Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Enge: Musím jet tak, abych nedělal chyby

Sport

  8:55
PRAHA - Dvě kolize a jednu havárii má během července za sebou nejlepší český automobilový jezdec Tomáš Enge (30). Podle jezdcova manažera Antonína Charouze by Engemu slušela větší disciplinovanost. Podobný problém ho ale provází po většinu kariéry. „I přesto je Tomáš absolutně nejlepším českým závodníkem,“ uznává manažer.

Tomáš Enge. foto: BPAReprofoto

Karamboly se naštěstí obešly bez zranění, liberecký pilot má jen modřinu na operovaném lokti, který si rozdrtil při jiné nehodě na začátku sezony.

LN Neměl jste havárií v poslední době nějak moc?
Nešlo o tři havárie. Byl to jeden karambol teď při 24 hodin Spa a předtím dva kontakty při závodech v Americe, které vyplývaly z vývoje závodu. Dohromady se tyto věci nedají dávat.

Ve Spa jste kývl na rozhodnutí týmu Scuderia Ecosse, že pojedete dál na starých pneumatikách. Nebyla to chyba, když jste na nich později havaroval?
Sám jsem hlásil, že gumy kloužou. Tým se mě pak zeptal, jestli je možné jet ještě hodinu, což pro mě osobně nebyl problém. Chtěli ušetřit čas výměnou při zastávce.

Existuje možnost, že byste odmítl na takových gumách pokračovat?
Jsem profesionální závodník a snažím se plnit úkoly stáje. Když mě tým nevymění pneumatiky, tak na nich musím jet. Můžu říct svůj názor, ale těžko se můžu proti rozhodnutí postavit.

Nešlo se ale domluvit, že když se gumy nevymění, pojedete alespoň volněji, a ne na hraně. Vždyť jste havaroval v rychlosti přes 200 km/h...
Nemám k tomu co říct. Tým rozhodl a já to musel akceptovat. Nechali mě v autě bez ohledu na gumy proto, že jsem do té doby zajížděl nejrychlejší časy. Snažili jsme se dohnat ztrátu kvůli ranní nehodě mého stájového kolegy. Manko jsem z týmu stahoval nejvíc já, a proto mě poslali jet dál.

Nevnímáte to jako zbytečný risk?
Samozřejmě, že to byl risk, ale jsou to závody a jde o nejlepší výsledek. Pneumatiky se ale vyměnit měly, měnily se i ostatním. Byl to risk, ze strany týmu i můj, ale mohli jsme na tom vydělat.

Jak to bylo při vaší kolizi s Mikou Salem v Mid-Ohiu, když už jste měl od Ferrari podmínku ze závodu v Lime Rocku?
Snažil jsem se Miku donutit k chybě a jet co nejblíž za ním, ale s rezervou, aby se něco nestalo. Bohužel ho po předjetí zbrzdily rychlejší prototypy a já do něj zezadu trochu ťuknul. Za tři zatáčky mě pustil před sebe a za chvíli mě trefil do boku. Oba jsme dostali hodiny a šli mimo trať. Vyříkali jsme si to na trati, pro mě to skončilo, tečka.

Považoval jste jeho útok za odvetu?
Byla to odveta. V televizním rozhovoru po závodě pak řekl, že to udělal schválně.

Kvůli tomu jste dostal v Americe zákaz startu ve vozech Ferrari. Jak jste to vnímal?
Je to smutný. Bojoval jsem v soukromém týmu proti továrnímu jezdci Ferrari a byl jsem rychlejší. Je jasné, že při problému se postaví za něj. Navíc jsem měl tu podmínku.

S vozy Ferrari teď v Americe závodit nemůžete. Víte, jaký program vás teď čeká?
Odjíždím do USA na testování pro tým Samax ze série IRL. Za dva týdny pak ve Watkins Glenu pojedu závod Grand-Am.

Když nyní znovu usednete do závodního auta, neřeknete si, že byste mohl malinko ubrat na agresivitě?
Hlavně se budu snažit nedělat chyby. Jezdecké potíže mám stejně jako jiní závodníci jen s vozem Ferrari 430. Je s ním obtížné jet na limitu. Jestliže bych měl někde ubrat, tak jedině s tímto autem. Ale s ferrari mám teď v Americe stop, takže pojedu pořád stejně.