Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Sport

VIDEO: Bahrajnské drama na úvod nové sezony F1. Hamilton udržel těsné vedení před Verstappenem

Velkou cenu Bahrajnu ovládl Lewis Hamilton. foto: Reuters

Aktualizováno
Sáchir - Max Verstappen dominoval všem tréninkům i kvalifikaci, ani to však na mistra světa Lewise Hamiltona nestačilo. Velkou cenu Bahrajnu formule 1 zvládl nejlépe tým Mercedes, Red Bull se musel spokojit s druhou příčkou. Těsný souboj však napověděl, že další závody mohou být hodně zajímavé.
  18:59

Třetí příčku obsadil Valtteri Bottas s druhým monopostem Mercedesu, čtvrtým místem potvrdil Lando Norris výkonnostní vzestup stáje McLaren. Mladý Brit porazil v přímém souboji na dráze Charlese Leclerca ze stáje Ferrari. Monačan se musel spokojit s šestým místem, v posledních metrech ho předstihl také Sergio Pérez s druhým vozem Red Bullu.

Nová sezona formule 1 odstartovala v Bahrajnu.
Velkou cenu Bahrajnu vyhrál britský pilot Lewis Hamilton.

Snad ani po zisku mistrovského titulu nevypadal Hamilton tak spokojeně, v cíli doslova zářil. Po nepříliš povedených testech ani on sám moc nečekal, že by dokázal soupeře z Red Bullu porazit. „Dnes to byla neuvěřitelná bitva a jsem hrozně šťastný, že jsme zpět,“ uvedl v cíli.

Šestatřicetiletý Brit Hamilton vykročil za možným osmým titulem v kariéře, kterým by definitivně překonal Michaela Schumachera. Zároveň se v závodě stal držitelem nového rekordu v počtu kol na pozici lídra závodu. Celkem jich už nastřádal 5126.

„Byl to skutečně těžký závod. Jeden z nejtěžších, který jsem kdy za poslední dobou absolvoval. V poslední části jsme už jen bojovali a naštěstí jsem Maxe udržel za sebou,“ řekl britský po 96. vítězství kariéry.

Cestu k vítězství však neměl rodák ze Stevenage snadnou a pomoci se mu kromě jeho týmu dostalo také od sportovních komisařů závodu. Těsně před cílem ho totiž Verstappen pouštěl na jejich pokyn před sebe, na první místo.

Max Verstappen využil startu z pole position a vedení v prvních metrech udržel. Navzdory tomu, že na něj Lewis Hamilton dotíral opravdu tvrdě. V čele byl až do 18. kola.

Mercedes totiž zkusil tzv. „undercut“, tedy taktický manévr, kdy pošle svého jezdce do boxů dřív, aby na nových pneumatikách získal nějakou tu sekundu navíc. Proto Lewis Hamilton měnil obutí již ve 14. kole. Hned bylo jasné, že Verstappen ztrácí a když se o čtyři okruhy později vrátil od svých mechaniků, musel se spokojit s druhým místem.

Red Bull vsadil vše na jednu kartu - Nizozemce nechá na dráze delší dobu a bude spoléhat na to, že v závěru bude na méně sjetých pneumatikách rychlejší. Pro poslední sadu gum zamířil Verstappen ve 40. kole, o 11 kol později než Hamilton, a teď bylo vše na něm. Na své soka ztrácel 8,5 sekundy.

Byl rychlejší, Brita stahovat a pět kol před cílem už byl těsně za zadním křídlem černého monopostu. Chystal si přejížděcí manévr a tři kola před cílem zaútočil. Na konci cílové rovinky se dostal na úroveň Hamiltona a při druhé možnosti DRS se protáhl do vedení.

Snížené rozpočty, konkurence pro Hamiltona a návrat jména Schumacher. Startuje nepředvídatelná sezona F1

Při manévru se však dostal mimo trať a od vedení závodu okamžitě přišel pokyn, že došlo k porušení pravidel. „Předjel nedovoleně a musí pustit Hamiltona zpět.“ Verstappen poslechl, ačkoliv ve stejném místě opustilo dráhu v průběhu závodu hodně jeho soupeřů, a přišel o vítězství. Ve zbylém čase už Hamiltona ohrozit nedokázal.  

Triumf ztratil rozhodnutím od stolu, dříve by pravděpodobně zuřil a byl by rudý vzteky, Max Verstappen však dospěl. „Co se dá dělat, takové je závodění. Pozitivem je naše výkonnost. Potvrdili jsme si, že jsme dostihli náskok Mercedesu a můžeme bojovat o titul,“ zůstal Nizozemec nad věcí.

Hamilton zářil štěstím, Verstappen přijal prohru, ale třetí v cíli Valtteri Bottas působil hodně naštvaně. Do cíle dokroužil s velkou ztrátou za dvěma soky, bez pozornosti fanoušků i svého týmu. Jeho strategie byla totiž spíš obranná, měl jistit mistra světa a navrch ztratil při zastávce osm vteřin kvůli tomu, že se mechanikům nedařilo odmontovat jeho pravé přední kolo.

„Co na to říct, jsem třetí. K boji o vítězství jsem se ani nepřiblížil,“ uvedl finský závodník po spolehlivém výkonu.

Zajímavý start

Ještě před začátkem závodu oslabil Red Bull, když v zaváděcím kole zůstal stát na dráze nováček ve stáji Sergio Pérez. Zkušeného Mexičana čekal start z boxů, a začal tak závod na poslední pozice.

Lewis Hamilton se blíží k hranici stovky výher v F1.

Hned v prvním kole skončily naděje ruského mladíka Nikity Mazepina, který roztočil svůj vůz přímo na dráze. Stejný problém měl o něco později jeho stájový kolega Mick Schumacher. Syn slavného šampiona sice závod dokončil, bohužel však na šestnáctém místě. Vedení amerického týmu rozhodlo, že všechnu energii vrhne do příští sezony a monopost pro letošní rok jen minimálně upraví. Tím si pro sebe podle všeho rezervovalo poslední místo v Poháru konstruktérů, i vozy Williamsu jsou rychlejší.

Když byl Mazepinův stroj odklizen a zpomalovací vůz Aston Martin se vrátil do boxů, opět se závodilo. Začátek byl divoký - hned za nejlepšími spolu bojovali Bottas s Leclercem, za nimi jezdci McLarenu, daleko nebyli ani Sainz s druhým ferrari a také Fernando Alonso, který v první polovině závodu, než musel odstoupit kvůli technické závadě svého vozu Alpine, překvapoval dravou a rychlou jízdou. Rozhodně nezklamal. 

Na rozdíl od dalšího mistra světa Sebastiana Vettela, který se velkou cenou protrápil a byl daleko za týmovým kolegou Lancem Strollem, který přinesl týmu Aston Martin jeho první bod po návratu do Grand Prix.

Schumacher vyhlíží souboje s otcovými soky: Räikkönen je milý člověk, dal mi některé rady a tipy

V souboji mclarenů slavil Lando Norris, který možná nemá tak velké jméno jako Daniel Ricciardo, ale v týmu je delší dobu a zkušeností s vozem využil. Ricciardo je výborně, ztrácel jen pár vteřin, ale musel se sklonit také před Charlesem Leclercem a v závěru se kolem něj prohnal Sergio Pérez, který v závodě poskočil o patnáct míst. 

Ačkoliv začal špatně, postupně Mexičan ukazoval, že letos bude mít Red Bull silnější dvojku než v minulých letech. V závěru těžil ze své schopnosti šetřit pneumatiky a v posledních kolech poskočil o tři místa. Moc nechybělo, aby předstihl také čtvrtého Norrise. Během své cesty vzhůru předvedl několik parádních předjížděcích manévrů.

Spokojeni nebudou ve Ferrari. V očekávaném souboji s McLarenem o pozici třetího nejlepšího týmu hned od začátku ztrácejí. Leclerc měl sice skvělý začátek, chvíli byl dokonce před Bottasem, ale postupně zpomaloval a za šesté místo se v Maranellu chválit nebude. Nováček v týmu Carlos Sainz se snažil, ale po startu z osmé příčky byl rád, že stejné umístění dovezl i do cíle.

Za Ferrari už byl větší výkonnostní odstup. Nejblíže je asi tým AlphaTauri, neoficiální dvojka Red Bullu. Jeho jednička Pierre Gasly však hned po startu ztratil přední křídlo a po opravě se ve zbytku závodu s poškozeným autem trápil. Nejmladší jezdec seriálu Juki Cunoda se snažil, ale na lepší než devátou příčku to nebylo.

Určitý potenciál ukázala i Alfa Romeo, veterán Kimi Räikkönen skončil těsně za body, v zádech s týmovým kolegou Antoniem Giovinazzim. Mistrovství světa F1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Emilia Romagna v Imole.

Velká cena Bahrajnu

Konečné pořadí: 1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:32:03,897, 2. Verstappen (Niz./Red Bull) -0,745, 3. Bottas (Fin./Mercedes) -37,383, 4. Norris (Brit./McLaren) -46,466, 5. Pérez (Mex./Red Bull) -52,047, 6. Leclerc (Mon./Ferrari) -59,090, 7. Ricciardo (Austr./McLaren) -1:06,004, 8. Sainz (Šp./Ferrari) -1:07,100, 9. Cunoda (Jap./AlphaTauri) -1:25,692, 10. Stroll (Kan./Aston Martin) -1:26,713.

Nejrychlejší kolo: Bottas.

Průběžné pořadí (po 1 z 23 závodů): 1. Hamilton 25 b., 2. Verstappen 18, 3. Bottas 16, 4. Norris 12, 5. Pérez 10, 6. Leclerc 8.

Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 41, 2. Red Bull 28, 3. McLaren 18, 4. Ferrari 12, 5. AlphaTauri 2, 6. Aston Martin 1.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!