130 let
Tomáš Rosický působil v seniorské reprezentaci od roku 2000, kdy mu bylo teprve...

Tomáš Rosický působil v seniorské reprezentaci od roku 2000, kdy mu bylo teprve 19 let. | foto: Reprofoto

'Malý Mozart' Rosický zamotal sponzorovi hlavu

Sport
  •   22:19
PRAHA - Nebýt fiaska v kvalifikaci, mohl být příběh o zázračném návratu zraněné hvězdy pro sponzory velké terno. Přesto Tomáš Rosický na poli reklamy pomalu dohání Petra Čecha.

Je jako lehce ojetý automobil, který před nedávnem prošel důkladnou generálkou a faceliftem naráz, a teď jde zase na dračku.Fotbalový záložník Tomáš Rosický si může gratulovat. Kvůli vleklému zranění na více než rok a­půl zmizel ze scény, ale sponzoři na něj nezapomněli.

Reklamní taháky národního týmu

1. Petr Čech 
Sponzoři: Adidas, Česká spořitelna
Čím je zajímavý: dlouhodobě patří mezi nejlepší gólmany světa, jeho soukromý život nemá kaňku.
Co mu škodí: každá jeho minela se v­poslední době detailně probírá.
Marketingová hodnota: 100–120 milionů korun.

2. Tomáš Rosický
Sponzoři: Puma
Čím je zajímavý: tahoun reprezentace, nejlepší český hráč současnosti, patří i mezi hvězdy anglické Premier League.
Co mu škodí: chatrné zdraví a chladný vztah k reklamě.
Marketingová hodnota: 70–80 milionů korun.

3. Milan Baroš
Sponzoři: Nike
Čím je zajímavý: je hvězdou a uznávaným kanonýrem v Turecku.
Co mu škodí: nedávné výstřelky v osobním životě.
Marketingová hodnota: 50 milionů korun.

4. Tomáš Necid
Sponzoři: Adidas, Gillette
Čím je zajímavý: proslavil se už ve dvaceti, to nejlepšího ho ještě čeká.
Co mu škodí: příliš nízký věk.
Marketingová hodnota: 40 milionů korun.

Pozn. – marketingová hodnota je odhad LN teoretické částky, jakou by si hráč mohl ročně vydělat reklamou.

Dojemný happy end má jen jedinou kaňku: fakt, že si hvězda české reprezentace téměř jistě příští rok nezahraje na mistrovství světa. "Byla to pro Tomáše těžké období. Pořád se o něm mluvilo, ale on nehrál. Ustál to bravurně," pochvaluje si hráčův agent Pavel Paska.

Jeho slova potvrzuje i nová smlouva se společností Puma, kterou bude příští čtyři roky Rosický propagovat po celém světě společně třeba s Usainem Boltem. "Je to důležitý krok a důkaz kvality značky Tomáš Rosický," říká Paska. Kolik si jeho klient lukrativní spoluprací vydělá, však tají. Přizná jediné: dlouhou pauzu na marodce Rosický na svých marketingových příjmech pocítil. A zřejmě dost.

Podpis smlouvy s Pumou by však měl být slušnou náplastí. Třeba na konto brankáře Čecha za podobnou smlouvu se společností Adidas připluje během pěti let odhadem 100 milionů korun. V případě Rosického však půjde s jistotou o nižší částku, byť je "Malý Mozart" spolu s Čechem v­ současnosti největší českou hvězdou. Za svým spoluhráčem z reprezentace ale zatím zaostává.

"Dosáhnout stejného marketingového úspěchu jako Čech se asi nikomu dalšímu nepodaří. Ostatním vždy něco chybí," míní marketingový odborník Martin Svoboda ze společnosti Concept One. Přitom Rosického potenciál je ještě vyšší: je přirozeným vůdcem týmu, střílí góly, jeho chyby nejsou tolik vidět jako u brankáře a zajímavý je i jeho vztah s populární modelkou Radkou Kocurovou.

"Někdo bere všechno, ale Tomáš si vybírá," naráží Paska na srovnání s Čechem. "Připravujeme smlouvu ještě s jedním partnerem, ale to je maximum. Na prvním místě musí být kariéra," dodává agent. Puma má přitom s Rosickým velké plány. Do prodeje brzy půjde kolekce oblečení a kopaček se jménem české hvězdy, samotného hráče pak na začátku příštího roku čeká natáčení reklamního spotu.

Má to však jeden háček. Puma plánovala, jak v reklamě prodá příběh o hráči, který se vrátil na trávníky, ačkoliv tomu už nikdo nevěřil, jenže ten po sobotě ztratil na své atraktivitě. "Součástí příběhu mělo být, že se Tomáš vrátí a dovede národní tým na mistrovství světa," trpce se usmívá šéf českého zastoupení německé společnosti Jan Kryšpín.

Zase na marodku? Puma se jistí
Na televizních obrazovkách po celém světě se tak na jaře rozeběhne spot, v němž bude na mistrovství světa lákat hráč, který ho bude sám sledovat jen v televizi. "Tomáš ale bude hrát ještě na klubové úrovni za Arsenal a my věříme, že se mu bude dařit jako dřív," uklidňuje se Kryšpín.

Větší nebezpečí ostatně leží jinde. V křehkém zdraví tvořivého špílmachra. Co když Rosickému zase "píchne" v noze a na delší čas znovu zmizí z trávníků? V praxi to poznala například konkurenční společnost Nike, jejíž kopačky až dosud Rosický nosil. Loni na jaře rozjela reklamní kampaň jen chvíli před tím, než Rosický oznámil, že na Euro nepojede.

"Pokud by dlouho nehrál, je to ve smlouvě ošetřeno," přiznává Kryšpín. "Riziko to asi je. Ale marketing je celý o riziku," připomíná.

Autor: Pavel Kalouš