Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Expanzivní snahy NBA: Chceme být nejpopulárnější! Může se jí to povést?

Sport

  6:03
PRAHA - Běží poslední minuta přípravného utkání mezi Philadelphií a Dallasem, Sixers mají míč a vedou o čtyři body. Tisíce fanoušků si můžou vykřičet plíce ve snaze pomoci Mavericks ubránit a udržet šanci na obrat. Celkem běžný obrázek, jenže nebyl loni v říjnu k vidění v hale Dallasu, ale v čínské Šanghaji.

Kobe Bryant z Los Angeles Lakes (vpravo) se zdraví před utkáním s hvězdou Golden State Warriors Stephenem Currym. foto: Twitter BasketbaIItalk

„Je to fantastické. Fanoušci NBA jsou snad opravdu všude,“ žasla tehdy opora Dallasu Němec Dirk Nowitzki, hrající legenda nejlepší ligy světa.

Má zřejmě pravdu. Množství příznivců basketbalu po celém světě totiž stále roste a NBA tomu jde výrazně naproti. Do zahraničí „vycestovává“ za účelem přípravných utkání nebo i zápasů základní části už od roku 1978 a globální dosah jedné z nejprestižnějších světových soutěží se neustále zvyšuje. Vedení soutěže má své kanceláře už ve dvanácti zemích, otevřela sedm basketbalových akademií na čtyřech kontinentech a zápasy se vysílají ve více než 200 zemích světa.

V sezoně 2018/19 se NBA vydá za hranice Spojených států v rámci projektu Global Games třikrát. Dva přípravné zápasy se odehrály v Číně, dva duely základní části si užili fanoušci v Mexico City a ve čtvrtek se chystá Londýn na střet New Yorku Knicks s Washingtonem Wizards i s Čechem Tomášem Satoranským.

Tomáš Satoranský si v utkání proti Philadelphii vyrovnal osobní rekord.

„Věřím, že se můžeme stát nejoblíbenějším sportem na světě. Když se podívám na trajektorii růstu popularity, s jakou postupujeme v posledních letech, tak nikde nevidím náš strop. Na sociálních sítích jsme jedničkou už teď,“ tvrdí komisionář NBA Adam Silver.

Stále jasně vede fotbal

Čísla, kterými se NBA ohání, jsou opravdu úctyhodná. Jen v Číně hraje basketbal pro zábavu přes 300 milionů lidí a rapidní nárůst popularity v Indii naznačuje, že do roku 2025 bude mít možnost sledovat zápas NBA každý sedmý člověk na planetě. Když se podíváme na globální popularitu, přestože se žebříčky často dost liší, je na špičce stále jasně fotbal.

Model zahraničních akademií NBA dost kopíruje systém, který využívají fotbalové kluby po celém světě už spousty let. Ukazuje se však, že je to správná cesta.

„NBA se musí se věnovat rovnoměrně celému světu, jinak k očekávanému globálnímu růstu nedojde. Basketbal se v budoucnu opravdu může stát nejpopulárnějším sportem světa, ale bude to chtít ještě spoustu práce,“ tvrdí Simon Chadwick ze společnosti Sports Enterprise, zpracovávající pro NBA globální průzkumy.

Rozvoji přispívají i největší ligové hvězdy, které v letní přestávce často míří do Číny. Nejde jen o Dwyana Wadea a Klaye Thompsona, kteří mají smlouvy sčínskými oděvními společnostmi Li-Ning a Anta, míří tam také LeBron James v rámci smlouvy s Nike, nebo Stephen Curry, který obléká Under Armour.

Tomáš Satoranský má svůj první triple double v NBA.
Jediný český zástupce v zámořské soutěži odehrál jako člen základní pětky přes...

„Je to vždycky oblíbená část mého léta. Fanoušci po celém světě jsou opravdu skvělí, o NBA toho ví spoustu a moc si tyhle výlety užívám,“ vypráví Curry, dvojnásobný nejužitečnější hráč soutěže. Opora Golden State se však nezaměřuje jen na Čínu, během loňského léta byl v Japonsku, na Filipínách, ve Francii a Velké Británii. Všechny tyhle cesty popularitě NBA pomáhají.

Průkopníkem v Evropě je NHL

Do zahraničí vzhlíží všechny velké zámořské profesionální ligy. Baseball otevře příští sezony dvěma zápasy v Japonsku, liga amerického fotbalu NFL tradičně hraje tři utkání základní části v Londýně. Největším průkopníkem je v těchto cestách hokejová NHL. První evropský zápas NHL se hrál dokonce už v roce 1938, hokejisté pravidelně cestují mimo USA od roku 1975.

„Víme, jak vypadá budoucnost. Když se podíváte do Číny, Indie nebo Afriky, máte dohromady skoro 60 procent lidské populace na zemi. Je tedy jasné, kam směřujeme nejvíc energie,“ říká Mark Tatum z londýnských kanceláří NBA.

Jeho slova potvrzuje nejnovější krok NBA, před ročníkem 2019/20 sehrají Indiana Pacers a Sacramento Kings dva přípravné zápasy v indické Bombaji.

Autor:

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...