Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Messi. Djokovič. Kdeže, největší marketingovou bombou je Bouchardová

Roland Garros

  10:00
PRAHA - Mayweather, Ronaldo, Federer... Ti kralují finančním žebříčkům nyní. Pojďme ale nahlédnout do budoucnosti. Kdo může výdělkům mezi sportovci vládnout časem? Překvapivě i žena, která letos zažívá sezonu hrůzy. A co Češi?

Tohle jsou budoucí hvězdy sportovního marketingu. foto: Šimon , Lidové noviny

To načasování působilo úsměvně. Jen pár dnů poté, co londýnský magazín SportsPro jmenoval tenistku Eugenii Bouchardovou sportovkyní s největším marketingovým potenciálem, vypadla na grandslamovém Roland Garros už v 1. kole.

Ještě o něco víc si pokazila už tak mizernou sezonu. Rychlá prohra také znamenala, že vypadla z elitní desítky žebříčku.

Její bilance nyní činí 7 výher, 11 porážek. Kdekdo se proto divil: Tato žena že má být budoucí hvězdou marketingu, a tedy i výdělků? A co Federer, Djokovič či sportovní giganti z jiných odvětví?

Záleží na věku i charismatu

Jenže výzkum SportsPro se dívá zejména do budoucnosti, konkrétně s výhledem tří let. Důležitý je pro něj věk, velikost domácího trhu u sportovců, charisma, ochota se prezentovat, atraktivita pro mainstreamový trh a „poměr cena/výkon“, tedy jak se investované peníze vyplatí.

Bouchardová prohrála loňské finále Wimbledonu s Petrou Kvitovou.

A Bouchardová, navzdory současnému trápení, má pořád velmi dobré vyhlídky.

Stále se objevuje na obálkách časopisů, loňské úspěchy jí vynesly řadu lákavých kontraktů. Stále je jí teprve 21 let, brzy se může mezi naprostou elitu vrátit. A i kdyby už nikdy nehrála grandslamové finále jako loni ve Wimbledonu, s pohlednou tváří se v nablýskaném světě reklamy neztratí.

Také u dalších hvězd v žebříčku hrál kromě nepopiratelného talentu výhodu jejich věk: u brazilského fotbalového kouzelníka Neymara (23 let) či amerického golfisty Spietha (21), považovaného za nástupce Tigera Woodse.

Jindy zase výzkum zohlednil efekt, který může mít pro sportovce úspěch na vrcholné akci před domácím publikem. I proto skončila čtvrtá americká plavkyně Missy Franklinová, která by měla být jednou z hvězd Ria 2016. Ano, sice nepůjde o hry přímo v USA, nicméně po delší době budou v „americkém“ časovém pásmu; i proto plánuje stanice NBC udělat z Franklinové hlavní tvář olympiády. Podobnou šanci může využít i britská sedmibojařka Katarina Johnsonová-Thompsonová, kterou rok po Riu čeká světový šampionát v Londýně.

Čechům by asi vládl Berdych

Jak by si vedli Češi? Lze jen spekulovat, jelikož tvrdá data nyní k dispozici nejsou. „A obecně se marketingová hodnota těžko určuje, protože pro každou značku má hodnotu někdo úplně jiný,“ míní Marek Tesař, marketingový ředitel Českého olympijského výboru. „Třeba Jágr se hodil Sazce, která potřebovala někoho důvěryhodného. Procter & Gamble chce maminky: Emmons či Špotákovou. U dětí může velmi dobře fungovat Hradilek, Samková, Pančochová...“

Pokud bychom přesto zkusili najít největší českou marketingovou hvězdu současnosti, byl by jí zřejmě tenista Tomáš Berdych. Je úspěšný v populárním sportu, drží se na vrcholu dlouho, aktivně se prezentuje na sociálních sítích. I proto o něj projevila zájem globální oděvní značka H&M, která ho už přes dva roky obléká.

Nejlépe vydělávající sportovci současnosti

1. Floyd Mayweather (box) 300

2. Manny Pacquiao (box) 160

3. Cristiano Ronaldo (fotbal) 79,6

4. Lionel Messi (fotbal) 73,8

5. Roger Federer (tenis) 67

6. LeBron James (basketbal) 64,8

7. Kevin Durant (basketbal) 54,1

8. Phil Mickelson (golf) 50,8

9. Tiger Woods (golf) 50,6

10. Kobe Bryant (basketbal) 49,5

Výdělky jsou v milionech dolarů.

Oběma boxerům pomohl na čelo žebříčku květnový „zápas století“, jehož vítěz Mayweather získal 180 milionů, poražený Pacquiao 120.

Počítají se celkové příjmy od 1.června 2014 do 1. června 2015. Zahrnuty jsou platy, bonusy, startovné, prize money, příspěvky od sponzorů, příjmy z reklamy i další zisky. Čeští sportovci v první stovce nefigurují. Na sté místo bylo zapotřebí vydělat za rok 18,8 milionu (455 milionů korun).

Zdroje: Forbes, ČTK

„Myslím, že v Česku jeho vnímání není ideální, ale v současné době na tom začíná pracovat,“ říká Tesař. „Prospívají mu úspěchy v Davis Cupu a jeho vztah s pohlednou modelkou. A umí dobře pracovat se sociálními sítěmi.“ Je ale otázkou, jak dlouho se ještě na vrcholu udrží, v září mu bude třicet.

Jiné české superhvězdě Jaromíru Jágrovi ubližuje fakt, že nedělá globální sport. A věk (43), pochopitelně. Potenciál tak mají spíše jeho mladší hokejoví kolegové Jakub Voráček či Tomáš Hertl.

Mezi fotbalisty vyčnívá – jistě, brankářská hvězda Petr Čech. „Problémem řady jiných špičkových hráčů je, že nemají velký zájem o zdejší trh, protože jsou dostatečně uspokojeni kluby. Čech je výjimkou, za něj aktivně vystupuje jeho agent,“ míní Tesař.

Mladíci jako Kadlec či Kadeřábek dostanou velkou šanci se ukázat na nadcházejícím evropském šampionátu do 21 let.

Nelze podceňovat ani zimní sporty. V uplynulé sezoně zářila biatlonistka Veronika Vítková. „Hezká, mladá, hodně se posunula ve vyjadřování,“ tvrdí Tesař. Snowboardová olympijská vítězka Eva Samková má potenciál oslovovat mladé. „Naopak mám pocit, že nikdo nepracuje s příběhem Sáblíkové, která přitom vstoupila mezi legendy českého sportu,“ říká Tesař.

Jak ale dokazuje případ Bouchardové, samotná sportovní forma nemusí až tolik znamenat...

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!