130 let
Femke van den Driesscheová během MS v cyklokrosu

Femke van den Driesscheová během MS v cyklokrosu | foto: ČTK/ZUMA/David Stockman

Kauza

Kanibal Merckx chce pro ‚hloupou‘ krajanku za motorek v kole doživotí

Tour de France
  •   6:00
BRUSEL/PRAHA - Po více jak pěti letech hýbe cyklistickým světem kauza elektrického motorku, kterou opětovně zažehla devatenáctiletá Belgičanka Femke van den Driesschová. Ta takto vylepšené kolo dle komisařů Mezinárodní cyklistické federace (UCI) použila v sobotním závodě do 23 let na MS v cyklokrosu.

Začalo to nevinně. Van den Driesschová byla jednou z favoritek závodu, z kola ale nuceně sesedla už po čtvrtém kole, údajně kvůli přetrženému řetězu. Jenže postupně nabral celý případ nečekané obrátky. Mladé Belgičance měli najít komisaři už po prvním kole při výměně v depu schovaný motorek v rámu kola.

Český cyklokrosař slavil titul o kolo dřív: ‚Moje Chyba, spletli mě diváci‘

Ten může pomoct závodníkovi výkonem až kolem 60 wattů, baterie, která jej pohání pak může vydržet zhruba hodinu a půl. Pro cyklokrosové závody či silniční časovky naprosto ideální.

Také Merckx měl kolo s elektromotorem

To, že se motorky v kolech objevují, ostatně potvrdil pro Gazzeta dello Sport italský cyklistický novinář Claudio Ghisalbertiho, belgickým novinářům pak totéž řekl také legendární Eddie Merckx.

„Také jsem měl elektrické kolo, ale ne pro závodění. Bylo to kvůli jízdě do kopce, abych chránil svoje zdraví. Pro závody bych ale něco takového nikdy nepoužil,“ řekla sedmdesátiletá legenda cyklistiky.

„Jestli jsem se díky němu cítil stejně neporazitelný jako v dobách své největší slávy? Ne, tehdy jsem byl rychlejší i bez motoru,“ přidal s úsměvem pětinásobný vítěz slavné Tour de France.

Ať jde závodit s Valentinem Rossim

Tím ale s vtipkováním na zatím stále vyšetřovaný „mechanický doping“ své mladé krajanky skončil. „To už nemá s cyklistikou nic společného. To je motorismus. Ať jde závodit s Valentinem Rossim. Podle mne je to horší než klasický doping. A nebezpečnější,“ pronesl už vážně s dodatkem, že na rozdíl od Ghisalbertiho si nemyslí, že by tento podvod byl ve světě profesionální cyklistiky běžnou praxí.

„Nevěřím tomu, že by byl někdo tak hloupý, aby si pomáhal něčím takovým. Mohou to dělat mladí a nezkušení jezdci, tak jako v tomto případě. Pro náš sport je to ale každopádně hodně nepříjemné,“ vysvětlil svůj pohled jezdec přezdívaný pro agresivní styl jízdy v horách „Kanibal“.

Skandál na MS v cyklokrosu. Mladé Belgičance našli v kole motorek

Oba se každopádně shodují v tom, že současná maximální hranice trestu pro podvádějící závodníky – finanční postih 20 až 100 tisíc franků a šestiměsíční suspendace – je směšně nízká.

Merckx: Nulová tolerance pro mechanický doping

„Tohle je pro mě nejhorší varianta podvádění. Měl by následovat doživotní zákaz činnosti, jakýkoliv jiný trest je příliš mírný. Podle toho, co jsem viděl v televizi, nebylo to poprvé, co se pokoušela podvádět,“ dodal rozzlobený Merckx na adresu van den Driesschové.

Jedná se o druhý vážný případ podobného rázu. V květnu 2010 se dostal do víru spekulací slavný švýcarský „Spartakus“ Fabian Cancellara, a to během svého impozantního výkonu na „Pekle severu“ Paříž-Roubaix.

zdroj: www.youtube.com

„Je to starý příběh. Ohledně sobotního závodu, moc vám k tomu neřeknu, ještě jsem to pořádně neviděl. Chce to počkat až bude hotová vyšetřovací zpráva. Je vtipné, kolik spekulací se kolem toho vynořilo,“ řekl Švýcar během úterý na závodě Dubaj Tour.

Dlužno dodat, že kromě Cancellary se nejnovějšímu případu „mechanického dopingu“ tak nějak nikdo moc nesměje. I když podobnou reakci předvedl před dvěma lety Kanaďan Ryder Hesjedal, kterému po pádu a mírné kolizi s motorkou začalo zdrhat zadní kolo jeho závodního stroje.

zdroj: www.youtube.com

Ani jeden z elitních jezdců světového silničního pelotonu nebyl ale na rozdíl od van den Driesschové chycený při činu. Stane se Belgičanka prvním potrestaným cyklistou historie za podobný podvod?

Autoři: Lidovky.cz