Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Deník fanouška: Rozbitý intercom a obhájce na laně. Teď pozor na zvěř

Rallye Dakar

  14:31
PRAHA - Nedělní první etapa patřila k těm, ve kterých lze o hodně přijít a málo získat - rychlá, převážně po prašných stepních cestách, kdy motorky a automobily měly průměrnou rychlost přes 140 km/h.

Defilé kamionů v ulicích Buenos Aires. foto: Reuters

Z českých jezdců etapa sedla nováčkovi Ondřeji Klymčiwovi, který startoval ze 163. pozice a dojel 39. Za 175 km dlouhou etapu tak musel předjet 124 jezdců, což v prachu cest je úctyhodný výkon. Věřím, že skokan roku zůstane nadále pevně ve svém sedle.

Jak bylo předpovídáno, kategorie automobilů nezklamala hned v úvodu. Ačkoli je celý závodní počin v dikci Francouzů a Argentinců, zdá se, že i zde existují dakarské mlýny, které překvapivě melou jistě a do roka a do dne.

Obhajitel týmem režírovaného titulu Nani Roma už krátce po startu odvařil olejové čerpadlo na svém Mini. Posádka tuto závadu nedokázala opravit a cílem projela na laně za asistencí.

Jihoafričan Giniel de Villiers ve své Toyotě sviští kolem diváků úvodní etapy...
Marc Coma ze Španělska, (vpravo), Francouz Olivier Pain (uprostřed) další...
Stephane Peterhansel na symbolickém startu Rallye Dakar.
Kamiony při prologu Rallye Dakar.

Se ztrátou 6 hodin a 25 minut se tak pevně uvelebila na chvostu startovního pole. Zlí jazykové tvrdí, že už to může rovnou zabalit. Ti ještě zlejší jsou toho názoru, že všichni ostatní dostanou náhodně vygenerovanou penalizaci 6 hodin a 25 minut. Přece jenom je to Španěl a Španěl se s Argentincem domluví.

Včerejší závod vyhrál Nasser Al-Attiyah s vozem Mini. Ráno už měl penalizaci 2 minut za překročenou rychlost, což ho posouvá na celkové 7. místo. Vítězem se tak stal Argentinec Terranova taktéž s vozem Mini. Zde je národnostní shoda minimálně úsměvná. Druhé místo obsadil věčný pronásledovač Mini Robby Gordon s Hummerem, třetí poté De Villiers na Toyotě. Časové rozestupy jsou minimální, rozhodně ne však rozhodující.

Kyvné vs. tuhé nápravy

V kategorii kamionů úprk do domečku vyhrál zelinář Hurvajs de Roy, což nikoho tolik nepřekvapí. Překvapivá byla však druhá příčka, kde se shodně objevil Kolomajz s Alešem Lopraisem a to s totožnou ztrátou 47 vteřin na vítěze.

Naneštěstí mezi první a druhé místo vlít Van Vliet a odsunul obě české posádky na třetí pozici. Konkurenční znepřátelené kluby příznivců kyvných náprav a příznivců tuhých náprav se tak nedozví, že kyvné nápravy jsou samozřejmě lepší.

Kolomému, ještě ke všemu nefungoval intercom (systém k dorozumívání posádky), takže si posádka moc nepokecala. Za to Vrátnému na Tatře intercom fungoval, ale cestou se pořádně ohřál, jelikož mu nechladil větrák motoru. Regulovanou jízdou přivezl Jamala na 21. místě.

DENÍK FANOUŠKA

Dlouholetý fanoušek Rallye Dakar glosuje pro Lidovky.cz dění na nejslavnějším motoristickém etapovém závodě světa.

Horké chvilky na druhou stranu fanouškům připravil malej Macík s Lízou, u kterého se zdálo, že neprojel kontrolním bodem. Naštěstí se jednalo pouze o technickou chybu ze strany organizátorů.

Ostatní posádky dojely víceméně v pořádku. Ruská sborná obsadila 6. 7. a 11. místo. Nikolaev se už stačil podívat do pole, kdy si pocuchal nápravu, ale bolšoj palice to spravila a dojel na sedmém místě.

Dnešní etapa, ve které se bude stoupat do hor a na trati se mohou pohybovat velká zvířata, odstartuje pro kamiony v 15:59. Ostatní vozidla již závodí.

Autor: