31. března 2014 11:44 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Hlídání spotřeby, pykání za chyby mechaniků. F1 ničí podivná pravidla

Lewis Hamilton v čele závodního pole | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lewis Hamilton v čele závodního pole | foto: ČTK/AP

SEPANG/PRAHA 1. Hamilton, 2. Rosberg, 3. Vettel. Takové je pořadí druhého letošního závodu formule 1 v Malajsii. Jenže ten rovněž ukázal, že F1 teď je a bude podivná.

Lewis Hamilton z Mercedesu vyhrál v Malajsii stylem start-cíl. Jeho týmový kolega Nico Rosberg pro změnu vede šampionát, a tak nepřekvapí, že i Poháru konstruktérů dominuje tým "stříbrných šípů." Zkrátka se zdá, jako by se F1 během zimy zase tak moc neproměnila, jen nadvládu od rakouské stáje Red Bull teď převzala německá "fabrika".

VÍCE K TÉMATU

Jenže po pravdě – F1 je po technické revoluci, kterou tento sport v zimě prošel, mnohem jiná a pro diváka méně přehledná i pochopitelná. A nejde jen o tolik kritizované tiché motory, o kterých čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel upřimně utrousil, že jsou na ho..., za což mu dodatečně hrozí trest od Mezinárodní automobilové federace FIA.

Radující se Daniel Ricciardo ze stáje Red Bull.

Radující se Daniel Ricciardo. Po tom, co pocítil nová pravidla na vlastní kůži, mu však úsměv ztuhl.

Rozum totiž zůstává stát i nad některými dalšími novinkami, jako je třeba omezené množství paliva na 100 kilogramů za závod, tak, aby vozy byly ekologické. Je to jistě záslužný čin, avšak jezdci kromě toho, že kočírují auto, hledají skulinky, kterými by se dostali před soupeře, teď musí hlídat i svou spotřebu. A tak častokrát místo toho, aby se pokusili o předjetí, i během Velké ceny Malajsie v týmovém rádiu slyšeli: "Šetři motor. Šetři gumy. Drž odstup."

Je-li a především má-li být F1 královnou motorsportu, pak jsou podobné příkazy proti logice, což už po prvním klání v Austrálii tvrdil i bývalý šéf stáje Benetton a Renault Flavio Briatore, jenž navíc varoval: "Pokud se F1 brzy nezmění, utečou jí diváci." Už loni F1 ztratila v televizní sledovanosti 10 procent.  Ostře po Austrálii mluvil i Valentino Rossi, hvězda motocyklového mistrovství, jenž formuli 1 obdivuje. "Od F1 jsem čekal něco nového a místo toho jsem viděl nudu. Motorky i auta by měly dostat tolik paliva, kolik potřebují."

Smolař Ricciardo

Ani v neděli to v Malajsii až na pár nedůležitých soubojů nebyla kdovíjaká podívaná. A zájem znovu vzbudila někdy trochu na hlavu postavená pravidla. Tak třeba Daniel Ricciardo, zatím největší smolař šampionátu, byl už v Austrálii diskvalifikován kvůli vysokému průtoku paliva, v neděli o čtvrté místo přišel tím, že jeho mechanici mu špatně utáhli levé přední kolo.

Zjistil to hned v boxech, takže byl dotlačen zpět. Kolo se opravilo, ale on mezitím vypadl z desítky a vzápětí dostal trest v podobě nucené zastávky na pět vteřin za nebezpečný výjezd z boxu. A po závodě dostal ještě jeden, protože za nebezpečný výjezd automaticky následuje ztráta 10 míst v další Velké ceně. Za jedinou chybu mechanika tak má zničeny dva závody. Opravdu takovou F1 chceme?

Robert Záruba

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝVOJÁŘ C++ PRO WINDOWS

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 45 000 - 80 000 Kč