Taxislužby poskytované s pomocí dvoumístných tzv. boda boda motocyklů jsou v Ugandě velmi populární. Stejně jako v mnoha zemích Afriky či Asie slouží boda boda k přepravě lidí i zboží, a to v pro Evropany často šokující podobě. Není výjimkou, že na jednom motocyklu sedí pětičlenná rodina včetně dvou malých dětí. Nikdo z nich přitom nemá helmu.
„Náklady na život v hlavním městě Kampale za posledních pár let obrovsky vzrostly, a tak nechceme nechat naše hráče spoléhat jen na fotbalový příjem,“ řekl BBC šéf klubu Ali Ssekatawa. Zdůraznil přitom, že on sám hráče nabádal k tomu, aby si kvůli bezpečnosti najali řidiče a taxikářský byznys pouze řídili.
Nemáme na to, bojí se fotbalisté
Množství boda boda taxiků se za posledních 8 let zvýšilo osmkrát, ve stejném poměru ale vzrostl i počet dopravních nehod, upozorňuje BBC. Navíc prý v přeplněných ulicích ugandského hlavního města nejsou výjimečné útoky na motoristy a samozřejmě také krádeže.
17 zánovních motocyklů nechal přivézt předseda klubu URA FC přímo na tréninkový stadion. A protože tuto lekci ekonomické výchovy myslí jeden z nejlepších afrických fotbalových klubů vážně, nechá své hráče po několik měsíců motorky částečně splácet.
„Je to dobrý tah od vedení týmu a většina z nás má radost,“ nechal se slyšet útočník Robert Ssentongo. Jedním z těch, komu se podnikatelský záměr příliš nepozdává, je středopolař Saidi Kyeyune. Podle něj se iniciativa mine účinkem, protože fotbalisté na podnikání nemají.
A co trenéři? Motocykl totiž vyfasoval i kouč ugandského týmu Kefa Kisaala.