Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Hokejová Liga mistrů v Česku netáhne. Přitom kluby stojí miliony

Sport

  8:00
PRAHA - Ve fotbalové Lize mistrů se už léta rozdělují desítky milionů eur, účast je pro kluby věcí prestiže. To její hokejová sestra se stále krčí ve stínu, české kluby ji berou především jako přípravu na sezonu.

Fanoušci Pardubic. foto: MAFRA - Michal Klíma

Hrát, či nehrát? Otázka, kterou v létě řešil mistrovský Zlín, se vkrádá i do myšlenek fanoušků a funkcionářů ostatních klubů. Po prvních čtyřech kolech je jasné, že hokejová Liga mistrů má zatím k úspěšné soutěži daleko.

Zápolení se švédskými, finskými, švýcarskými nebo norskými kluby netáhne, zejména v Čechách o ně není valný zájem. Přesto může mít obnovené soupeření evropských celků smysl. Ovšem zatím se zdá, že spíš pro samotné hokejisty.

„Na Lize mistrů vidím jen pozitiva. Máme možnost porovnat se s evropským hokejem. S výbornými týmy. Jsem až překvapený, jak jsme zvládli první tři zápasy. Nevypadalo to, ale když se podíváte třeba na soupisku Växjö, je tam spousta kluků, co už mají něco odehráno. Pro nás to jsou super utkání,“ hodnotil sparťanský obránce Karel Pilař.

„Věřím, že Liga mistrů dostane obrátky, že se bude každým rokem zlepšovat,“ uvedl Roman Szturc z Vítkovic, které se každoročně účastní i vánočního Spengler Cupu v Davosu. „Ta konfrontace je bomba a myslím, že by lidi přijít měli, v týmech soupeřů můžou sledovat reprezentanty různých zemí.“

Problém s fanoušky mají i Pardubice

Jenže právě návštěvnost je zatím pro kluby největším zklamáním. Na východě republiky sice zahraniční soupeři jakžtakž lákají (ve Zlíně přišly v průměru čtyři tisíce diváků, v Třinci a ve Vítkovicích kolem tří tisíc). Na Spartě však sledovalo zápas s Växjö jen 1985 lidí, duel s Košicemi v Liberci ještě o tři stovky méně. A v Pardubicích, které se léta pyšní nejvyššími návštěvami v Česku, dorazilo na Linköping jen 1256 fanoušků.

V jiných zemích je o soutěž mnohem větší zájem, což dokládají nejen plné stadiony, ale třeba i data sledovanosti oficiálních stránek od firmy eSports. Podle nich navštívilo web Ligy mistrů 60 tisíc unikátních čtenářů z Finska, 44 tisíc ze Švédska, 31 tisíc ze Švýcarska... zato z Česka jen necelých 17 tisíc.

Problém pro kluby představuje evropská soutěž i v tom, že se jim finančně nevyplatí. Ligu mistrů, stejně jako třeba světový šampionát, marketingově zajišťuje společnost Infront, která je sice zárukou určité stability do budoucna, ale peněz do systému dodává méně, než kolik představují pouhé náklady na cestování. Zatímco ve fotbalové Lize mistrů inkasují účastníci za každý bod miliony eur, v té hokejové dostanou za účast v základní skupině příspěvek nedosahující ani 900 tisíc korun. Přitom jen výjezd Vítkovic leteckým speciálem na dvojzápas ve Finsku a ve Švýcarsku vyšel na milion.

„Je to velmi kvalitní příprava, jen dost draze zaplacená,“ upozornil Rostislav Vlach, kouč mistrovského Zlína. I z jeho slov je znát, že hokejisté zatím berou Ligu mistrů spíš jako „zahřívačku“ před startem extraligy. I když vám mnozí budou tvrdit, jak prestižně celou soutěž vnímají. „Pro nás i pro diváky to je dobré zpestření léta, zápasy se hrají ve vysokém tempu. Je to součást přípravy na extraligu,“ přiznal bez obalu zlínský lídr Petr Čajánek.

Zajímavější prémie čekají kluby jen v případě postupu ze skupiny. A celkový vítěz si přijde zhruba na 33 milionů korun. Pozitivní je, že kromě Pardubic a Vítkovic mají na postup ze skupiny reálnou šanci všichni ostatní čeští účastníci.

Autor: