Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Fotbalisté objevili sílu internetu

Sport

  12:12
PRAHA - Když fotbalista Martin Fenin na přelomu roku přestoupil z Teplic do německého Frankfurtu, na prodeji dvacetiletého útočníka vydělal nejen severočeský klub, ale i provozovatel jeho internetových stránek. Jejich cena se totiž po přestupu Fenina do fotbalově atraktivní země pohybuje kolem čtyř milionů korun. Příběh talentovaného fotbalisty táhne a dokládá, jak začíná být virtuální přítomnost na internetu pro hráče důležitá.

Brankář Petr Čech se připravuje na dvojzápas se San Marinem a Irskem. foto: Michal KrumphanzlČTK

„Webové stránky sportovců mají velký potenciál,“ souhlasí Tomáš Procházka ze společnosti Thomas, která Feninovy stránky provozuje.

 Největší české hvězdy to pochopily už před časem. Osobní stránky nejsou jen obyčejnou elektronickou vizitkou, ale účinným nástrojem, jak se přiblížit fanouškům a tím i vydělat. Prezentace Petra Čecha, Tomáše Rosického nebo Pavla Nedvěda dokonce předčí i většinu stránek zahraničních hvězd.

 Svým fanouškům nabízejí zpravodajství, obsáhlé fotogalerie, statistiky, vlastní obchod se suvenýry, a především možnost kontaktu. „Němečtí fanoušci poslali Martinovi jen přes Vánoce asi tisíc vzkazů a návštěvnost po přestupu do Frankfurtu vzrostla na 1500 lidí denně,“ popisuje Procházka přínos přestupu pro Feninovy stránky. „Vstup“ na německý trh je natolik lukrativní záležitostí, že Procházka plánuje německou verzi stránek a rozšíření obchodu s reklamními předměty.

 Přestože internetové stránky nejsou pro hráče nutností, výrazně mohou přispět k jejich marketingovému úspěchu. „Každý úspěšný sportovec by se měl snažit komunikovat s veřejností. Internetové stránky nesoucí jeho jméno jsou ideálním způsobem,“ připomíná David Trávníček z agentury Sport Invest, která zastupuje brankáře Petra Čecha.
 Osobní stránky gólmana Chelsea, které byly spuštěny v říjnu 2004, patří k nejnavštěvovanějším a výrazně pomohly vybudovat Čechovu image. Opačný efekt však mohou mít stránky v případě útočníka Milana Baroše, které nenabízejí aktuální informace, natož příspěvky samotného Baroše.

Nedvěd chce nekomerční web Podle šéfredaktora internetového serveru Lupa Aleše Miklíka je přitom u těchto stránek nejvíce atraktivní právě osobní podíl sportovce. „Zvlášť zajímavé je, když svým fanouškům nabídne pohled do svého života. Pokud třeba fotbalista sám bloguje, je vazba na konkrétní osobnost ještě více patrná,“ vysvětluje Miklík.

 Vylepšování stránek a zavádění lákavých novinek je však často závislé na časových možnostech a názorech fotbalistů. Například záložník Juventusu Turín Pavel Nedvěd chce, aby jeho stránky zůstaly zásadně nekomerční. „Ozývá se nám hodně zájemců z Asie, abychom vytvořili další jazykové mutace stránek, ale Pavel trvá na tom, že mají být hlavně pro české fanoušky,“ říká Tomáš Klečka z agentury Nehoda Sport.

 Zatímco Nedvěd provoz svých stránek platí sám, v ostatních případech mohou stránky dobře vydělávat, i když to není hlavní motivace autorů. U Čecha zisk z internetového obchodu pokryje náklady na provoz stránek, a ještě něco zbude.

 Vlastní internetové stránky jsou přesto ještě u českých hráčů spíše výjimečné, kromě zmíněných fotbalistů je má už jen záložník Arsenalu Rosický. „Tolik hvězd, jejichž stránky by měly nějaký potenciál, u nás není,“ doplňuje Trávníček.
Autoři:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...