Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Hamiltonovy naděje skončily v plamenech, v Malajsii vyhrál Ricciardo

Sport

  10:49
SEPANG/PRAHA - V dramatickém závěru Velké ceny Malajsie, kdy na vedoucím místě jedoucímu Lewisi Hamiltonovi shořel motor jeho mercedesu, si pro vítězství dojel Daniel Ricciardo z Red Bullu. S Maxem Verstappenen, který se umístil hned za ním, získali pro tým dvojnásobný triumf. Na třetí místo se po úvodní kolizi vyhoupl Hamiltonův hlavní rival a týmový kolega Nico Rosberg.

Velká cena Malajsie v Sepangu - stupně vítězů foto: REUTERSČTK

Vypadalo to, že si Hamilton dojede v klidu a neohrožen pro vítězství v nedělní Velké ceně Malajsie. V úvodu závodu se vyhnul všem problémům a začal si najíždět výrazný náskok před svými soupeři. S tím však nesouhlasil jeho motor, který začal v 41. kole závodu bez varování hořet, čímž zničil jakékoliv naděje Hamiltona na navýšení náskoku v celkovém pořadí šampionátu a vysněné 50. vítězství. Jeho zklamání mu v první chvíli ani nedovolilo opustit okruh, kdy se musel nejprve na trávě vydýchat.

Velká cena Malajsie v Sepangu - stupně vítězů
Velká cena Malajsie v Sepangu - start závodu

Rosberg se díky tomu vrátil do čela v boji o titul, a to s poměrně značným náskokem 23 bodů. V zisku třetího místa mu nezabránila ani desetisekundová penalizace za střet s Kimim Räikkönenen z Ferrari. Přes všechnu snahu si Räikkönen nedokázal udržet rychlý mercedes na dohled a zůstal těsně pod stupni vítězů na čtvrtém místě.

V úvodu závodu všechny šokoval svou bezhlavou jízdou Sebastian Vettel z Ferrari, který divoce najel do první zatáčky, ve které sestřelil Rosberga a sám musel s urvaným kolem ze závodu odstoupit. Rosberg se mezitím po kolizi propadl na poslední místo a musel pro záchranu jakékoliv naděje na zisk letošního titulu zahájit stylovou stíhací jízdu. Naštěstí neměl nijak velké poškození na voze, takže mu nic nebránilo v tom, posouvat se pořadím výše. Kolize mezi těmito dvěma soupeři, která bude ještě po závodě vyšetřována, pomohla vylepšit pozice obou jezdců Red Bullu Daniela Ricciarda a Maxe Verstappena.

Moc dobře nezačal závod ani pro Felipeho Massu z Williamsu, kterému se nepodařilo svůj monopost rozjet do zaváděcího kola a musel startovat z boxové uličky. Bohužel se již nedokázal vzpamatovat, takže dojel na nebodovaném třináctém místě. Jeho týmový kolega Valterri Bottas si vedl výrazně lépe a s přehledem uhájil pátou pozici před Sergiem Pérezem s Force India. Na své poměry výborný závod předvedli oba jezdci McLarenu. Fernando Alonso, který do závodu startoval z posledního místa, skvěle prokličkoval všemi problémy a kolizemi ostatních na sedmé místo. Jenson Button naopak využil ve svém 300. závodě v šampionátu dobrého kvalifikačního umístění a udržel si devátou pozici před druhým vozem Force India Nica Hülkenberga. Přičemž dobře zvolená závodní strategie u týmu Force India je pomalu stejnou raritou jako odstoupení vozu Mercedes. Nejlepší desítku doplnil Jolyon Palmer z Renaultu, pro kterého je to poprvé, co v šampionátu ziskal body.

Hlavní proměnou byly technické problémy

Technické problémy nepostihly pouze nejlepší vůz ve startovním poli, ale nemálo dalších soupeřů se potýkalo s nefungujícími brzdami. Kvůli nim skončil v kačírku poměrně záhy Romain Grosjean z Haasu, zatímco Kevin Magnussen z Renaultu se s podobným problémem zvládl alespoň vrátit k týmu do garáže, stejně tak i Felipe Nasr. Druhý jezdec Haasu Esteban Gutiérrez skončil o něco později s upadnutým předním kolem svého vozu. V jakémkoliv jiném závodě by jako kontroverzní téma stačilo i toto. Nikoliv však dnes, kdy je naprosto nečekaně v problémech Mercedes.

Ve špatných výkonech z kvalifikace pokračovali i oba jezdci Torro Rosso. Okruh jejich monopostu vůbec nesedí, takže Carlos Sainz skončil na jedenáctém a Daniil Kvjat na čtrnáctém místě. Mezi ně se dokázal na dvanácté místo odhodlanou jízdou dostat jediný jedoucí vůz Sauberu s Marcusem Ericssonem. Na posledních místech skončili podle očekávání oba jezdci Manoru Esteban Ocon a Pascal Wehrlein. Člověk by skoro zapomněl, že v závodě jsou, kdyby v tu dobu ještě jedoucí Hamilton nepřevzal roli Sebastiana Vettela a hlasitě si na jejich pomalou jízdu stěžoval.

Závěr závodu tedy patřil jezdcům Red Bullu. Verstappen se pokusil alternativní strategií více zastávek v boxech Ricciarda za každou cenu dohnat a ukázat týmu, kdo je hvězda budoucnosti. V posledních dvou kolech však ztratil dech a boj o vítězství vzdal. Rosberg naopak může mít radost, že ho kolize s oběma Ferrari nic nestála a v konečném důsledku jej okolnosti vyšvihly zpět na místo, kde chce být i po posledním závodu letošní sezóny.

Výsledky Velké ceny Malajsie v Sepangu

1. Ricciardo (Austr./Red Bull) 1:37:12,776 (prům. rychlost 191,584 km/h), 2. Verstappen (Niz./Red Bull) -2,443, 3. Rosberg (Něm./Mercedes) -25,516, 4. Räikkönen (Fin./Ferrari) -28,785, 5. Bottas (Fin./Williams) -1:01,582, 6. Pérez (Mex./Force India) -1:03,794, 7. Alonso (Šp./McLaren) -1:05,205, 8. Hülkenberg (Něm./Force India) -1:14,062, 9. Button (Brit./McLaren) -1:21,816, 10. Palmer (Brit./Renault) -1:35,466

Průběžné pořadí jezdců v šampionátu F1

1. Rosberg 288 b., 2. Hamilton (Brit./Mercedes) 265, 3. Ricciardo 204, 4. Räikkönen 160, 5. Vettel 153, 6. Verstappen 147, 7. Bottas 80, 8. Pérez 74, 9. Hülkenberg 50, 10. Alonso 42.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.