Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Letošní Dakar slibuje peklo na zemi

Sport

  14:17
BUENOS AIRES - Bude to zřejmě nejtěžší ročník v historii. Slavná Rallye Dakar, startující zítra v Buenos Aires, nabízí napínavou podívanou. Organizátoři přidali pouštní etapy, zmizely dlouhé přejezdy přes pampy. "Bude to peklo na zemi," předpovídá motocyklista Jan Veselý. Co na tom, že se dakarský závod opět nepojede v Africe, ale v Jižní Americe.

Tradiční Rally Dakar startuje znovu v Argentině. foto: ČTK

Když se francouzský motorkář Thierry Sabine v roce 1977 během závodu Abidžan–Nice ztratil v Libyjské poušti, byl to pro něj silný zážitek. Dokonce natolik silný, že mu začala myslí vrtat myšlenka na uspořádání pouštního závodu. 26. prosince 1978 se jeho sen proměnil v realitu, první ročník Rallye Paříž–Dakar odstartoval.

V dalších letech nabýval podnik, ve kterém soupeří motorky, osobní automobily a kamiony, na popularitě. Sabine se stal ředitelem závodu, nakonec se mu však stal Dakar osudným. Jeho helikoptéra 14. ledna 1986 během písečné bouře narazila do duny…

I přes smrt duchovního otce rallye pokračovala, objevovala své hrdiny a padlé. Že je africký kontinent nebezpečné místo, se vědělo dávno. Třeba v roce 1998 přepadli ozbrojenci tatrovky Kořeného a Sklenovského. První vůz to odnesl "jen" prostřílenými koly, druhý kamion už nikdo neviděl. Posádkám se naštěstí nic nestalo.

Jenže když v prosinci 2007 došlo v Mauritánii k vraždě tří vojáků a čtyř francouzských civilistů, museli organizátoři přistoupit k radikálnímu řešení. Ročník 2008 byl pro hrozbu teroristických útoků zrušen.

Myšlenka Dakaru však nezanikla. Jen africké pláně vystřídal jihoamerický terén. Ročník 2009 se přesunul do Argentiny a Chile. Startovalo se v Buenos Aires, na stejném místě i rallye končila. O poušť závodníci nepřišli, dvě etapy se vinuly nejsušším místem na světě. "Neznám těžší poušť, než je Atacama. Nikde jinde nenajdete stodvacetimetrové duny," pochvaloval si první jihoamerický ročník Aleš Loprais, synovec slavného Karla Lopraise, vítěze šesti Dakarů.

Jenže se našly i mouchy. "Když nám organizátoři v nadsázce řekli, že příští etapa bude lehká, byla vražedná. Když pověděli, že to bude hrozné, tak se jelo po cestách a bylo to spíše nebezpečné díky rychlostem," líčil Josef Macháček, který popáté vyhrál kategorii čtyřkolek.

Řada etap se zkrátila, vrcholem přehmatů pak bylo zrušení 11. etapy kvůli mlze. "A přitom na startu svítilo sluníčko," povzdechl si Karel Loprais, který v posledních letech doprovází svého synovce Aleše jako řidič doprovodného vozu. Závodit už "Monsieur Dakar" nemůže, stopku mu vystavila havárie z roku 2003, po které má pochroumaná záda.

O tisíc procent náročnější závod než v Africe

Před druhým dakarským dobrodružstvím v Jižní Americe pořadatelé slíbili napravit chyby. Místo dvou stráví závodníci v poušti pět dnů, pozměnili etapy. A také potvrdili, že bude rallye ještě tvrdší. "A přitom to v Argentině a Chile bylo už minule o tisíc procent náročnější než v Africe," povzdechl si Martin Macek, největší česká naděje mezi motorkáři.

Češi budou mít na startu hned několik velkých nadějí. Kromě Macháčka a Macka myslí na stupně vítězů i Aleš Loprais. "Auto je lehčí, rychlejší, má vyšší výkon motoru, kolem 900 koní, lepší kroutící moment a kvalitnější pérování. Můžeme bojovat s kamazy i dalšími soupeři," popisoval.

Většina týmů sváděla složitou bitvu už v průběhu roku. Finanční krize zasáhla všechny a na startu v Buenos Aires bude o 30 procent méně závodníků než v lednu letošního roku. Zda to českým posádkám pomohlo k triumfu, bude jasno už 17. ledna 2010, kdy rallye skončí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!