Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

„Špinavý kšeft“ Bildu a ministerstva

Česko

Německý deník Bild, proslulý svou náklonností k bývalému ministrovi obrany, je hlavním partnerem lukrativní armádní náborové kampaně.

BERLÍN/PRAHA Když v únoru Jürgen Trittin hovořil o rozbíhající se náborové reklamní kampani německého ministerstva obrany, použil mimo jiné dvě slova – špinavý kšeft. Jeden ze šéfů frakce Zelených ve Spolkovém sněmu měl přitom na mysli to, že silový resort si jako klíčového mediálního partnera pro lukrativní zakázku vybral koncern Axel Springer.

O bulvárním listu Bild – vlajkové lodi tohoto vydavatelství – se ale přitom dlouho v Německu mluvilo v tom duchu, že má s nyní již bývalým ministrem obrany Karlem Theodorem zu Guttenbergem nadstandardní vztahy. Patrné to třeba podle konkurenčního týdeníku Der Spiegel bylo i z toho, jak Bild referoval o Guttenbergově opisovací aféře. „Zavání to spolčením,“ uvedl třeba opoziční sociální demokrat Sebastian Edathy již předtím, než vešlo ve známost, že Guttenberg využíval texty jiných autorů, aniž by je řádně citoval.

Během aféry pak prý list přímo mobilizoval ve prospěch Guttenberga. I po jeho nedávném odstoupení se tak kritici ministerstva stále dohadovali, zda náhodou reklamní kampaň není odměnou za dlouhodobou přízeň Bildu pro ministra. I když je totiž Bild v Německu stále nejčtenějším deníkem a daří se mu ekonomicky dobře, ani jemu se jako dalším světovým médiím nevyhnul pokles prodejnosti. (Náklad poklesl až k hranici tří milionů.) Za těchto okolností tak mocný koncern nepohrdl vládní „injekcí“. Náborová kampaň, která v souvislosti s blížícím se koncem branné povinnosti má za cíl přivést nové rekruty, bude stát necelých pět milionů eur. Z toho na Bild, jeho nedělní verzi Bild am Sonntag a webové stránky Bild.de připadne asi 600 tisíc. Ministerstvo ale popírá, že upřednostnilo koncern Axel Springer kvůli tomu, že podporoval Guttenberga. Partnera pro propagační akci prý vybrala najatá agentura.

Kampaň, která má několik fází a jejíž součástí jsou i různé spoty, bude trvat do konce roku. Zatím podle úřadu není jisté, v jakých dalších tištěných médiích se náborové inzeráty objeví. Levicově liberální list Die Tageszeitung si ale stěžuje už teď. V souvislosti s upřednostněním Bildu se ohání dokonce trestním zákoníkem a celou věc by prý mohl hnát až k soudu.

Autor: