Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Jágrbook. Jak se kouzlo hokejové legendy přenáší z ledu i na sítě?

Petr Čech

  10:00
„Hokejová rodino“, společně vše dokážeme. Takový vzkaz visí v záhlaví Facebooku nejlepšího českého hokejového útočníka všech dob. Ona hokejová rodina Jaromíra Jágra už má víc než 540 tisíc členů a pořád se rozrůstá. A při rodinných srazech by ani neměla problémy v komunikaci. Drtivá většina příbuzných jsou Češi.

Kvůli facebooku Jágr nasadil i netradiční paruku. foto: Facebook Jaromíra Jágra

Co říká? Můžete to někdo přeložit? V Americe se 24. března letošního roku fanoušci na webu a sociálních sítích dožadovali vysvětlení, co to jejich idol na sedmnáctisekundovém videu povídá. Příspěvek, na kterém hvězda severoamerické hokejové ligy Jaromír Jágr na verandě svého nového floridského domu krmí veverku, uveřejnil i prestižní sportovní server TSN, který v Kanadě sledují snad úplně všichni.

„Ti chutná, viď? Hranolky. Jsi dlouho neměla hranolky, co? Tu máš ještě jeden,“ pronáší třiačtyřicetiletý hokejista na videu. Jeho komentář k němu byl také svérázný, dá se říct jágrovský: „Oběd před zápasem a koukněte, kdo se na mě přišel podívat. ‚Drevokocúr‘ z Floridy. :)))) A jak mu chutnalo:)“

Vždyť je to vtípek hodný závěrečné reportáže se zvířátky v televizních zprávách, řeknete si. Jenže právě takovými komentáři, ale i svou bezprostředností si Jágr získává své fanoušky. Na rozdíl od mnoha jiných celebrit, ať už sportovních, či nesportovních, si dělá legraci ze všeho možného, nejčastěji však sám ze sebe. U člověka, který toho tolik dokázal, vydělal tolik peněz, je to ojedinělá věc.

Jak velké mají rodiny

Počet fanoušků vybraných osobností (z toho z Česka):

  • Petr Čech 4 423 613 (87 408) 
  • Ewa Farna 730 300 (67 559) 
  • Jaromír Jágr 540 422 (461 266) 
  • Petra Kvitová 510 897 (193 638) 
  • Jan Kraus 351 520 (262 251) 
  • Martina Sáblíková 287 862 (269 203) 
  • Milan Kundera 224 552 (6 150) 
  • Eva Samková 155 675 (144 461) 

Pramen: Socialbakers.com 

„Jágr dokáže pobavit i nutí k zamyšlení, je přímý. Už oslovení fanoušků ‚hokejová rodino‘ je krásně důvěrné. Všichni pak máme pocit, že Jarda je opravdu náš, že nám tak trochu patří a že my ho i díky Facebooku známe lépe a komunikuje s námi napřímo. Neuveřejňuje každý svůj výsledek a úspěch a nedává příspěvky jen o hokeji, ale klidně nahraje video, jak krmí veverku, nebo sepíše zamyšlení o životě,“ říká Tomáš Houska, odborník na sociální sítě z Českého olympijského výboru.

Způsob, jakým oslovuje fanoušky v posledních třech letech, ještě posílil už tak obrovskou popularitu nejslavnějšího českého hokejisty. I bez virtuálních pomocníků si fanoušky získával svou bezprostředností. Nikdy neodmítne společnou fotku, i když třeba po porážce nemá vůbec náladu. Nebo se zajde podívat na tenisový turnaj a mezi diváky ho vyhmátne hokejový nadšenec žadonící o podpis.

Jágrův příběh je prostě fascinující a možná i proto lidi tak láká. Kluk ze statku, který na sobě odmala tvrdě dřel, stal se jedním z nejlepších hokejistů všech dob a dokázal vydělat v přepočtu už hodně přes dvě miliardy korun. Navíc i ve třiačtyřiceti letech zůstává i přes šedivější vousy tak trochu malým klukem. Vtipkuje, tyká novinářům při rozhovorech a až na výjimky se mu vyhýbají skandály. Za to všechno ho Češi milují. V zámoří je sice respektovaným hráčem, ale nikdy tam nedosáhl statusu modly, jako se to stalo v Česku.

Začátky u klávesnice

Když 5. dubna 2012 svoji stránku na sociální síti Jágr rozjel, nic nenasvědčovalo tomu, že se stane fenoménem. Z prvních příspěvků lze poznat, že mu s publikováním na největší světové sociální síti v té době někdo pomáhal. Přivítání bylo pouze v angličtině, následující příspěvky už dvojjazyčné. Většinou šlo ale o jednu větu typu „Poslední trénink a jde se na to // Last practice in Philly and let’s get it started.“ Podobných statusů sportovních hvězd se stejnými zvoláními je plný Facebook.

Jágr v té době hrál s týmem Philadelphia play off NHL a vzkazy se týkaly téměř kompletně právě bojů o Stanleyův pohár. A pár týdnů byly dokonce podepisovány jako 68fans, sám hokejista mlčel. Už to vypadalo, že se Jágrův profil stane příkladem stránky o něm, ale bez něj.

Jenže na konci léta 2012 nastal obrat. Slavné číslo 68 se Facebooku chopilo samo. V zámoří se rozjela výluka NHL a majitel Kladna a zároveň nově největší hvězda české extraligy začala i za pomoci Facebooku lákat fanoušky na zápasy.

Čas na selfie si Jágr našel i v posilovně.

„Musím vám říct, že jsem byl až překvapený, že jsem dal docela tři pěkný góly! :) Ale šancí jsem měl víc, klidně jich mohlo být až šest... No nic, snad příště... :) Hlavně že jsme vyhráli, musím pogratulovat celýmu našemu týmu. A že se byl podívat na zápase můj nový šéf Joe Nieuwendyk z Dallasu? No, musel jsem se před ním přece trochu vytáhnout... Vy to před svými šéfy neděláte? :),“ napsal 28. října.

V tu dobu začala jeho stránka raketově sbírat fanoušky. O týden později Jágr překvapil fanoušky i hokejové odborníky. „Dnes hrajeme proti Chomutovu. Za ne muze a nemusí nastoupit kladensky odchovanec Michal Frolik. Záleží jen na Kladně,jak se rozhodnem. Je to tak ve smlouvě. Proč ne: Chomutov dal malé peníze,za tak dobrého hráče (za málo peněz,málo muziky:)) Proc ano: chceme porazit Chomutov v nejsilnější sestavě a ukázat, že se nikoho nebojíme:) Jak by jste se rozhodli vy? Nechat hrát nebo ne?“

„Jeho Facebook je výjimečný i svou nedokonalostí. Ať už to jsou fotky, na kterých je vidět menu jeho telefonu, či překlepy v textu. Obecně se celebrity i firmy snaží být ve své prezentaci perfektní. Jágr dělá pravý opak.“

Marketingové poučky o sociálních sítích říkají, že mají firmy fanoušky „vtáhnout“ do dění a nechat je o něčem důležitém rozhodnout. Či aspoň vytvořit takové zdání. A přesně to Jágr udělal. Nechal tehdy oněch několik desítek tisíc lidí, kteří mu stránku olajkovali, aby rozhodlo za něj.

„Byla neděle, šel jsem do kostela, a když jsem se vrátil, koukám na telefon a mám několik promeškaných hovorů právě kvůli tomu. Nikdo to nechtěl rozseknout, jestli ho necháme hrát, nebo ne. A čekalo se na mě. Jenže mně se v tu chvíli zrovna moc nechtělo s nikým bavit,“ vysvětlil tehdy Jágr v rozhovoru pro deník Sport, jak vůbec myšlenka o hlasování vznikla. „To byl okamžitý nápad, když jsem doma seděl u počítače. Že se zeptám, co na to lidi říkají. A chtěl jsem zjistit i to, jak lidi prožívají hokej. Byl jsem až překvapený, jak je to chytilo a hlavně jak byli jednotní. Tak 99 procent bylo pro, aby Frolda za Chomutov hrál. Což mě docela překvapilo, říkal jsem si, že hlavně příznivci z Kladna radši upřednostní tři body, než aby se dívali na hvězdu soupeře.“

Možná že právě tohle byl klíčový okamžik, kdy si Jágr Facebook zamiloval. A Facebook si zamiloval jeho. Hokejista v komentářích s fanoušky diskutoval, očividně ho příspěvky bavily. Hlasování pak zakončil úderným a vtipným statusem. „Dekuji za nazory. VY jste rozhodli. FROLIK BUDE HRAT. Tady vidite, ze zalezi hlavne na vas a tak se nebojte rici svuj nazor. muzete hodne veci ovlivnit. Dekuji. mne nezbyva nez kriknout: SLOUZIM LIDU.“

O dva dny později naplnil další marketingovou poučku. Ta zní, že na Facebooku byste fanouškům měli nabídnout exkluzivní informace. Jágr prozradil, že se lidé v bulváru o den později dočtou o jeho rozchodu s dlouholetou přítelkyní Innou Puhajkovou. A zároveň požádal o radu, jak co nejrychleji zahnat smutek, bolest a zlost. O den později poděkoval a poprvé použil termín „hokejová rodina“.

Na facebook Jágr přispívá skutečně z každého prostředí...
Jaromír Jágr tak, jak ho fanoušci neznají.

„Dělá to velmi chytře, ale asi to ani sám neví. Což není samozřejmě nic špatného. On nad tím asi takhle nepřemýšlí,“ říká o naplňování marketingových pouček expert na sociální sítě a média Tomáš Hodboď. „Pochopil také, že má nástroj k přímé komunikaci s lidmi, který nezkreslí žádné bulvární médium.“

A čím podle Hodbodě fanoušky nejvíc láká? „Za prvé je to osobnost. A za druhé tou upřímností zpovědi. Jeho Facebook je výjimečný i svou nedokonalostí. Ať už to jsou fotky, na kterých je vidět menu jeho telefonu, či překlepy v textu. Obecně se celebrity i firmy snaží být ve své prezentaci perfektní, chtějí, aby všechno vypadalo dokonale. Jágr dělá pravý opak. A tou nedokonalostí je to vlastně dokonalé. Na Facebooku také budí dojem obyčejného člověka, nehraje si na žádnou superstar, byť jí je. I já jsem samozřejmě fanouškem Jágra na Facebooku. Je to něco jako národní povinnost.“ 

Raketový růst online popularity

Lidé dokázali Jágrovu upřímnost a třeba i dlouhé video, kde ukázal, jak cvičí a trénuje, na podzim 2012 ocenit. Dvouměsíční nárůst fanoušků z 20 na 130 tisíc označil web Socialbakers. com, sledující aktivitu na sociálních sítích, za nejrychleji rostoucí facebookovou stránku té doby vůbec. Jágr také začal psát nejen o hokeji a vtípcích. „‚HOKEJOVÁ RODINO!‘ pravě teď vyrážím točit reklamu.námět: jdu ze zápasu a vidím jak fanoušek nemůže nastartovat auto, jdu a pomůžu ho roztlačit. Heslo: pomáháme si. A co vy? Pomůžete lidem,když je potřeba? třeba já na silnici pomůžu vždy.“

„Já nechci, aby to bylo jenom pro mě. Ale chci, aby to bylo inspirativní pro všechny! Člověk nikdy neví. Třeba tam fakt narazí na radu, která mu skutečně pomůže. A přesně tohle je můj cíl.“

Jágrův Facebook se stal i důležitou pomůckou pro novináře. Po zápasech NHL profesionálně odpoví na několik otázek, smluvit si s ním velký rozhovor je však pro většinu médií věc jen těžko realizovatelná. Jeho facebookové statusy se už tak v desítkách případů staly námětem pro články bulvárních i seriózních médií.

Deníku Sport se pak hokejista svěřil, že si je vědom neskutečné síly Facebooku. A že své působení bere tak trochu jako poselství, které ale nikomu nenutí. „Lidé, kteří jsou z různých krajů a absolutně jiných profesí, mají šanci se na jednom místě sejít a popovídat si. Jinak by to nešlo, každý má svoje starosti, pracuje, vydělává peníze, stará se o děti. Takže nemá čas ještě někam jezdit, aby někoho viděl a probral s ním ty svoje problémy. Takže jsem si řekl, že by to mohlo být zrovna tady u mě na těch stránkách. Protože i když každý děláme něco jiného, zabýváme se podobnými problémy. V práci, při rozchodech, při výchově dětí. A ač člověk chce, nebo ne, musí je řešit. Je jedno, kolik vydělává peněz, co dělá, kde je. Lidé píšou svoje příběhy, zkušenosti, nejsou to jen holé věty. A jsme u toho. Já nechci, aby to bylo jenom pro mě. Ale chci, aby to bylo inspirativní pro všechny! Aby lidé měli šanci si to přečíst a něco si z toho vzít. Člověk nikdy neví. Třeba tam fakt narazí na radu, která mu skutečně pomůže. A přesně tohle je můj cíl.“ 

Vo tom to je

V zimě 2012 už na síti Jágr vládl pevnou rukou. Fanoušky napínal tím, že jim ukáže dívky, s kterými chodí. „Vím, že to není správné, ale mám rovnou dvě ‚holky‘, a obě ‚blondýnky‘. Jedna je mladší a hezčí (Bonnie) a druhá o něco starší, ale zato hodnější (Enie). Doufám, že obě dvě jsou mi věrné... Neřeší, jestli přijdu domů za dvě hodiny, nebo za pět hodin, a jsou rády, že vůbec přijdu... :) A vždy mi to dají krásně najevo a vvvvo... ttttom... tttto... je!!!:):)“ Nutno dodat, že na snímcích byli dva bílí psi s Jágrem na procházce.

Servítky si nebral ani směrem k jiným celebritám, zveřejnil třeba úsměv zpěvačky Lucie Bílé a porovnával ho s fotkami koně a opice. Když se konečně 6. ledna 2013 dohodli v zámoří hráčské odbory s majiteli klubů a výluka skončila, okomentoval to Jágr vložením videoklipu skupiny Turbo s názvem Díky, já jedu dál.

Největší úspěchy Jaromíra Jágra

Vítěz olympijských her z roku 1998 z Nagana, z Turína 2006 má bronzovou medaili. Dvojnásobný mistr světa (2005 a 2010), bronz získal v roce 1990 (s ČSFR) a 2011. Dvojnásobný vítěz Stanley Cupu s Pittsburghem Penguins (1991 a 1992). Šampion KHL s Avangardem Omsk (2011). Pětinásobný nejproduktivnější hráč NHL (Art Ross Trophy). Nejužitečnější hráč roku 1999 podle NHL (Hart Trophy). Trojnásobný nejužitečnější hráč NHL podle hlasování hráčů (Ted Lindsay Award). 

A nezapomněl se vyjádřit ani k politice. „Ahoj, HR, omlouvám se, ale během čtrnácti dnů jsem měl vypnutý iPad i telefon, abych nemusel sledovat a číst články o této drsné a někdy i zákeřné prezidentské kampani a nemusel odpovídat novinářům – koho si přeji za prezidenta. Ani nevím, kdo vyhrál, ale asi to bylo vyrovnané:) Škoda že jsme neudělali výjimku a nemohli mít dva prezidenty najednou. Pondělí, středa, pátek – Miloš Zeman, úterý, čtvrtek, sobota – kníže. A v neděli by měli oba dva volno a my si vládli sami:) Pak by byl spokojený celý národ, a nejenom půlka. Ale i tak novému prezidentovi gratuluji a přeji mu, aby přesvědčil druhou půlku národa (ty, co ho nevolili), že ho volit měli.“

Když pak Jágrův Boston na konci června 2013 prohrál finále s týmem Chicaga, zveřejnila osmašedesátka video s názvem „Vidím to černě“, ve kterém mluví s nasazenými slunečními brýlemi...

V Jágrově hokejové rodině to však není vždy idylka. Vzor tisíců lidí už dokázal některé své příznivce na Facebooku naštvat. To když zveřejnil videoklip Zahrádka skupiny Orlík. Ta na začátku 90. let v sestavě s Danielem Landou proslula texty o národní hrdosti, ale byla obviňována také z rasismu. „HR a hrdí Češi. Vím, že volby jsou až za dva měsíce, ale chci jen připomenout... Vím, že pro většinu je to hodně těžké období a nadávají, kudy chodí:) (já osobně bych to asi nezvládl), ale neříkejte mi, že po poslechnutí této písně a slov jste si neřekli... – K..va, není to v naší zemi moc dobré –, ALE STEJNĚ JSEM RÁD A HRDÝ NA TO, ŽE JSEM ČECH... Já jsem si to teda řekl.“

Vlna kritiky po pár dnech opadla a hokejová rodina žila a žije dál svým spokojeným životem. 

Rodina roste

Každý měsíc přibude víc než deset tisíc nových členů rodiny, kterou z pětaosmdesáti procent tvoří Češi. S více než půl milionem fanoušků Jágr patří mezi špičku českého Facebooku. Přesto není v tomto ohledu nejúspěšnějším českým sportovcem. Brankář fotbalové Chelsea Petr Čech má přes čtyři miliony fanoušků. Jenže ten cílí především na anglicky mluvící publikum a jen dvě procenta fanoušků jsou Češi – nejvíc jich má překvapivě z Indonésie, více než osm procent.

Ostatně kdyby se Jágr chtěl orientovat na severoamerické fanoušky, používal by další sociální síť – Twitter –, kterou mají tamní hvězdy sportu i showbyznysu ve větší oblibě. Jágr se na Twitter připojil dokonce dříve než na Facebook. Účet se jménem @68Jagr začal 22. prosince 2011 vzpomínkou na Václava Havla. I tady očividně Jágrovi v začátcích někdo pomáhal. Jednotlivé příspěvky čili tweety byly v angličtině a účet byl občas aktivní do 30. března 2013. Pak se na dva roky odmlčel a až letos se na něm opět začaly objevovat zprávy – v angličtině pro americké a kanadské členy jeho hokejové rodiny.

Pozornost všech sportovních fanoušků bude v následujících dvou týdnech upřena na mistrovství světa v Praze a Ostravě a hlavně na Jágra. A samozřejmě i na jeho Facebook, který je v případě tajnůstkářského a jinak spíše uzavřeného hokejisty jedinou cestou, jak mu alespoň trochu nahlédnout do života.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...