Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Byl to spíš boj o přežití než závod: v F1 bouchaly pneumatiky

Sport

  10:14
SILVERSTONE - Nejdřív fakta: Velkou cenu Británie vyhrál Nico Rosberg z Mercedesu. Dál však šampionát formule 1 vede obhájce titulu Sebastian Vettel, který včera dostal těžkou facku. Byl první, leč deset kol před koncem závodu musel pro poruchu svůj vůz odstavit.

Massovi se zničila pneumatika. foto: Reuters

Jenže při včerejším závodu na okruhu v Silverstonu nešlo o výsledky. Šlo spíš o přežití. Byť jsou současné monoposty F1 bezpečné, na boxových zídkách trnuli týmoví šéfové hrůzou, kdy zase přijde další exploze.

Hned čtyřem jezdcům (Hamiltonovi, Massovi, Vergnemu a Pérezovi) postupně bouchla levá zadní pneumatika a byl vlastně zázrak, že v rychlosti, která se blížila i třístovce, se nikomu nic vážného nestalo.

Dokonce zvládli dojet do boxů k výměně a Hamilton se prodral až ke čtvrtému místu, byť po vítězství v kvalifikaci je to málo.

Co s výsledky testu?

"Riskujeme životy a nemůžeme čekat na to, až se to stane všem. Pirelli musí něco zlepšit," nadával po závodě Sergio Pérez.

A jeho týmový parťák z McLarenu Jenson Button přidal: "Není to nebezpečné jen pro jezdce v autě, ale i pro ty za ním. Mohl ztratit kontrolu nad vozem a ty za nímmohla trefit velká část gumy, ve které je i kov."

A ještě jeden hlas, tentokrát od Lewise Hamiltona: "Měli jsme test pneumatik, během něhož jsme vyvíjeli a vylepšovali gumy, aby se takové věci nestávaly. Nikdo na to ale nereagoval. Asi se něco změní, teprve až se někdo zraní." Včera to byla opravdu děsivá podívaná: nejdřív explodovala levá zadní pneumatika Hamiltonovi, o pár minut později Massovi a vzápětí Vergnemu.

I pro šéfy závodu to bylo dost, a tak raději na trať pustili safety car, aby ji vyčistili od gumových zbytků a analyzovali, co se vlastně děje. Nikdo to přesně nezjistil, jen přišlo upozornění jezdcům, že se mají vyhýbat obrubníkům a že vliv má i vyšší teplota.

Po závodě sportovní šéf Pirelli Paul Hembery říkal: "Viděli jsme něco nového a musíme pochopit, co se stalo. Bereme to vážně, a až budeme znát odpověď, dáme vědět." Snad přijde brzy, už v pátek totiž začínají tréninky na německém Nürburgringu.

Jenže pneumatiky jsou v F1 velkým tématem od příchodu Pirelli. Firma totiž před svým vstupem v roce 2011 dostala za úkol udělat takové, které vydrží jen část závodu a donutí jezdce k častějším zastávkám, čímž se zvýší atraktivita.

Pirelli ztrácí důvěru

Úkol splnila, ale v některých velkých cenách se časté výměny změnily v chaos, jezdci i technici nadávali, že gumy jsou naprosto nepředvídatelné a každé stáji vyhovují jinak. A nakonec na zadání doplatilo i samo Pirelli - u fandů panuje povědomí, že jejich gumy nejsou kvalitní, nic nevydrží, a tak je nechtějí kupovat.

Přitom podle šéfů umějí jejich továrny vyrobit takové, které zvládnou celý závod.

Po včerejšku je však víra v jejich kvalitu na bodu mrazu. Alespoň u těch, kteří sledovali závod v Silverstonu poznamenaný jedním výbuchem za druhým.

Autor:

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!