Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zničující luxus. Peněz je ve formuli 1 dost, týmy se přesto topí v dluzích

Sport

  11:35
Že by luxus ve formuli 1 byl jen pozlátkem? Působí to tak, protože podle prestižního magazínu Forbes se víc než půlka týmů topí v dluzích, někdy ve vážně šílených.

Sebastian Vettel při VC Maďarska na Hungaroringu. foto: Reuters

Byl to překvapivý výsledek. Romain Grosjean z podprůměrného Lotusu stál před deseti dny na stupních vítězů v belgickém Spa, ve tváři téměř nechápavý výraz a po třetím místě opakoval: „To je neuvěřitelný víkend. Musím si dát pořádný drink.“

Nechybělo moc, snad jen přísnější soudce, a on by byl ve Spa zralý na mnohem víc drinků, aniž by přitom vyjel na trať. Stáj Lotus totiž čelila žalobě od pilota Charlese Pica, že mu i přes podepsanou smlouvu neposkytla vůz k testování - tak, jak byl se šéfem Lotusu domluven.

A jako jedno z řešení se nabízelo, že by exekutoři už před belgickým startem stáji zabavili vozy.

Není to ojedinělá potíž Lotusu. V Maďarsku zase tým dlužil za dodání pneumatik a firma Pirelli mu bez zaplacení odmítla dodat novou várku pro závodní víkend... Dohoda nastala až těsně před začátkem prvních tréninků.

Jsou to jen dvě ukázky poměrů v současné F1. Magazín Forbes teď zveřejnil účetní výsledky týmů za rok 2013, z nichž plyne, že se formule 1 topí v dluzích. Z osmi stájí, jejichž údaje měl magazín k dispozici, je hned šest v minusu - a třeba takový Lotus dluží přes 200 milionů dolarů (asi 4,8 miliardy korun).

„Musíme šetřit se součástkami a už postavení vozů nás každý víkend stojí obrovské úsilí. Po finanční stránce je to naše nejhorší sezona,“ přiznává Alan Permane, jeden z šéfů stáje.

Lotus tak spasí jen vyhlížená fúze s automobilkou Renault, která se připravuje. Dluží ale i jiní. McLaren 61 milionů dolarů, Manor 33 milionů, Mercedes necelých sedm. Dá se ovšem předpokládat, že třeba právě u Mercedesu se poté, co začal v F1 dominovat, znaménko změní na plus. Přesto půjde o výjimku.

Forbes sice nemá údaje od Ferrari a Sauberu, ale v plusu byli v jeho výčtu za rok 2013 pouze Red Bull (770 tisíc dolarů) a Williams (11 milionů dolarů).

Christian Sylt, autor textu, pak vysvětluje: „Týmy jsou v dluzích, protože na rozdíl od většiny firem není zisk puncem jejich úspěchu. Touží po vítězstvích a jsou kvůli nim schopny se i zadlužit.“

Výhry pak zvyšují hodnotu stáje v případě jejího prodeje. A zvyšují i šanci na dobrého sponzora. Právě sponzoři naplňují rozpočet týmů v průměru ze 37 procent, 35 procent přichází z prize money, 19 procent jsou investice majitelů.

Že F1 zase tak chudá není, dokazují prémie, které týmy obdržely za loňský rok. Dohromady se jedná o sumu 863 milionů dolarů - přes 20,5 miliardy korun! Nejvíc dostalo vzhledem k historickému působení - Ferrari (164 milionů dolarů) a ani poslední tým na tom nebyl zle (Sauber bral 47 milionů dolarů).

Je pak docela umění „rozfofrovat“ tyto dotace tak, že nemáte ani na pneumatiky. Což - jak jistě uznáte - je nejen pro vůz F1 docela podstatná věc.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...