Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Formuli 1 čekají jednotné motory a nuda

Sport

  9:47aktualizováno  15:18
LONDÝN - Stáje formule 1 zřejmě přistoupí na radikální plán Mezinárodní automobilové federace (FIA) na snížení nákladů. Výrobu jednotných nízkonákladových motorů podpořilo údajně pět týmů. S odvoláním na nejmenované zdroje z formule 1 to uvedla agentura Reuters. Zájem prý projevily týmy Williams, Force India, Red Bull, Toro Rosso a bývalý mistr světa Renault, ten však později zprávy popřel.

McLaren Mercedes pokutu ustojí. foto: ČTK

Zástupci Renaultu odmítli informace komentovat, FIA však prohlásila, že stáje se o zavedení nízkonákladových motorů velmi zajímají. "Na náš návrh máme velmi pozitivní ohlasy. Nicméně by nebylo vhodné nyní komentovat postoje jednotlivých týmů před pátečním zasedání Světové rady FIA," řekl mluvčí FIA. Ještě nedávno se týmy ke stejným motorům stavěly negativně a Ferrari dokonce kvůli tomu pohrozilo odchodem z formule.

Světová rada FIA se sejde v pátek v Monaku, dnes je na programu setkání prezidenta FIA Maxe Mosleyho se členy asociace týmů formule 1 (FOTA). Právě Mosley přišel s návrhem jednotných motorů. Ty by měly výrazně snížit astronomické náklady, kvůli kterým už ve formuli skončila japonská automobilka Honda.

To je ovšem jen jedna strana mince. Dovedete si představit, že takové Toro Rosso bude mít stejný motor jako Ferrari? Jak asi budou závody vypadat? 18, případně 20 jezdců bude kroužit v řadě za sebou. Pokud bude pravidlo schváleno, potlačí svět formule 1 veškeré principy motoristického sportu.

Podle Mosleyho budou mít stáje na výběr ze tří možností. Jezdit s vlastními motory, které však nebudou moci dále vyvíjet a navíc budou muset vyhovovat regulím o jednotných motorech. Druhou variantou je používání motoru a převodovky od společností Cosworth, Xtrac a Ricardo Transmissions, které budou levný motor vyrábět. Třetí variantou pak bude výroba vlastního motoru podle dodaných informací od Cosworthu. Jaký  to paradox - na novém pravidlu vydělá výrobce motorů, který v minulosti ve formuli 1 selhal a nedokázal konkurovat těm nejlepším.

Když si tým zvolí druhou variantu, zaplatí zálohu 1,68 milionu liber a za každou další sezonu pak 5,49 milionu, což je podle Mosleyho zlomek současných cen za motory. Cena je platná v případě dohody se čtyřmi stájemi a při větším zájmu se bude snižovat. V částce je zahrnuta plná technická podpora při závodech a oficiálních testech, plus dalších 30.000 kilometrů testování.

Autor:

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...