10. prosince 2008 9:47, aktualizováno  15:18 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Formuli 1 čekají jednotné motory a nuda

Stáj McLaren Mercedes.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stáj McLaren Mercedes. | foto: ČTK

LONDÝN Stáje formule 1 zřejmě přistoupí na radikální plán Mezinárodní automobilové federace (FIA) na snížení nákladů. Výrobu jednotných nízkonákladových motorů podpořilo údajně pět týmů. S odvoláním na nejmenované zdroje z formule 1 to uvedla agentura Reuters. Zájem prý projevily týmy Williams, Force India, Red Bull, Toro Rosso a bývalý mistr světa Renault, ten však později zprávy popřel.

Zástupci Renaultu odmítli informace komentovat, FIA však prohlásila, že stáje se o zavedení nízkonákladových motorů velmi zajímají. "Na náš návrh máme velmi pozitivní ohlasy. Nicméně by nebylo vhodné nyní komentovat postoje jednotlivých týmů před pátečním zasedání Světové rady FIA," řekl mluvčí FIA. Ještě nedávno se týmy ke stejným motorům stavěly negativně a Ferrari dokonce kvůli tomu pohrozilo odchodem z formule.

Světová rada FIA se sejde v pátek v Monaku, dnes je na programu setkání prezidenta FIA Maxe Mosleyho se členy asociace týmů formule 1 (FOTA). Právě Mosley přišel s návrhem jednotných motorů. Ty by měly výrazně snížit astronomické náklady, kvůli kterým už ve formuli skončila japonská automobilka Honda.

To je ovšem jen jedna strana mince. Dovedete si představit, že takové Toro Rosso bude mít stejný motor jako Ferrari? Jak asi budou závody vypadat? 18, případně 20 jezdců bude kroužit v řadě za sebou. Pokud bude pravidlo schváleno, potlačí svět formule 1 veškeré principy motoristického sportu.

Podle Mosleyho budou mít stáje na výběr ze tří možností. Jezdit s vlastními motory, které však nebudou moci dále vyvíjet a navíc budou muset vyhovovat regulím o jednotných motorech. Druhou variantou je používání motoru a převodovky od společností Cosworth, Xtrac a Ricardo Transmissions, které budou levný motor vyrábět. Třetí variantou pak bude výroba vlastního motoru podle dodaných informací od Cosworthu. Jaký  to paradox - na novém pravidlu vydělá výrobce motorů, který v minulosti ve formuli 1 selhal a nedokázal konkurovat těm nejlepším.

Když si tým zvolí druhou variantu, zaplatí zálohu 1,68 milionu liber a za každou další sezonu pak 5,49 milionu, což je podle Mosleyho zlomek současných cen za motory. Cena je platná v případě dohody se čtyřmi stájemi a při větším zájmu se bude snižovat. V částce je zahrnuta plná technická podpora při závodech a oficiálních testech, plus dalších 30.000 kilometrů testování.

Antonín Vavrda a ČTK

Najdete na Lidovky.cz