Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Formule 1 otevírá sezonu mistrů

Sport

  9:03
ABU ZABÍ - Button, Hamilton, Alonso a Schumacher. Hvězdná jména se v neděli poperou v prvním závodě v Bahrajnu

Schumacher v Bahrajnu. foto: ČTK

Přelomový ročník plný změn. Tak se dá označit nová sezona formule 1, která odstartuje zítra v Bahrajnu. Fanoušci uvidí návrat sedminásobného šampiona Michaela Schumachera do kokpitu po čtyřech letech či duel posledních dvou mistrů světa v jednom týmu.

Co však už neuvidí, je tankování v boxech. Výrazně se také proměnil hodnoticí systém. Na body dosáhne hned prvních deset jezdců, navíc si jich přerozdělí výrazně více než v minulosti. To má donutit piloty k větší aktivitě při předjíždění. Mnozí experti však o smyslu tohoto opatření silně pochybují.

Mnohem kladnější reakce provázejí zákaz tankování paliva během závodu. "Nepůjde jet naplno celou dobu, vlastnosti chování auta se budou během závodu měnit," hlásá Lewis Hamilton.

Změny v F1 Zákaz tankování, jiné bodování...


Kalendář Kalendář byl rozšířen ze 17 na 19 závodů - stejně jako v roce 2006 bude úvodním podnikem VC Bahrajnu - poprvé se pojede v Koreji - do seriálu se po roční přestávce vrací závod na severoamerickém kontinentu -finále obstará VC Brazílie, v Abú Zabí se pojede oproti loňskému roku předposlední závod sezony.

Stáje Počet stájí se zvýšil z 10 na 12 -zanikla stáj Toyota, BMW-Sauber bude v F1 působit jako Sauber -z Brawn GP se stal Mercedes, v jehož monopostu se po čtyřech letech do F1 vrátí Michael Schumacher - poprvé od roku 1994 se v seriálu objeví značka Lotus, k odkazu původní stáje se hlásí její nástupci z Malajsie -novými stájemi jsou rovněž Virgin Racing miliardáře Richarda Bransona a HRT (bývalá stáj Campos, jejíž nový název Hispania Racing FIA zamítla).

Bodování Body si nově rozdělí prvních deset jezdců v cíli, a to podle systému 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

Tankování V průběhu závodu je zakázáno tankování, monoposty proto obdržely palivové nádrže zvětšené z původních 120 litrů na dvojnásobek - v boxech se budou jen přezouvat pneumatiky, při přibližně třísekundových zastávkách si mechanici budou muset vystačit pouze se silou vlastních paží, platí totiž zákaz hydraulických zvedáků.

Pneumatiky Každý jezdec bude mít k dispozici na závodní víkend šest sad tvrdší suché směsi, pět sad měkčí suché směsi, čtyři sady přechodných a tři sady mokrých pneumatik - každý vůz, který se zúčastnil třetí části kvalifikace, musí k závodu nastoupit se stejnými pneumatikami, jako měl obuté ve chvíli, kdy zajel nejlepší kvalifikační čas - použití pneumatik "slicků" s hladkým vzorkem je i letos povoleno, přední kola ale musí být užší než v minulosti.

Hmotnost vozu Minimální hmotnost vozu vzrostla z 605 kg na 620 kg, čímž se mělo vyjít vstříc stájím, jež používají zařízení KERS; týmy se ale mezitím dohodly, že KERS nechtějí.

Naplno se tak ukáže jezdecké umění pilotů. Ti budou muset dávat velký pozor, aby své pneumatiky agresivní jízdou příliš neopotřebovávali. Paradoxní je, že se tankování před lety zavedlo, aby se zatraktivnily závody, a nyní se zrušilo ze stejného důvodu.

"Zákazem dotankování budou kolísat časy kol a závody se zlepší," míní dlouholetý pilot F1 David Coulthard. Podle něj totiž týmy a jezdci příliš spoléhali na předjížděcí strategii založenou na dlouhé zastávce v boxech.

Monoposty všech stájí tak prošly designérskými změnami, objem nádrže se musel zvětšit ze 120 na 240 litrů.

Schumacher zářil v tréninku Zrak většiny fanoušků bude zítra upřen jen na jeden monopost. V kokpitu mistrovské stáje Brawn GP, která se přejmenovala na Mercedes, se představí legendární Michael Schumacher. Statisticky nejúspěšnější jezdec historie touží po dalším titulu, v cestě mu však stojí tři mistři světa z posledních čtyř let. Navíc jeho mercedes v předsezonních testech příliš nezářil.

Jenže všechno změnil včerejší druhý trénink v Bahrajnu. Schumacher v něm měl třetí nejlepší čas. Jeho stájový kolega Nico Rosberg byl ještě úspěšnější, když se blýskl vůbec nejrychlejším časem.

Mezi ně se natlačil Lewis Hamilton z McLarenu. A právě on se svým týmovým parťákem Jensonem Buttonem by měl patřit k největším favoritům sezony. Podle sázkových kanceláří by do této bitvy dvou britských šampionů měl zasáhnout jen španělský mistr světa Fernando Alonso, který v létě přestoupil do Ferrari.

Týmy seriálu mistrovství světa vozů formule 1 v roce 2010

1 Jenson Button (30) 2 Lewis Hamilton (25)
3 Michael Schumacher (41) 4 Nico Rosberg (24)
5 Sebastian Vettel (22) 6 Mark Webber (33)
7 Felipe Massa (28) 8 Fernando Alonso (28)
9 Rubens Barrichello (37) 10 Nico Hulkenberg (22)
11 Robert Kubica (25) 12 Vitaly Petrov (25)
14 Adrian Sutil (27) 15 Vitantonio Liuzzi (28)
16 Sebastien Buemi (21) 17 Jaime Alguersuari (19)
18 Jarno Trulli (35) 19 Heikki Kovalainen (20)
Karun Chandhok (26) 21 Bruno Senna (26)
22 Pedro de la Rossa (23) Kamui Kobayashi (23)
24 Timo Glock (27) 25 Lucas di Grassi (25)

Nebyla by to formule 1, kdyby už před startem šampionátu nehýbaly jejím zákulisím spory. A do těch se už "tradičně" zapletl McLaren. Podle stáje Red Bull vozy Buttona a Hamiltona disponují zadním přítlačným křídlem, které odporuje předpisům. Komisaři FIA však mají opačný názor.

"Je zcela zřejmé, že je křídlo McLarenu naprosto nelegální," rozčiluje se i přesto výkonný ředitel Renaultu Bob Bell. Ostatním týmům totiž nezbývá nic jiného než řešení McLarenu okopírovat, což bude stát spousty peněz.

Opakuje se tak situace z loňska, kdy s originálním technickým řešením přišel Brawn, což výrazně přispělo k jeho triumfu. Zda bude mít tato sezona podobný scénář, bude jasnější už zítra odpoledne.