Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Amerika? To je jiný svět

Sport

  12:02
PRAHA - Má před sebou další výzvu v podobě zimního formulového seriálu A1 Grand Prix. Pro automobilového závodníka Tomáše Engeho (30) se ale po sezoně strávené převážně v amerických vytrvalostních závodech začíná rýsovat možnost návratu do série IRL.

Tomáš Enge v monopostu stáje A1. foto: AFP

Startoval v ní loni, letos se po úvodním závodě rozhodl nepokračovat. „Auto mělo být jen na přípravu pro závod 500 mil Indianapolis. Hodně mě ale zklamalo a řekl jsem ne,“ říká liberecký rodák, který jako jediný Čech nahlédl do formule 1.

Letos nejezdíte ve formulích. Jste spokojen?
Tahle sezona mi trochu připomíná rok 2003, kdy jsem jezdil závody „gétéček“, závodil v americké sérii Le Mans a zkoušel rallye. Do formule ale zase usednu při A1 GP a manažer Charouz už naznačil, že z USA přišly dvě nabídky.

Zamlouvalo by se vám vrátit se na ovály IRL?
Loni jsem tuhle sérii poznal a naučil jsem se, o čem je jezdit na oválech. Po počátečním rozkoukávání jsem se v druhé polovině slušně rozjezdil a dokázal zajet i nejrychlejší kolo. A to bylo znamení, že jsem si na ovály zvyknul.

Co je při učení jízdy na oválech nejtěžší?
Asi jezdit v chumlu kolo na kolo v rychlosti 350 kilometrů za hodinu. V zatáčkách auta hodně ztrácí přítlak, stačí okamžik a jdete do zdi. Největší umění je proto neubrat plyn tolik, aby auto nezpomalilo, ale zároveň jet tak rychle, aby nedošlo ke kolizi, a přitom co nejvíc šetřit palivo a pneumatiky.

Co prožívá závodník v takových chvílích?
Až při krizových situacích si uvědomíte, jakou rychlostí vlastně jedete. Když se postavíte nad zeď, uvidíte, jaký je to rachot, když celý balík proletí cílovou rovinkou. Auta jedou mimo stopu, víří se za nimi prach. Viděl jsem pár závodů z tribuny a ježily se mi při tom chlupy na rukou.

Vyhovuje vám, že jste většinu roku v Americe. V čem je jiná?
Je to úplně jiný svět. Největší výhodu proti Evropě vidím v tom, že se tam všude mluví stejnou řečí a ve všech státech se platí jednou měnou. Způsob stravování by mi vyhovoval, ale hamburgery si kvůli váze nemůžu dovolit. Amerika má svoje kouzlo i při závodech. Třeba chování diváků se nedá s evropskými zvyklostmi srovnat. Atmosféra v paddocku je pohodovější, všichni se mezi sebou znají a jsou k sobě přátelštější.

Myslíte, že byste dokázal v Americe žít?
Napadlo mě to, ale myslím, že bych dokázal žít kdekoli jinde. Vlastně to tak probíhá, protože když to spočítám na dny, tak jsem v Česku asi tři měsíce z roku. Zbytek času strávím v cizině.

Proč Američany nezajímá formule 1?
Mají svoje typy formulových závodů jako IRL nebo CART a svoje závodnické legendy. Určitá část publika se do Indy přijde na F1 podívat. Kdybych ale měl vyjádřit jejich poměr k fanouškům v Americe nejpopulárnějších závodů NASCAR, bylo by to asi jedna ku deseti.

Kvůli kolizi s podnikem ALMS nepojedete 1. října první závod A1 GP v Zandvoortu. Nelitujete toho?
Pro náš tým Aston Martin to je důležitý závod, který chceme vyhrát. Pak už k žádné kolizi nedojde a o týden později bych měl být připraven na pokračování A1 GP na Masarykově okruhu.

Už se do Brna těšíte?
Moc. Je to ale zároveň hodně zavazující, protože tak významný závod jsem před českými diváky ještě nikdy nejel. Doufám, že na okruh přijde hodně lidí a budou fandit naší národní formuli.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat