Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Hamilton má větší motivaci než loni

Sport

  11:52
PRAHA - Stane se králem právě začínajícího mistrovství světa formule 1 britský supertalent Lewis Hamilton ze stáje McLaren, nebo uhájí primát loňský šampion v barvách Ferrari Kimi Räikkönen z Finska? Může do velké hry také vstoupit loni zhrzený a frustrovaný Španěl Fernando Alonso, který se musel poroučet z McLarenu a zakotvil opět v Renaultu?

Lewis Hamilton foto: ČTK

To jsou asi nejčastější otázky, kterými se teď zaobírají fanoušci nejrychlejších aut světa. Na první poznatky jim ale stačí vyčkat do nedělního rána, kdy budou známy výsledky prvního dílu šampionátu, který startuje v australském Melbourne.

Podle odborníků je zřejmé, že nadále bude pokračovat převaha Ferrari a McLarenu. Znalec prostředí F1 a televizní komentátor Pavel Turek odhaduje, že rivalita a řevnivost, která loni gradovala špionážní aférou ze strany McLarenu a odvolacím soudem v závěru sezony, který mohl od „zeleného stolu“ přiřknout titul Hamiltonovi, může ještě gradovat.

„Velkou roli mohou sehrát i další jezdci obou týmů. Fin Heikko Kovalainen je skvělý pilot a bude mít srovnatelné náčiní jako Hamilton. U Ferrari měl loni Brazilec Felipe Massa spoustu smůly a letos může Räikkönena jako úřadujícího šampiona porážet,“ míní Turek.

Ferrari by mělo mít náskok
Informace ze zákulisí napovídají, že rudé vozy z Maranella by měly mít náskok a Massa to nepřímo potvrzuje. „Podařilo se nám odstranit slabiny, které limitovaly loňský vůz. S aerodynamickými úpravami budeme silnější, především jsme se hodně zlepšili v táhlých zatáčkách,“ pochvaloval si ambiciózní Brazilec.

Cílem Hamiltona je vyhrát co nejvíce závodů, zlepšit se ve srovnání s loňskem a s týmem vyhrát Pohár konstruktérů. „Moje motivace je větší, ale trochu jiná. Řekl bych, že to loni bylo nekontrolovatelné odhodlání a nadšení. Přesně jsem nevěděl, co mě čeká, jen jsem do toho skočil. Teď se někomu může zdát, že jsem tišší, ale šetřím všechnu energii,“ popsal své rozpoložení loňský nováček a první tmavý pilot F1.

Šéf britského týmu Williams nedávno rozčeřil hladinu zimní přestávky, když řekl, že Hamilton je lepší jezdec než Räikkönen. „Neznám sice Kimiho tak dobře. ale myslím, že jeho slabinou je to, že nemá o věc takový zájem,“ uvedl Frank Williams. „Pokud budou vozy Ferrari letos lepší, tak je dobře, že Lewis není ve Ferrari. Jinak by nemělo cenu závody sledovat...“

Räikkönen ale na takové mínění ohled nebere. „Ještě nikdy jsem sezonu nezačínal v takové pohodě jako jsem letos. Cítím velký rozdíl proti loňsku,“ uvedl jezdec známý pod přezdívkou „Ledový muž“, který ale přes svůj výrok vyhrál před rokem v Albert Parku úvodní díl šampionátu. „To se nám start povedl, jenže pak se přestalo dařit,“ vzpomněl na loňskou ztrátu dechu, z níž se mu ale podařilo dokonale vzpamatovat a v závěru šampionátu trochu tápajícímu Hamiltonovi vyrvat titul.

Očekává se, že za Ferrari a McLarenem vznikne od začátku mezera. „Těžko říci, jestli se někomu jinému povede tuto suverénní dvojici ohrozit. Předpokládám, že se to může podařit, až šampionát po prvních třech zámořských Grand Prix zamíří do Evropy,“ myslí si Turek. „Očekávám, že spíš než Renault s Alonsem by do bojů o vavříny měla promlouvat stáj BMW. Myslím, že Němec Nick Heidfeld a Polák Robert Kubica letos mají na to, aby nějaký závod vyhráli.“

Alonso tvrdí, že orientace podle zimních testů nemůže ukázat pravý obraz o stavu v jednotlivých stájí. „Týmy pracovaly na různých programech, takže těžko něco předvídat. Myslím, že Ferrari bude tým, který bude třeba v prvních závodech porazit,“ naznačil svůj dílčí cíl dvojnásobný šampion.

„Úvodní závod nebude jednoduchý, ale těším se na něj. Vím, že vítězství nebo pódium bude v Austrálii obtížné, ale nikdy nevíte, co se může stát. Třeba bude pršet, závod se může odehrávat na osychající trati a třeba nastane příležitost k překvapení. Pokud se nabídne šance, pokusím se jí chopit,“ dodal bojovně.

Kubicu baví městské tratě
První Polák v F1 Kubica se Velké ceny Austrálie už nemůže dočkat. „Tým v minulých týdnech tvrdě pracoval, vůz se zlepšoval a je v něm hodně potenciálu. Okruh v Melbourne mám rád. Kdyby to záleželo na mně, jezdil bych všechny závody na městských tratích,“ přál si.

Šampionát začne s řadou novinek. „V technice toho není tolik, větší změny přijdou až za rok, kdy se bude měnit podoba monopostů,“ říká Turek. „Letos se to týká hlavně zákazu podpůrných elektronických pomůcek, tedy kontroly trakce a brzdění motorem. Auta nebudou tak stabilní při nájezdech do zatáček a výjezdech z nich, ale bude to pro všechny stejné. Nebude to ani výhoda pro ty, kteří pamatují ještě časy bez těchto vymožeností.“