Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Bohatý Kamaz ovládl Dakar. 'Většina týmů ale přála nám,' tvrdí Loprais

Rallye Dakar

  8:00
BUENOS AIRES / PRAHA - Dva dny uplynuly od dojezdu slavné Rallye Dakar a organizátoři už přemýšlejí o změnách. Trať by v příštím roce podle ředitele rallye Etienna Lavigneho mohla vést vedle Argentiny a Chile i dalšími jihoamerickými zeměmi – Brazílií, Paraguayí a Peru.

Aleš Loprais foto: loprais.cz

"Jihoameričtí fanoušci jsou skvělí, zaslouží si, aby byl Dakar k vidění i v dalších zemích," prohlásil v Buenos Aires Aleš Loprais (31), který se blýskl dvěma vyhranými etapami a jako jediný dokázal prohánět bohatý ruský tým Kamaz. Rallye však nakonec nedojel, po technických problémech s motorem jej organizátoři vyloučili za neprojetí všech kontrolních bodů.

Jaké ve vás teď převládají pocity?
Jednoznačně pozitivní. Dokázali jsme dvakrát přerušit dominanci kamazů. S šestičlenným týmem to podle mě není vůbec špatné. Ve finále nás sice potkala smůla, ale beru dvě vítězství jako skvělý krok pro budoucnost. Myslím, že já i technika už jsme na úrovni těch nejlepších.

Více informací o Rallye Dakar

Už vás poznávají ostatní účastníci Dakaru?
To šlo velmi rychle. Mnoho lidí za námi přišlo a říkalo, že nám fandí. To mě hodně překvapilo, na jiných soutěžích to není zvykem.

Prý vám dokonce ostatní nabídli služby fyzioterapeutů...
Je to tak. My je s sebou nevozíme, je to moc drahé. Většina ostatních týmů se nás i zastala a byla proti vyloučení ze soutěže. Chtěli, abychom s přesilou kamazů bojovali dál.

Jaké máte vůbec vztahy s jezdci Kamazu?
Dokonce mě pozvali na skleničku, a když jsem měl narozeniny, tak jsem dostal malý model kamazu. U Rusů to obecně ale funguje jednoduše. Když jste před nimi, tak se s vámi moc nebaví, pokud vedou oni, jsou velcí kamarádi. Na trati se ale chovali férově, což není u všech týmů pravidlem.

Jak si vůbec vedla vaše tatra v přímém srovnání s kamazem?
Ono je to těžké, kamaz během závodu vyměnil spoustu součástek, což nám finance nedovolily. Náš rozpočet je zhruba milion eur, jejich 200 milionů dolarů.

Ruský tisk přitom přirovnal vítěze Vladimira Čagina k výkonům Jurije Gagarina... (o tématu čtěte zde)
Není pochyb o tom, že je Čagin špičkový pilot. Ale s jejich rozpočtem se dají dělat pěkné věci. Zázemí Kamazu je nesrovnatelné se zbytkem startovního pole.

I proto si mnoho závodníků stěžuje, že se z Dakaru vytrácí kouzlo dobrodružství. Vnímáte to také tak?
Ani ne. Stačí se podívat na náš tým. Kdyby nepřišla závada motoru, mohli jsme být na stupních vítězů. V tom je naopak Dakar krásný, někdo může zaskočit i tyhle velké favority. Věřím, že to budeme příští rok my.