Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

První dáma českého hokeje: Bojím se přejágrování a odchodu sázkovek

Sport

  17:23
PRAHA - Je první dámou českého hokeje. A jak už to bývá i v životě, tak jako žena drží kasu. Jana Obermajerová vede agenturu BPA, která hokeji ročně garantuje sehnat 350 milionů korun.

Šéf hokejového svazu Tomáš Král (zleva), Jaromír Jágr a Jana Obermajerová na předávání Zlaté hokejky 2014. foto: KAREL ŠVEC (ČSLH)

Před dvěma lety zariskovala, zadlužila se a koupila od Antonína Charouze agenturu BPA, ve které do té doby byla zaměstnancem. Teď společnost „sype“ do českého hokeje nejvíc peněz za 20 let spolupráce. „Máme z toho šedivé vlasy, ale hokej vyvolává pozitivní emoce, což je důvod, proč se s ním firmy chtějí spojit.“

Je to pár týdnů, co NHL odmítla dát reklamy na dresy. Dočkáme se toho někdy i v extralize?
Nejsme na tom ekonomicky tak dobře, abychom si to mohli dovolit. Většina příjmů v NHL je z mediálních práv, ze vstupenek a z merchandisingu (prodej suvenýrů apod.), sponzoring je minoritní. U nás je to přesně naopak, protože od sponzorů jde do rozpočtu klubů 70 až 80 procent.

Ale pak dresy, kde je i 18 reklam, vypadají jako od „cirkusáků“.
Nebudu zakrývat, že to z marketingového pohledu není dobře, ale ekonomická situace u nás je bohužel taková. Lidé se musí rozhodnout, buď budou snášet reklamy, nebo větší ceny vstupenek.

Dresy mnoha extraligových týmů jsou sponzory doslova obsypány.

Ročně hokeji zajišťujete 350 milionů, z čehož zhruba půlka jde do extraligy a druhá reprezentaci. Jak se dnes shánějí peníze?
Těžce! Marketingové rozpočty firem jsou první, kde se šetří. A je otázka, jak to vyhodnotíme po naší pětiletce. Teď máme jednu sezonu za sebou, druhou rozjetou a přiznávám, že ten objem na pět let ještě nemáme naplněný. Máme prostor pro jednoho dva velké partnery.

Ale dají se získat? Mám pocit, že ti největší hráči jsou rozebraní.
Nikdy neříkejte nikdy, ale z 90 procent je to opravdu rozebrané mezi tři nejsilnější sporty – hokej, fotbal a Český olympijský výbor.

„Proč zajímáme sponzory? Hokej má víc fanynek“

Jste konkurenti?
Ano, ale není mezi námi konkurenční boj, jak si ho obecně představujete. Spolupracujeme, jsme schopni se dohodnout třeba na vysílacích časech. Rozhodnutí je na partnerech, s čím se chtějí spojit.

Proč se mají spojit s hokejem?
Když přijdu za partnerem, mohu s klidným srdcem říct, že je hokej nejúspěšnější kolektivní sport u nás. Pak řeknu, že je to rodinný sport, protože kluby udělaly hodně práce, zkulturnily prostředí a na stadiony chodí celé rodiny. A také máme více žen-fanynek, protože je hokej zajímá víc než fotbal.

Hokej dokáže lépe přilákat rodiny s dětmi, říká šéfka hokejové kasy.

To mi jako žena vysvětlete.
Pro nás je to akčnější, rychlejší sport. Stále se něco na hřišti děje. Ale ještě se vrátím k tomu obecnějšímu – roli hraje i národní cítění. Kdy se lidé sejdou na Staromáku či jiném náměstí? Když je úspěch v hokeji, nebo když jdou proti něčemu demonstrovat. Pozitivní emoce jsou důvodem, proč se s hokejem firmy spojují.

O hokeji se taky říká, že proti fotbalu je to sport bez skandálů.
To je velká výhoda. Nechtěla bych obchodovat problematický produkt. Velkým impulzem je pro nás i mistrovství světa. Bude to obrovský zážitek pro veřejnost a pro partnery šance, jak se s nároďákem zviditelnit. Brzy jdou vstupenky do prodeje a já si myslím, že české zápasy budou možná za pár hodin vyprodány.

Nemáte strach z ceny?
Ne. Když se tu hrály první zápasy NHL, byla tehdy cena lístků šílená, a přesto byla hala plná. Když jdete do O2areny na nějaký koncert, rovněž musíte sáhnout hluboko do kapsy. Lidi si mistrovství světa nenechají ujít, hokej je naše národní zlato.

Liga mistrů na poslední chvíli

Je něco, co fotbalu závidíte?
To, že k němu potřebujete jenom míč, plácek a jdete hrát. A také peníze, které třeba plynou z trhu hráčů, z mezinárodních akcí a federací.

Co jeho Ligu mistrů?
Je to špičkový produkt, z nějž profituje i celý český fotbal. Čekáme, jak se vyvine ta nová hokejová. Chtěli jsme dokonce našim klubům sehnat centrálního partnera, ale podmínky ke sponzoringu přišly od pořadatelů až 14 dní před začátkem soutěže, to je pozdě. Takže teď pozorujeme vývoj.

Věříte tomu projektu?
Sama nevím. Počet zemí, kde se hokej hraje, je omezený. Náklady velké, možné příjmy prozatím malé, nejisté. Není to jako u fotbalu.

Říkala jste, že se partneři mohou díky šampionátu zviditelnit. Jak těžké je sponzory „držet daleko“ od Jaromíra Jágra?
Jaromír je fenomén. A když je v nároďáku, je to pro nás skvělé. Snažíme se však partnerům vysvětlit, že není jediný a nemůže se spojovat s každým subjektem, který podporuje hokej. Protože pak už je to kontraproduktivní i pro klienty. Bylo by přejágrováno. Snažíme se partnery mírnit, aby se z toho Jaromír nezbláznil. Nedávno jsem s ním mluvila a říkal, že mi to shánění peněz nezávidí. Sám v Kladně poznal, jak je to těžké.

Když je Jaromír Jágr v nároďáku, je to pro nás skvělé, říká Jana Obermajerová.

Hrozí nějakému hokejovému klubu krach?
Na hraně jsme všichni každý den, ale krach nehrozí. Zvládnou to.

Pomohlo lize, že skončil Lev Praha?
Ani neuškodilo, ani nepomohlo. Pro fanoušky je to velká ztráta, měli možnost vidět kvalitní týmy a hokej. Původně jsme z toho měli obavy, ale na návštěvnosti a sledovanosti ligy se to neodrazilo, neubralo nám to ani sponzory.

Sázkové kanceláře jsou tradičními sportovními partnery, stát je však chce omezit. Máte strach, že by mohly odejít?
Strach z toho máme, protože Tipsport je generální partner ligy. Když ale sázkovky vydělávají na sportu a sportovních fanoušcích, měly by se peníze do sportu vracet.

Má člověk s takovými penězi morální problém?
Nazvala bych to chléb a hry. Pokud jsou pravidla a dodržují se, tak s tím nemám problém. Pro mě jsou přijatelnější sázkovky než automaty. V tom vidím zásadní rozdíl.

Autor: