Vina za neštěstí přitom původně padla na pilota, který tragédii podobně jako všech 44 pasažérů nepřežil a který při startu údajně nedopatřením brzdil. Nezávislí vyšetřovatelé sice pár měsíců po havárii došli k závěru, že hlavní příčinou byla zastaralá a neudržovaná ruská technika, tamní úřady však tuto verzi vyloučily.
Ruský vyšetřovací výbor nyní toto stanovisko jen oficiálně potvrdil a kromě pilota obviňuje Timofejeva, jenž měl porušit bezpečnostní pravidla letového provozu. A to především tím, že nezákonně připustil posádku k letu.
Takto o závěru komise hovoří její mluvčí Vladimír Markin: „Podle názoru oprávněných osob měl Timofejev dodržet letovou bezpečnost a zároveň měl právo odepřít posádce společný let vzhledem k její nedostatečné kvalifikaci a zkušenosti.“
Falešná letecká licence
Rusové navíc údajně zjistili, že Timofejev zařídil kapitánovi letu platnou licenci za základě falešných dokumentů a druhý pilot nesměl létat, jelikož neměl ukončené školení na letadle Jak-42.
„Někdejší zástupce aerolinek podle dalších zjištění věděl, že posádka nedosáhla v rámci výcviku všech dovedností, které byly nutné pro zaručení bezpečnosti letu,“ uvádí ruská tisková agentura ITAR-TASS s tím, že Timofejev v minulosti nedbal ani na analýzu dat letových zapisovatelů. Ti prý zaznamenali kapitánovo pochybení už při předchozích letech.
„Vypadá to, že kapitán udělal víc chyb, z nichž některé ohrožovaly bezpečnost letu. Timofejev nezasáhl a vědomě pokračoval v zakrývání důležitých skutečností. Posádku letu s hokejisty Jaroslavle navíc tvořili dva piloti a palubní inženýr, kteří spolu letěli jen třikrát,“ tvrdí Markin.
Ruský tým vyšetřovatelů dále přišel s tím, že posádka neabsolvovala ani výcvik imitačních nouzových situací. Nashromážděné důkazy nyní předají soudu s návrhem na obvinění. Teprve potom padne definitivní verdikt, který celou událost uzavře.