20. února 2015 13:57 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Nejsilnější značkou už není Ferrari. Světu teď vládne stavebnice Lego

Kimi Räikkönen v kokpitu ferrari. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kimi Räikkönen v kokpitu ferrari. | foto: ČTK/AP

PRAHA Sedm let už čekají ve formuli 1 na titul. Loni stáj nevyhrála jediný závod a jen jednou stál její jezdec na stupních vítězů. A k tomu ještě firma zažila zemětřesení: vzáří po 23 letech skončil v jejím čele prezident Luca di Montezemolo.

Tohle natolik oslabilo Ferrari, že už není v nejnovějším vydání britské konzultační společnosti Brand Finance tou nejsilnější - chcete-li nejvlivnější - značkou světa, jak tomu bylo loni.

Teď je Ferrari „až“ deváté a naopak číslem jedna je dánské Lego, jež představovat asi netřeba.

Lego těží z přízně obou pohlaví

Každoroční žebříček posuzuje především věci, jako je znalost značky, věrnost zákazníků, propagace, firemní pověst či spokojenost zaměstnanců. V nejlepší desítce najdete třeba výrobce nápojů Red Bull (3.), kosmetickou firmu L’Oréal (6.) či Nike (10.) vyrábějící sportovní oblečení a náčiní.

Protesty Greenpeace proti těžbě společnosti Shell v Arktidě s využitím motivů...
„Chodí děti od nejmenších až do takové sedmé třídy, ty starší se už stydí, a...

Proč ale uspělo právě Lego? A proč naopak přišel takový „pád“ Ferrari? „Za úspěchem Lega stojí příběh. Skutečnost, že míří na obě pohlaví, děti si s ním chtějí hrát a u rodičů vyvolává nostalgii,“ tvrdí manažer Robert Haigh z Brand Finance. „Ferrari ve formuli 1 upadá od konce éry Michaela Schumachera, ale definitivně jako tým dopadlo na dno loni.“

Jenže - Schumacher z Ferrari odešel v roce 2006, tak je poněkud podivné, že ještě v roce 2013 byla italská automobilka v čele zmíněného žebříčku. Zásadnější vliv na propad bude mít jiný faktor.

Ferrari už není exkluzivní

Zatímco Lego těží z toho, že je pro všechny, tak Ferrari, které také má být (skoro) „pro všechny“, na to doplácí. Sergio Marchionne, nový prezident firmy, se rozhodl zvýšit prodeje Ferrari až o 10 tisíc vozů ročně. Což kritizuje i Haigh. „Lidi už Ferrari nevnímají tak exkluzivně jako dřív.“

Zároveň ale hned přidá čísla, která jsou s jeho slovy trochu v rozporu. „Hodnota značky loni stoupla o 18 procent na 4,7 miliardy dolarů. Ale nová strategie nejspíš způsobí krátkodobé navýšení hodnoty, ale z dlouhodobého hlediska spíš ublíží.“

I když... Třeba Ferrari zase spasí jeden Němec. V kokpitu F1 teď za něj bude nově jezdit Sebastian Vettel. Naučí tým opět vítězit?