Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dresy hokejové reprezentace jdou na dračku, prodej je několikanásobně větší než kdykoliv

Sport

  20:57
Bratislava - Nové logo hokejové reprezentace je ošklivé a nevkusné. Není hodno národního týmu. Podobná kritika se valila na adresu svazu z řad fanoušků, ale i řady současných a bývalých hráčů. Jenže čísla ukazují, že realita oblíbenosti nového loga není zlá. Ba právě naopak: merchandisingové prodeje trhají rekordy.

Radek Faksa (vlevo) přijímá gratulaci ke gólu od spoluhráče z českého týmu Radko Gudase. foto: ČTK

Zatím nejsou k dispozici oficiální čísla, ale v Bratislavě hlásí o nové dresy, šály, čepice a další fanouškovské předměty obrovský zájem. „Prodej je několikanásobně větší než kdykoli předtím,“ nezastírá generální sekretář svazu Martin Urban.

Fanshop na stadionu Ondreje Nepely údajně už třikrát vyprodal zásoby. Přesnější údaje budou k dispozici zhruba čtrnáct dní po konci šampionátu, už nyní ale dobře tuší, že se mu změna navzdory ostré kritice bohatě vyplatila.

Už první čísla prodejnosti od června, kdy bylo logo představeno, do ledna, ukazují nárůst prodeje o 44 procent ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

„Prodejci už před mistrovstvím nepochybovali, že tento trend bude ještě kulminovat, a to z několika důvodů: díky seniorskému mistrovství světa, které se koná v nedaleké Bratislavě, a také díky juniorskému turnaji, jenž se na konci roku hraje v Česku a od kterého si hodně slibujeme,“ přibližuje tiskový mluvčí svazu Zdeněk Zikmund s tím, že se celkově očekává minimálně dvojnásobný nárůst. 

Svaz však na nárůstu zatím nevydělává: zisky jdou oficiálnímu prodejci, s nímž byla uzavřená smlouva ještě před uvedením nového loga. Už teď je však jasné, že po jejím vypršení značně naroste částka, za níž tímto právem disponuje.

Dominik Kubalík (uprostřed) se raduje z gólu se spoluhráči Ondřejem Palátem...
Radek Faksa (vlevo) přijímá gratulaci ke gólu od spoluhráče z českého týmu...

Agentura BPA, jež svaz bude při vyjednávání zastupovat, má v rukou silné argumenty. Tím prvním je pochopitelně velký nárůst prodeje, tím druhým daleko důslednější právní ochrana proti nelegálním replikám, což byl základní motiv loňské změny. 

„Legálně se státní znak chránit nedá. Když jsme se dřív obrátili na Českou obchodní inspekci kvůli padělkům dresů, tak jsme neuspěli. To teď neplatí. Nový znak máme zaregistrovaný a můžeme ho chránit,“ říká Urban.

Těší ho, že přes negativní reakce je prodej nových dresů a dalších předmětů s logem lví hlavy rekordní? „Já se musím starat o svůj byznys a o to, aby práva Českého hokeje byla ochráněná. Tohle byla cesta, jak to zrealizovat. Tečka,“ reaguje generální sekretář.

Ukazuje se, že nesouhlasné výkřiky nereprezentují většinový názor veřejnosti. Za nárůstem prodeje stojí v první řadě fakt, že jde o novinku a lidé zkrátka chtějí mít aktuální dres. Druhým významným momentem je zmiňovaný fakt, že se šampionát hraje na Slovensku, takže se všeho logicky prodá víc než loni v Kodani.

Za kolik svaz nabízí právo přeprodeje merchandisingových předmětů, to je předmětem obchodního tajemství. Je však jasné, že při vyjednávání o nové smlouvě bude chtít navýšit paušál o stejný poměr, o jaký vzrostla prodejnost.

Svaz však na základě analýzy vyčíslil, že kvůli padělkům přicházel o víc než deset milionů korun.