130 let

Český závodník na kamionu Martin Kolomý. | foto: ČTK

Doporučujeme

Deník fanouška: noc v poušti, ulomený volant i Lopraisův triumf

Rallye Dakar
  •   8:00
PRAHA - Poslední etapy byly pro závod poměrně zásadní, hlavně co se týče kategorie kamionů. Ale pěkně popořadě...

Český motocyklista Kotwald nebyl připuštěn komisaři do čtvrteční etapy. Poté, co mu klouzala v dunách spojka, strávil noc poušti. Byl nabrán vrtulníkem a anglicky nemluvícím personálem převezen do bivaku.

Bez motorky, v závodním oblečení, bez informací… Opravdu záviděníhodná situace na nejdražší motoristické soutěži. Rodina už mu přebookovala letenku do vlasti. Stejně tak byl kousek od nedokončení Jan Veselý, kterému se cestou vytratilo převodové ozubené kolečko.

Český závodník na kamionu Martin Kolomý.
Katařan Al-Attiyah během šesté etapy rallye.
Toyota pilotovaná Holanďanem Brinkem.
Portugalec Mario Patrao se snaží pokořit písečnou hráz.

Naštěstí ho vzápětí našel, motorku s vyklepaným zadním světlem a blatníkem dal do kupy a vesele pokračuje dál. Slušně se však vede slovenským bratrům - Svitkovi s Jakešem. Zdá se, že by mohli být i v první desítce.

Kategorie automobilů je také samé překvapení. Carlos Sainz na peugeotu se nesmířil se ztrátou nabranou v minulých etapách při opravě chlazení a svůj automobil doslova rozložil na prvočástice při pětinásobné otočce přes střechu.

Musel by být mistrem skládání puzzle, aby to zvládl opravit. Naštěstí posádka je v pořádku. Poměrně nevyrovnaným dojmem působí Robby Gordon s hummerem, resp. s tím, co z hummera zbylo. Buď dojede s obrovskou ztrátou, nebo na čele startovního pole. Nehody se prozatím vyhýbají vedoucímu jezdci Al-Attyiahovi s vozem mini.

A teď k páteční etapě: české posádky královské kategorie byly zralé na kapitulaci. Neříká se to lehko a snad naděje umírá poslední. Nejhorší na tom je, že ruský humanitární konvoj se naplnil a dosáhl na první čtyři pozice.

Zdatní ruští opraváři

Rus Nikolajev si ustlal a do cíle přijel s autem pomuchlaným mnohem víc, než pár dní zpět Ardavičus. Světe div se, před startem do sobotní etapy poškozený kamaz nejevil známky kolize. Ruské metody opět ukázaly světu, že jsou o pár světelných let dál.

Aleš Loprais svlékl pneumatiku a završil tím strádání českých posádek. Českým jezdcům tak naděje na slušné umístění rázem přetransformovala do boje o dojetí...

Deník fanouška

Dlouholetý fanoušek Rallye Dakar glosuje pro Lidovky.cz dění na nejslavnějším motoristickém etapovém závodě světa.

Daří se však Tomášovi Vrátnému, kterého provázejí pouze drobné nehody, typu zamáčknutí startéru do palubní desky a ulomení volantu vlastní silou. Nelze opomenout na jediný český liaz pod vedením mladšího Macíka.

Například ve čtvrteční etapě se mu rozsypalo ložisko zadního diferenciálu. Náročnost etapy neumožňovala dojet pouze s předokolkou. Snažili se poruchu upravit na trati, nicméně neúspěšně.

Do cíle dojeli po limitu a ke všemu bez projetí několika kontrolních bodů. Navzdory očekávání ráno Líza stála v plné kráse na startu etapy. Komisaři neměli čas projednat neprojetí bodů. Verdikt však přišel večer, kdy posádka byla bohužel diskvalifikována.

A závěrem jedno klišé: všechno špatné je k něčemu dobré. Z našich jezdců snad spadla veškerá zodpovědnost a jedou vabank! Možná to je důvod, proč Kolomajzova tatra svištěla sedmou etapu jak splašená!

Další zásadní překvapení, které ruší dosavadní zklamaní, je triumf Aleše Lopraise v den svých 35 narozenin. Nutno dodat, že sedmá etapa byla tzv. maratónská, tudíž v byvaku smělo opravováno pouze to, co si posádky přivezou a dokážou opravit...

Závod se pomalu začíná přesouvat do druhé poloviny. Pokud posádky budou dál bojovat tak jako posledně, čeká nás v Buenos Aires příjemná podívaná.

Autor: