Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nejsilnější značkou už není Ferrari. Světu teď vládne stavebnice Lego

Sport

  13:57
PRAHA - Sedm let už čekají ve formuli 1 na titul. Loni stáj nevyhrála jediný závod a jen jednou stál její jezdec na stupních vítězů. A k tomu ještě firma zažila zemětřesení: vzáří po 23 letech skončil v jejím čele prezident Luca di Montezemolo.

Kimi Räikkönen v kokpitu ferrari. foto: ČTK/AP

Tohle natolik oslabilo Ferrari, že už není v nejnovějším vydání britské konzultační společnosti Brand Finance tou nejsilnější - chcete-li nejvlivnější - značkou světa, jak tomu bylo loni.

Teď je Ferrari „až“ deváté a naopak číslem jedna je dánské Lego, jež představovat asi netřeba.

Lego těží z přízně obou pohlaví

Každoroční žebříček posuzuje především věci, jako je znalost značky, věrnost zákazníků, propagace, firemní pověst či spokojenost zaměstnanců. V nejlepší desítce najdete třeba výrobce nápojů Red Bull (3.), kosmetickou firmu L’Oréal (6.) či Nike (10.) vyrábějící sportovní oblečení a náčiní.

Protesty Greenpeace proti těžbě společnosti Shell v Arktidě s využitím motivů...
„Chodí děti od nejmenších až do takové sedmé třídy, ty starší se už stydí, a...

Proč ale uspělo právě Lego? A proč naopak přišel takový „pád“ Ferrari? „Za úspěchem Lega stojí příběh. Skutečnost, že míří na obě pohlaví, děti si s ním chtějí hrát a u rodičů vyvolává nostalgii,“ tvrdí manažer Robert Haigh z Brand Finance. „Ferrari ve formuli 1 upadá od konce éry Michaela Schumachera, ale definitivně jako tým dopadlo na dno loni.“

Jenže - Schumacher z Ferrari odešel v roce 2006, tak je poněkud podivné, že ještě v roce 2013 byla italská automobilka v čele zmíněného žebříčku. Zásadnější vliv na propad bude mít jiný faktor.

Ferrari už není exkluzivní

Zatímco Lego těží z toho, že je pro všechny, tak Ferrari, které také má být (skoro) „pro všechny“, na to doplácí. Sergio Marchionne, nový prezident firmy, se rozhodl zvýšit prodeje Ferrari až o 10 tisíc vozů ročně. Což kritizuje i Haigh. „Lidi už Ferrari nevnímají tak exkluzivně jako dřív.“

Zároveň ale hned přidá čísla, která jsou s jeho slovy trochu v rozporu. „Hodnota značky loni stoupla o 18 procent na 4,7 miliardy dolarů. Ale nová strategie nejspíš způsobí krátkodobé navýšení hodnoty, ale z dlouhodobého hlediska spíš ublíží.“

I když... Třeba Ferrari zase spasí jeden Němec. V kokpitu F1 teď za něj bude nově jezdit Sebastian Vettel. Naučí tým opět vítězit?

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI
Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI

Ať už musíte celý den pobíhat za miminkem nebo běháte jen tak pro radost v lese. Možná vás trápí propadlá klenba nebo vás po celém dni bolí nohy....