U hraní šachu přes internet jsou totiž podvody, spočívající v nepovolené počítačové nápovědě, mnohem snažší a tedy i častější než při běžném hraní v turnajovém sále. Při významných turnajích jsou hráči i diváci při vstupu do sálu kontrolování v bezpečnostních rámech, aby u sebe neměli mobilní telefon, či jiné elektronické zařížení, přes které by mohlo být někomu z aktérů napovídáno.
Naproti tomu při hraní z domova přes internet toto nejen nemůže nikdo zkontrolovat, ale především ta partie se právě přes počítač či chytrý telefon hraje. Jak tedy zabránit, respektive ověřovat, že někteří z hráčů nemají na počítači zároveň puštěný i nejaký šachový motor, který jim pozice vyhodnocuje a napovídá nejlepší možné tahy?
Obecně se kontroluje, zda partie hráčů nemá překvapivě vysokou shodu s tahy doporučovanými šachovými programy, či zda nevykazuje jiné nepravděpodobné charakteristiky. Pokud by si někdo z účastníků internetového turnaje nechal od počítače napovědět jednou nebo dvakrát za partii, tak to samozřejmě není možné odhalit. Nicméně to většinou k poražení silnějšího sooupeře nestačí. Pokud by ale někdo hrál podle nápovědy počítače velkou část partie, tak na to programy proti podvádění většinou přijdou.
Větší riziko podvodu je u klasických partií s dlouhým časem na rozmyšlenou, než u bleskových partií, kde hráči v závěru partie provádějí často i více než jeden tah za vteřinu a na jakékoliv podvodné konzultace tak nemají čas.
Každopádně závěr z anticheatingové kontroly internetového mistrovství ČR v bleskovém šachu byl zcela negativní, tedy velmi potěšující – podvod nebyl odhalen ani v jednom případě, a tak bylo pořadí v tabulce potvrzené:
Internetové MČR v bleskovém šachu 2020
- Alexey Kislinsky
- David Navara
- Epaminondas Kourousis
- Peter Michalík
- Jan Vykouk
(celkem se zúčastnilo 399 šachistů)
Nekvalitní internetové připojení
Negativem internetového hraní, které se projevilo nejen na tomto přeboru v bleskovém šachu, ale i třeba v superturnaji Magnus Carlsen Invitational je riziko kvality internetového připojení. Pokud vám například vypadne internetové připojení v okamžiku startu partie, tak na serveru Chess.com tu partii automaticky prohráváte, byť už třeba za minutu byste ho měli obnovené. A přesně to se stalo i v první partii Davidu Navarovi, kterému při čekání na rozlosování a start prvního kola na pár desítek vteřnin vypadl doma internet a on první partii kontumačně prohrál.
Nejlepšímu juniorovi světa Alírezovi Fírúzdžovi na turnaji Magnus Carlsen Invitational zase vypadlo připojení k hracímu serveru Chess24.com ve zcela vyhrané koncovce v partii s Hikaruem Nakamurou. Nakamura si myslel, že Fírúzdžovi vypršel čas kvůli dlouhému přemýšlení a odešel od partie, takže se po připojení Fírúzdži zpět k serveru, což se stalo asi za minutu, už ta partie nedala dohrát. Zde nakonec rozhodčí po diskuzi s hráči rozhodli, že partie bude dána za remis.
Šachový svět nyní diskutuje, jak tyto situace nejlépe řešit. Rozhodnutí, která byla v obou případech učiněna totiž zjevně nebyla správná – v prvním poškodila Navaru, ve druhém Fírúzdžu. Lze to ale dělat lépe a spravedlivěji?
Na závěr se podívejme na hezký moment z partie nejlepšího českého šachisty Davida Navary s mezinárodním mistrem a bankéřem Jiřím Jirkou. Navara hraje v herně Chess.com pod přezdívkou FormerProdigy a Jirka pod nickem Krvelacny_krecek.
IM Jirka – GM Navara
Internetové MČR v bleskovém šachu 2020-rozklikem zobrazíte diagram.
Bílý Jirka obětoval figuru za dva pěšce a útok na soupeřova krále. Černý Navara ale ukáže, že ani bílý král nestojí nijak bezpečně...
24...Vxc2! 25.Je7+ Bílý si možná myslel, že tento mezišach černý přehlédl, že počítal jen s variantou 25.Dxc2 Dxd5 a s dalším Sc6 a zapojením věže k neodvratnému útoku na bílého krále.
25...Dxe7! 26.Dxc2 Bílý nemohl sebrat dámu dxe7, protože by dostal mat Vxh2#.
26...Df7 27.Db3 Dxb3 28.axb3 Sc6 a bílý se vzdal. 0-1