Nejlépe to z mého pohledu okomentoval navigátor Martina Kolomého Jarda Lamač, když jsem ho v nemocnici držel krátce před operací dvou obratlů za ruku. "Tohle už není Dakar," zašeptal osminásobný účastník rallye a měl svým způsobem pravdu. Dakar se během uplynulých třiatřiceti ročníků stal podnikem světového významu a také obrovským strojem na peníze.
Partnerem pořadatelské soutěže ASO jsou dnes vlády, které usilují o to, aby se tento kolotoč jel právě na jejich území. Množství účastníků však již patrně přesáhlo kritickou mez a organizátoři by se měli vážně zamyslet nad tím, jak zvýšit bezpečnost účastníků i diváků a vrátit Dakar alespoň virtuálně tam, kam patří, nebo snad patřil?
![]() |
"Dakar go home" hlásají nápisy podél trati letošního ročníku. Místní tak v mnoha případech reagují na negativní působení rallye, který má přímý dopad na jejich životy. Rallye je letos větší než kdy předtím a začíná výrazně omezovat životy místních. Znečistění a problémy s dopravou se stávají průvodním jevem a místní obyvatelé se stávají mnohdy právem naštvanými.
Jedním z nejčastějších slov v bivaku se stalo slovo haló. Nespolehlivé satelitní telefony sítě Iridium nahradil letos GSM systém místního poskytovatele a sponzora rallye firmy Personal. Reklam bylo více než reálného pokrytí a výsledkem byl drahý luxus v podobě sítě, která nedokázala uspokojit potřeby více než 2000 lidí reprezentují digitální část rallye...
Autor je spolupracovníkem LN a jede s Czech Dakar Teamem