Na startu v Baaru se dnes objeví hned šest českých cyklistů!
To historie tohoto prestižního klání nepamatuje.
Leopold König se v dresu stáje Sky vrací do závodů po čtyřech měsících, kdy absentoval s bolavým kolenem. „Pokud to půjde, mohl bych být v kopcích co nejdéle k ruce Geraintovi Thomasovi. Švýcarsko je pro mě startovací můstek do sezony,“ říká. Lídr týmu Thomas chce naopak bojovat o celkové prvenství.
Neměl jsem dlouho žádné dobré zprávy, říká König. Konečně je zase má![]() |
Sestavu Sky doplňují coby domestici tři aktéři Gira - Boswell, Lopez, Knees - a dále Golas. Časovkářské ambice má mistr světa Vasil Kiryjenka. A ve sprinterských dojezdech se pokusí předvést Danny van Poppel.
Zdeněk Štybar a Petr Vakoč se představí s partou stáje Etixx-QuickStep. „Nemáme tu vyloženého lídra, zato máme silnou sestavu, ze které je každý jezdec připraven udělat vše pro týmový úspěch,“ říká sportovní ředitel Davide Bramati, jenž byl v téže roli také u skvostného tažení stáje Etixx na Giru.
V roli sprinterského esa stáje bude na švýcarských silnicích Fernando Gaviria, pro nějž to je teprve druhý etapový podnik kategorie World Tour v dresu Etixxu. Ve spurtech mají vytvořit Kolumbijcův vláček Richeze, Keisse, Lampaert a Vermote. O úspěch ve zvlněnějším terénu naopak mohou usilovat oba čeští cyklisté a Rodrigo Contreras.
Kolem Švýcarska (Kdo také bude na startu)Kaťuša: Špilak, Machado. Trek: Cancellara, F. Schleck. Orica: Albasini, Matthews. BMC: van Garderen Gilbert, S. Sánchez. Tinkoff: P. Sagan, Petrov, J. Sagan. Sky: Thomas, KÖNIG, Kiryjenka. LottoNL-Jumbo: Gesink, Kelderman. Lampre: Costa, Niemec. Giant: Barguil, Ten Dam. Cannondale: Talansky, Dombrowski. Lotto Soudal: Wellens, Roelandts. Etixx: Gaviria, ŠTYBAR, VAKOČ. Dimension Data: Sivcov, Farrar. FdJ: Pichon, Pineau. IAM: Frank, Elmiger. Astana: Scarponi, Boom. AG2R: Peraud, Riblon. Movistar: Izagirre, Anacona, Lobato. CCC: De La Parte, Szmyd, HIRT. Roompot: Weening. Verva: Cieslik, POLNICKÝ, HNÍK. |
Další tři Češi se představí ve druhodivizních týmech, které dostaly ve Švýcarsku divokou kartu.
Jan Hirt pojede v barvách polského CCC Sprandi Polkowice. „Vybrali jsme do týmu výborné vrchaře,“ říká jeho sportovní ředitel Piotr Wadecki. „Našim lídrem je Victor de la Parte, v kopcích spoléháme i na Grosschartnera, Szmyda a Hirta. Ten překvapil loni, když se dokázal udržet s nejlepšími v horské etapě do Söldenu a obsadil v ní sedmé místo.“
Letos má zatím Hirt na kontě 5. místo v jedné z etap Kolem Turecka.
Dva Češi oblečou dres jiné polské stáje Verva ActiveJet. Forma obou má v sezoně vzestupnou tendenci.
Karel Hník skončil koncem května čtvrtý na závodě Velothon Wales a
Jiří Polnický byl celkově třetí na etapovém klání Grody Piastowskie a druhý na Grand Prix Česka v rámci série Visegrad 4.
Van Garderen se rve o post lídra týmu na Tour
Při 80. ročníku slavného závodu, založeného už v roce 1933, čeká na peloton ve Švýcarsku 20 tisíc výškových metrů a šestnáct kategorizovaných stoupání.
Zatímco Contador, Froome, Porte či Aru startují nyní ve Francii na Dauphiné, na švýcarském klání náleží role největších favoritů dvěma jezdcům: van Garderenovi z BMC a Thomasovi ze Sky.
Tejay Van Garderen, pátý cyklista předloňské Tour, nalezl letos ve stáji BMC v Australanu Portovi silného konkurenta v boji o vůdčí roli na Tour. Proto se chce nyní týmovým šéfům předvést ve Švýcarsku v tom nejlepším světle.
Letos se na etapových závodech třikrát umístil v Top 10, i když jeho výsledky měly sestupnou tendenci: druhý na Ruta del Sol, pátý v Katalánsku, desátý v Romandii.
„Ukázal jsem letos vyrovnanost výkonů a solidní formu, jen jsem zatím nedosáhl na žádný opravdu výjimečný výsledek,“ vykládá Američan. „Nyní cítím, že jsem formu pozdvihl na vyšší úroveň.“
Geraint Thomas, jenž bude na Tour plánem B týmu Sky, dojel loni ve Švýcarsku druhý, o pouhých pět vteřin za překvapivým vítězem Špilakem. Letos už ovládl závody Paříž-Nice i Kolem Algarve, naposledy byl v Romandii jednapadesátý.
„Pojedu na plný plyn, vyprázdním nádrž a dostanu ze sebe, co se dá,“ slibuje Velšan. Zároveň nezastírá, že ještě nikdy neabsolvoval v roli lídra týmu tak obtížné stoupání, jakým bude to na rettenbašský ledovec. „Nevím doopravdy, co tam od sebe mohu očekávat.“
Obhájce titulu Simon Špilak z Kaťuše letos skončil osmý v Baskicku a sedmý v Romandii, přičemž platí za „specialistu“ na švýcarské závody. V roce 2010 vyhrál celkově etapy Kolem Romandie, kde později skončil i třikrát druhý. Loni pak získal ještě cennější titul šampiona Kolem Švýcarska.
Chybět nebude ani trojnásobný vítěz tohoto závodu Rui Costa z Lampre, mistr světa z roku 2013.
Portugalec Rui Alberto Costa.
A ti další? Pozor na Jona Izagirreho z Movistaru, který ve čtyřech etapových závodech letos nedojel hůře než pátý.
Warren Barguil z Giantu chce na cestě svého návratu po lednovém zranění učinit další postupný krok před avizovanou bitvou o bílý trikot na Tour.
Andrew Talansky z Cannondalu, nečekaný vítěz Dauphiné 2014, se pokusí o podobný kousek také nyní ve Švýcarsku.
A Robert Gesink bude chctít dokázat, že nejen Steven Kruijswijk se může v dresu LottoNL-Jumbo rvát ve vysokých horách o přední příčky.
Ve sprinterském prvním poločase závodu změří síly Peter Sagan z Tinkoffu, který už jedenáctkrát slavil Kolem Švýcarska etapové prvenství, s Fernandem Gaviriou z Etixxu i Michaelem Matthewsem z Oriky.
A že ve dvou časovkách (při prologu v Baaru a při předposlední etapě) bude největší pozornost upřena na domácího Fabiana Cancellaru, ani nemusíme dodávat.
Královská etapa v Rakousku
Z pohledu celkové klasifikace budou klíčové etapy s pořadovým číslem pět až devět. Ta pátá zavede jezdce do 2436 metrů na Furkapass, později i na Gotthardpass a na jedenáctikilometrové závěrečné stoupání do cíle v Cari.
Šestá vede přes průsmyk Klausen a vrcholí prudkým závěrečným stoupáním do Amdenu.
Královskou etapou je ale až ta sedmá, která vyvrcholí nikoliv ve Švýcarsku, ale v Rakousku - nad střediskem Sölden, kde se jezdci vydají na patnáctikilometrový výšlap do výšky 2669 metrů až k rettenbašskému ledovci, který je čeká na samém konci 224 úmorných kilometrů.
Následovat bude 16kilometrová časovka v Davosu a v závěrečné 9. etapě pak okruh kolem tohoto střediska se dvěma průsmyky nad 2000 metry. Po tom druhém čeká sedmnáctikilometrový sjezd do cíle, až k pódiu pro šampiona, jehož jméno už v tuto chvíli nebude tajenkou.