130 let
Italský cyklista Elia Viviani vítězí ve spurtu 2. etapy Giro d’Italia 2018.

Italský cyklista Elia Viviani vítězí ve spurtu 2. etapy Giro d’Italia 2018. | foto: Twitter GIro d’Italia

Giro v Česku? Praha je pro. Zatím nás nikdo neoslovil, říkají zástupci Brna a Ostravy

Sport
  •   5:00
Praha - Cyklistický závod Giro d’Italia by mohl v roce 2022 zavítat do Česka. S jeho pořadateli v těchto dnech vyjednává český premiér, podle kterého jsou zatím hlavním otazníkem finance. Babiš vyzývá velká města, aby přispěla na startovací poplatek přes 300 milionů.

Česko má blízko k pořádání části jednoho z nejslavnějších cyklistických závodů světa Giro d’Italia. S jeho zástupci v posledních dnech jednal premiér Andrej Babiš (ANO), který tuto informaci LN potvrdil. Navázal na jednání, jež v listopadu v Miláně zahájil šéf diplomacie Tomáš Petříček (ČSSD).

„Přišli za mnou s nabídkou 12 milionů eur (přes 300 milionů korun – pozn. red.) za startovací poplatek, ale to je pořád strašně peněz,“ řekl LN Babiš s tím, že o ceně chce s Italy ještě jednat. Na závod by podle něj musela přispět velká česká města jako Praha, Brno či Ostrava.

svazu a pracovníků ministerstva zahraničních věcí. V současné době čekáme na rozhodnutí vlády, zda Giro pojme jako celonárodní projekt. V opačném případě jsme připraveni jednat o menších variantách hostování Gira, bez státního zapojení nebo na bázi spolupráce Asociace krajů a zástupců SMOČR (Svaz měst a obcí České republiky – pozn. red.). Tento závod je pro rozvoj cyklistiky v hlavním městě určitě zajímavý,“ potvrdil LN primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nejisté financování

Jednat by se mělo o ročník 2022, závodníci by v Česku odjeli tři etapy. K podobnému modelu letos přistoupilo Maďarsko, kde závod odstartuje 5. května v Budapešti. Maďaři celkově investují nejméně 24 milionů eur (přibližně 605 milionů korun). Babiš ale v současné chvíli řeší spíše licenční poplatek, který mu prý přijde zbytečně vysoký, zájem podle něj Česko určitě má.

„Nedávno jsme slíbili velké peníze na pořádání pražské skupiny Mistrovství Evropy v basketbale v příštím roce (77 milionů korun – pozn. red.), takže klíčové bude, jestli si celý podnik vyhodnotíme jako výhodný pro Česko,“ uvedl premiér.

Zleva předseda Národní sportovní agentury (NSA) Milan Hnilička a premiér Andrej Babiš (ANO) vystoupili 4. února 2020 v Praze na tiskové konferenci k představení agentury.

Podle informací serveru Lidovky.cz se Babiš s nikým ze zástupců velkých měst zatím nespojil. „Nikdo nás doposud neoslovil. Neznáme tedy žádné detaily a nemůžeme v tento moment říct, zda a do jaké míry bychom se případně chtěli projektu zúčastnit,“ reagovala primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS).

Podobně se k situaci staví i Ostrava. „V tuto chvíli je reakce velmi stručná, město se tímto nápadem nezabývalo, protože nedostalo žádný návrh. Myšlenky o případné spolupráci jsou předčasné, potřebujeme posoudit konkrétní žádost,“ tvrdí tisková mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. 

Že je vše zatím jen v jednání, potvrdil serveru Lidovky.cz i předseda Národní sportovní agentury Milan Hnilička (ANO). „Není pochyb o tom, že Giro d’Italia je světově velmi sledovaná událost, jejíž pořadatelství by Česku přineslo velkou prestiž,“ myslí si Hnilička. Tuzemská cyklistika je podle něj na profesionální i amatérské úrovni velmi oblíbená, o fanoušky by tak neměla být nouze.

Stejně jako premiér má ale pochybnosti o nákladech na pořádání. „Startovací poplatek je velmi vysoký, takže jednání budou určitě pokračovat. Nedokážu v současné době říci, jestli Česko podá nabídku, nebo ne,“ řekl.

Giro d’Italia patří spolu s francouzskou Tour de France a španělskou Vueltou ke třem největším cyklistickým podnikům planety, na kterých stráví závodníci vždy po třech týdnech. Po francouzské „Staré dámě“ je Giro druhé nejsledovanější, v posledních letech jej vysílalo 18 televizních stanic z pěti kontinentů (v Česku domácí verze Eurosportu), na nichž závod sledovalo asi 800 milionů diváků.

Autoři: David Ako, Michal Bernáth