130 let

Momentka ze závodu MotoGP na Masarykově okruhu v Brně. | foto: Reuters

‚Na severu je asi levněji.‘ V Mostu se diví stomiliónovému požadavku na opravu Masarykova okruhu

Sport
  •   15:19
Most/Brno - Majitel Autodromu Most Josef Zajíček se pozastavil nad požadavkem na státní dotaci na obnovu asfaltového povrchu na Masarykově okruhu v Brně. Zaskočila ho i jeho výše. Spolek města a kraje pořádající na jihu Moravy závod mistrovství světa silničních motocyklů žádá po ministerstvu pro místní rozvoj 100 milionů korun, které chce použít na opravu dráhy, kterou požaduje promotér šampionátu. Vedení Automodromu Brno ale Zajíčkovu kritiku odmítlo s tím, že "porovnává neporovnatelné".

„Nevycházím z údivu. Asi jsem dělal všechno špatně, když jsem si myslel, že jako soukromý podnikatel se musím o financování investic do obnovy a modernizace svého majetku postarat sám. Ale svou filozofii evidentně změním,“ uvedl předsedu představenstva společnosti Autodrom Most a majitel areálu Josef Zajíček v tiskové zprávě. 

Na stupně vítězů v brněnském závodě kategorie MotoGP vystoupali (zleva) Franco...
Valentino Rossi na Masarykově okruhu v Brně.

Požadavek a jeho výši považuje za drzost. „To by stačilo v příští sezoně na uspořádání všech vrcholných tuzemských motoristických podniků včetně jubilejní 50. Barum Czech rallye Zlín,“ podotkl Zajíček a konstatoval, že na severu Čech dráhu a areál postupně vylepšuje sama jeho společnost. 

„Povrch závodního okruhu měníme po etapách. Nyní nám zbývá už jen cílová rovinka, na níž zatím kvalita asfaltu vyhovuje. Loni se nám tak například podařilo obnovit 50 procent povrchu trati. Stálo nás to ale kupodivu jen 15 milionů korun,“ řekl Zajíček. 

Masarykův okruh vlastní soukromý subjekt Automotodrom Brno. Dráhu si spolek pronajímá a zajistit kvalitní povrch pro konání Grand Prix je podle ministerstva právě v kompetenci spolku.

Dráha mosteckého Autodromu je 4,212 km dlouhá a má homologaci Mezinárodní automobilové federace (FIA) i evropské federace motocyklistů FIM Europe.

Brněnský Masarykův okruh měří 5,403 km a kvalita jeho povrchu je v současnosti nedostatečná. I proto zástupci promotéra MS podmiňují konání závodů v příštím roce provedením kompletní rekonstrukce dráhy. Podle statutární ředitelka Automotodromu Brno Ivany Ulmanové jsou ale vyčíslené náklady adekvátní.

Spolek pro MotoGP žádá 100 milionů na opravu dráhy v Brně, jinak se v příštím roce závody neuskuteční

„Věřím, že v Mostě si sami dobře uvědomují, že porovnávají naprosto neporovnatelné. Brno je okruhem světového významu. Každoročně hostí nejprestižnější motocyklový šampionát na světě. Pro pořádání mistrovství světa silničních motocyklů musí závodní trať projít tzv. homologací nejvyššího typu A. To znamená splňovat nejpřísnější měřítka FIM,“ uvedla Ulmanová.

Trať na Masarykově okruhu podle ní musí splňovat výrazně vyšší podmínky. „Vše se řeší do posledního detailu. Tedy nejen kvalita svrchní vrstvy dráhy, ale i kvalita podkladní vrstvy, která je velmi důležitým faktorem při zvlnění povrchu. Dále se řeší kvalita a uspořádání bezpečnostních zón, obrubníků, kluznost dráhy, obslužné komunikace a tak dále,“ vypočítala Ulmanová.

Podle smlouvy mezi spolkem a Automotodromem Brno má náklady na opravu trati hradit subjekt, který tvoří zástupci kraje a města, nikoliv majitel okruhu. Primátorka Brna Markéta Vaňková ale uvedla, že město potřebné finance nemá a požádala o ně stát. Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček ve středu naznačil, že ani zde se svým požadavkem spolek neuspěje.

Vrcholem mostecké sezony bývá tradičně evropský šampionát tahačů, nově přibyly závody NASCAR (letos kvůli pandemii koronaviru přesunuté do Chorvatska), fanoušky baví i mezinárodní šampionát supersportovních vozů ADAC GT Masters.

„Mistrovství světa motocyklů je o úroveň výš. Dovolím si ale podoktnout, že pokud bychom na uspořádání srovnatelného závodního víkendu čerpali finanční dotaci od státu, kraje a města v takové výši jako kolegové v Brně, mohli bychom ho uspořádat i dvakrát ročně,“ rýpl si Josef Zajíček do konkurence.

Ministerstvo pro místní rozvoj přislíbilo na roky 2020 a 2021 na úhradu zalistovacího poplatku brněnské Grand Prix příspěvek 85 milionů korun.

Autor: