23. března 2008 12:20 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Räikkönen vyhrál malajskou Grand Prix

Kimi Räikkönen | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kimi Räikkönen | foto: ČTK

Sepang (Malajsie) Finský pilot stáje Ferrari Kimi Räikkönen vyhrál suverénně Velkou cenu Malajsie. Za úřadujícím šampionem dokončili druhý závod mistrovství světa formule 1 Polák Robert Kubica, který si v BMW dojel pro nejlepší výsledek kariéry, a další Fin Heikki Kovalainen z McLarenu. Ten se vrátil na třetí místo, ze kterého jej po kvalifikaci komisaři odsunuli o pět pozic zpět kvůli blokování soupeřů.

Stejně potrestaný vítěz premiérové Grand Prix Austrálie Lewis Hamilton v mclarenu obsadil po startu z páté řady až páté místo za italským pilotem Toyoty Jarnem Trullim, ale se 14 body nadále vede průběžné pořadí MS. Ani druhý závod nedokončil Räikkönenův týmový kolega Felipe Massa, vítěz sobotní kvalifikace.

Osmadvacetiletý Räikkönen vybojoval šestnácté vítězství v kariéře a posunul se na druhé místo klasifikace s tříbodovou ztrátou na Hamiltona. "Po tom těžkém víkendu v Austrálii jsme si nebyli úplně jistí, jak na tom vlastně jsme. Ale dnes šlo všechno perfektně, bez problémů. Tohle byl pro nás ten pravý začátek sezony, jsme zpátky," řekl Räikkönen, který v Malajsii vyhrál před pěti lety svůj vůbec první závod v F1.

Jedenáct bodů na kontě má i Nick Heidfeld z Německa, který po druhém místě z Austrálie skončil v Malajsii za volantem BMW šestý, třebaže v závodě nakonec zajel vůbec nejrychlejší kolo ze všech. Heidfeldovi se nepovedl start, po kterém ztratil pět míst, jeho krajan Niko Rosberg ve williamsu přišel o naděje na zopakování třetího místa z Melbourne, když musel brzy po startu do boxů kvůli výměně uraženého předního přítlačného křídla.

Na okruhu v Sepangu přes půl závodu vše nasvědčovalo tomu, že stáj Ferrari týden po fiasku v Melbourne oslaví double. Massa uhájil po startu z pole position první místo, byť před nájezdem do první zatáčky jen s vypětím sil odrazil atak týmového kolegy. "Nechtěl jsem riskovat kolizi s týmovým kolegou v první zatáčce, tak jsem se rozhodl počkat si na první pit stop," řekl Räikkönen, který jako první šlápl před obloukem na brzdy.

Massa tak vévodil pořadí až do první zastávky v boxech. Räikkönen zajel k mechanikům o kolo později a vrátil se na trať před Brazilcem. "Od první zastávky to byl pro mě celkem lehký závod," konstatoval Räikkönen. Ne tak pro Massu, jehož osud se naplnil brzy poté, co se GP na 56 kol přehoupla do druhé poloviny. Na druhém místě dostal v pravotočivé dvojzatáčce ve 31. kole smyk a skončil v bezpečnostní zóně, kde na sypkém podkladu uvízl a nedokázal se vrátit na trať.

V té době už měl prakticky po nadějích na zopakování australského triumfu i Hamilton. Britský mladíček měl totiž potíže při prvním pit stopu. Komplikace s výměnou přední pravé pneumatiky jej zdržela v depu na dvacet sekund a vicemistr světa tím ztratil průběžné páté místo, které předtím hlavně povedeným startem z deváté pozice vybojoval.

"Dlouho jsem pak dorážel na Marka Webbera, ale předjet se mi ho nepodařilo, i když jsem byl rychlejší. V mezích možností bylo třetí místo, ale pak přišel ten problém při pit stopu," litoval Hamilton. Kovalainen přiznal, že třetí místo, bylo pro jeho tým za daných okolností maximem. "Za takový výsledek musíme být rádi. Po těch penalizacích jsme věděli, že to bude těžké," řekl mladý Fin, který dnes o místo zaostal za svým maximem z loňské japonské GP.

O lepší umístění neměl šanci bojovat, protože Kubica potvrdil, že BMW má v této sezoně konkurenceschopné auto. Před týdnem polský jezdec po nezaviněné kolizi v nadějné pozici nebodoval, dnes už si dojel pro životní výsledek a napodobil Heidfeldovo umístění z Austrálie. "Další fantastický výsledek. Před sezonou to tak nevypadalo," radoval se z druhé medailové pozice v kariéře Kubica, jehož tým vůbec poprvé vybojoval v jednom závodě 11 bodů a je bezpečně druhý v Poháru konstruktérů.

Příští závod je na programu 6. dubna v Bahrajnu.

Výsledky:
1. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:31:18,555 (průměrná rychlost: 203,971 km/h), 2. Kubica (Pol./BMW) -19,570, 3. Kovalainen (Fin./McLaren) -38,450, 4. Trulli (It./Toyota) -45,832, 5. Hamilton (Brit./McLaren) -46,548, 6. Heidfeld (Něm./BMW) -49,833, 7. Webber (Austr./Red Bull) -1:08,130, 8. Alonso (Šp./Renault) -1:10,041, 9. Coulthard (Brit./Red Bull) -1:16,220, 10. Button (Brit./Honda) -1:26,214.

Pořadí MS (po 2 z 18 závodů): 1. Hamilton 14, 2. Räikkönen 11, 3. Heidfeld 11, 4. Kovalainen 10, 5. Kubica 8, 6. Rosberg (Něm./Williams) 6, 7. Alonso 6, 8. Trulli 5, 9. Nakadžima (Jap./Williams) 3, 10. Bourdais (Fr./Toro Rosso) 2.

Pohár konstruktérů: 1. McLaren-Mercedes 24, 2. BMW-Sauber 19, 3. Ferrari 11, 4. Williams 9, 5. Renault 6, 6. Toyota 5.
ČTK