Jediná věc, kterou jsme si jistí: letadlo zahájilo sestup, velmi pravděpodobně iniciovaný piloty. Nešlo o pád, ale sestup v normálním rytmu, byť trochu rychlém,“ uvedl ve středu dopoledne letecký konzultant francouzské stanice Europe 1 Bernard Chabbert. „Za běžných okolností to znamená, že se vyskytl problém - taková změna letové výšky se totiž nikdy neprovádí bez vědomí dispečinku.“

„Pak už se nedělo nic, jako by v letadle už nikdo nebyl. Pravděpodobně ho řídil automatický pilot,“ soudí Chabbert. Během osmiminutového sestupu letadlo mlčelo, posádka nevyslala žádný nouzový signál. Podle Chabberta vše nasvědčuje tomu, že „v pilotní kabině už nebyl nikdo při vědomí.“ 


Crash A320 : "Comme s'il n'y avait personne... by Europe1fr

Expert tudíž přišel s hypotézou: „Za posledních deset let došlo na palubě linkových letadel k 170 případům výbuchů lithiových baterií. Většinou se jednalo o články umístěné v chytrých telefonech nebo v přenosných zařízeních, nicméně dvě letadla 747 se také zřítila s posádkou, protože se náklad lithiových článků na palubě vznítil.“ Z těchto článků se během hoření „uvolňují extrémně toxické výpary, které vás mohou zabít v pouhých desítkách sekund.“

Porucha počítače?

„Neštěstí připomíná, jak téměř došlo ke katastrofě při letu Airbusu A321 z Bilbaa do Mnichova v listopadu 2014,“ napsal server Spiegel Online. „Senzory na trupu tehdy zamrzly a dodávaly špatná data o postavení stroje. Palubní počítač pak zahájil strmý sestup. Jen díky zkušenosti pilota nedošlo k nehodě, protože počítač vypnul a převzal kontrolu nad letadlem,“ připomněl.

Nejčtenější německý deník Bild kromě poruchy počítače spekuluje i o možném náhlém poklesu tlaku v kabině. Piloti podle listu mohli chtít rychlým sestupem zajistit dost vzduchu pro cestující, ale manévr nezvládli. List také nevylučuje možnost teroristického útoku, přestože ji už dříve odmítly německé úřady.

Trosky zříceného airbusu společnosti Germanwings
Zaměstnanci Germanwings pokládají svíčky a květiny před letištěm Kolín/Bonn.

Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung je nutné příčinu katastrofy co nejrychleji zjistit. „Všechny díly, u nichž je podezření, že by mohly z Airbusu A320 udělat nebezpečné letadlo, musí být okamžitě vyměněny,“ apeluje list. Připomíná, že A320 je nejúspěšnější modelová řada evropského výrobce letadel Airbus a že aerolinky po celém světě používají k letům na krátkou a střední vzdálenost zhruba 3700 těchto strojů.

Francouzi vyšetřují zabití z nedbalosti

Francouzská prokuratura, která okolnosti úterní katastrofy vyšetřuje, případ prozatím klasifikuje jako zabití z nedbalosti, uvedl portál Spiegel.de. „Je samozřejmě ještě příliš brzo na to, hovořit o příčině nehody,“ řekl prokurátor Brice Robin televizní stanici BFM TV. „Víme jen, že letadlo velmi rychle ztratilo výšku a z 12.000 metrů kleslo na 2000 metrů.“ 

Novináři shromáždění na místě, odkud záchranáři vyrážejí do pátrací akce.

Tento značný pokles z běžné cestovní hladiny dosud nebyl vysvětlen. Piloti stroje během osudového klesání nevyslali žádný nouzový signál, což vyvolává výše zmiňované spekulace o dění na palubě. Objasnit dění v posledních minutách letu by měla dvojice černých skříněk. 

Záchranáři prozatím našli zapisovač hovorů z pilotní kabiny, který je ale značně poškozený. Francouzské ministerstvo dopravy ohlásilo, že práce na získání nahrávek ze záznamníku již začala. Úřady však varují, že získat veškerá data může trvat až dny. „Černá skříňka je velmi poškozená. Vyšetřovatelé ji zkoumají a první výsledky očekáváme odpoledne, ale může trvat několik dní, než budeme mít všechny výsledky,“ uvedl Brice Robin.

Robin rovněž upozornil na obtížnou indentifikaci těl. „Identifikace je nezbytná a musíme začít od ní, ale opakuji, že to nelze provést během 5 minut, zabere to několik týdnů,“ odhaduje.  Na místo tragédie přijíždějí příbuzní obětí, v obcích Digne-les-Bains a Seyne-les-Alpes je k dispozici zdravotnická pomoc a přibližně třicítka zkušených psychologů.

Na vyšetřování okolností nehody pracují také německé a španělské úřady. Španělská policie podle spiegel.de prověřuje záznamy z průmyslových kamer na letišti a z nástupu cestujících osudného letu.

Zděšení a prázdnota

Deník Süddeutsche Zeitung se zabývá zpravodajstvím o letecké katastrofě a odsuzuje senzacechtivost některých reportérů. Vadí mu zejména přílišné detaily, s nimiž některé televize přicházely. „Například když jeden z reportérů uvádí, že práce na místě zřícení budou na noc přerušeny a vypráví o vlcích, kteří se tam v horách pohybují. A mohly by nyní sežrat části těl. Můžeme jen doufat, že se žádní příbuzní obětí v tento den nedívají na televizi,“ napsal deník.

Na pozůstalé po obětech se zaměřuje deník Die Welt. „Smrt tolika lidí při zřícení letadla vyvolává nejen zděšení, ale také prázdnotu. Je mnohem bolestivější, protože neštěstí vtrhlo do života tak náhle,“ napsal list v komentáři, k němuž připojil telefonní čísla na psychologickou pomoc pro pozůstalé.

Zaměstnanci německých aerolinek Lufthansa a Germanwings ve středu v 10:53 uctí po celém světě oběti úterního leteckého neštěstí na jihu Francie. Právě v tento čas v úterý ztratila společnost Germanwings s havarovaným strojem kontakt. 

Zaměstnanci společnosti Germanwings zapalují svíčky za oběti tragické nehody ve francouzských Alpách.

Vlajky před spolkovými úřady v Německu budou do pátku spuštěny na půl žerdi. Památku 150 lidí, kteří při nehodě zahynuli, si ve čtvrtek připomene německý parlament. Truchlí rovněž gymnázium v západoněmeckém Halternu, jehož 16 studentů a dvě učitelky letadlem cestovali. Španělsko, jehož občané osudným spojem rovněž letěli, vyhlásilo třídenní smutek.

Šéf Lufthansy Carsten Spohr na Twitteru oznámil, že firma i její dceřiná společnost Germanwings co nejdříve umožní příbuzným obětí dostat se na místo neštěstí. Po ohlášené celosvětové minutě ticha se očekává, že Spohr učiní tiskové prohlášení.

Příbuzní obětí nehody letadla společnosti Germanwings opouští letiště El Prat v Barceloně.

Na letišti v západoněmeckém Düsseldorfu, kam zřícený Airbus A320 ze španělské Barcelony směřoval, jsou nadále někteří příbuzní obětí. Situace v terminálu je poklidná. „Lidé přicházejí, aby ve svém smutku nebyli sami,“ řekl mluvčí letiště Christian Hinkel.

Gymnázium v Halternu ve středu zrušilo vyučování, škola je ale otevřená, aby zde studenti mohli vyjádřit smutek nad ztrátou spolužáků a dvou vyučujících. Na místě působí psychologové a pečovatelé. „Včera nás bylo mnoho, dnes jsme sami,“ říká nápis na jedné z vývěsních tabulí na školním dvoře. Gymnázium ve středu navštíví zemská ministryně školství Sylvia Löhrmannová.

Autoři: ,

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...