24. září 2009 23:20 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Singapur o víkendu opět ozáří 1500 světel

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Noční pohled na okruh.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Noční pohled na okruh. | foto: ČTK

SINGAPUR/PRAHA Loňskou premiéru závodu formule 1 pod umělým osvětlením provázely obavy. Ty se nakonec ukázaly jako neopodstatněné, okruh v Singapuru viděl především nudné kroužení. Před letošním závodem, který se jede v neděli, organizátoři slibují atraktivnější podívanou.

Co když světla najednou zhasnou? Takovou otázku si loni před prvním nočním závodem na městském okruhu v Singapuru kladli s obavami mnozí piloti formule 1.

Zkušenosti Tomáš Enge

S nočními závody má mnoho zkušeností. Pilot Tomáš Enge (33) jezdil pod mělým osvětlením v americké sérii IndyCar, z vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans zas ví, jaké to je závodit bez osvětleného okruhu. "Podobné závody jen vítám, jsem jejich příznivec," říká jediný Čech v historii, který usedl do kokpitu formule 1.

V neděli se opět pojede noční závod F1 v Singapuru. Jak se vám tahle myšlenka líbí?
Moc. Je to atraktivní nejen pro diváky, ale i pro samotné jezdce.

Je jízda v noci náročnější?
O moc ne. Řízení je lehce obtížnější, ale má svůj náboj. Není vidět stejně jako za denního světla, ale tratě jsou velmi dobře osvětleny.

Takže kontrast mezi světlem a tmou vám nevadí?
Musíte být trochu více koncentrovaný a zvyknout si na odrazy světel. Jde ale jen o zvyk. Po prvním nočním tréninku vědí všichni jezdci, co čekat, a přizpůsobí se podmínkám. Pak už vám to ani nepřijde moc zvláštní.

Nemáte problém s posunem programu závodního dne?
Já vůbec ne. Naopak se mi líbí, když jedu až večer, aspoň si trochu pospím. Nejraději bych jezdil v sobotu večer, to je podle mě nejatraktivnější termín. A navíc bych pak měl volnou neděli.

Při loňské Velké ceně Singapuru byli sice jezdci nadšeni, ale diváci se nudili... Odpovím vám otázkou. Ukažte mi okruh, na kterém není nuda. Je jen několik tratí, na kterých se více předjíždí. Za malou atraktivnost ale ani tak moc nemohou okruhy, jako spíše vozy.

Na konci sezony se poprvé pojede v Abú Zabí. Tam se má startovat za světla a dojet za tmy. Je to pro piloty výzva?Samozřejmě. V IndyCar všechny noční závody startovaly za světla. Nakonec však ale nemáte ani čas nad přechodem ze světla do tmy přemýšlet, soustředíte se jen na trať. Jednou jsem si všiml, že je tma, až v cíli závodu. (smích)

Nakonec se však všechno obešlo bez větších zádrhelů a pohár pro vítěze převzal jezdec Renaultu Fernando Alonso. I když jeho prvenství trochu kazí fakt, že mu k triumfu pomohl úmyslnou havárií jeho kolega Nelson Piquet mladší...

Největším problémem nebylo umělé osvětlení, ale spíše nerovná trať. "Viditelnost je dobrá, ani nemáte pocit, že jedete v noci. Trať se mi libí, ale někde je to docela hrbolaté," líčil před závodem pilot Ferrari Kimi Räikkönen. Okruh osvětlený 1500 reflektory zaujal i Nika Rosberga z Williamsu. "Z těch neuvěřitelných hrbolů jsem mohl mít i bolesti hlavy! Ale je to bezpečná trať a světla nejsou vůbec žádným problémem," usmíval se.

Do smíchu naopak nebylo prezidentovi Ferrari Lucovi di Montezemolovi. Po Piquetově nehodě ze 14. kola totiž vyjel na trať safety car a pořádně zamíchal pořadím. "Bohužel cirkus, který se konal v Singapuru, mohl mít lepší dějství. Safety car, který se objevil na trati, dokázal udělat dokonalou paniku," uvedl di Montezemolo. Závod byl pro Ferrari katastrofou, nikdo z pilotů totiž nebodoval.

Zatímco jezdci byli většinou spokojení, diváci si stěžovali, že neviděli moc vzruchu a závod spíše nudil. Proto se organizátoři rozhodli trať pozměnit. K úpravám došlo ve třech zatáčkách, na třech dalších místech trati byl vylepšen povrch.

"I když okruh překonal očekávání celého světa, věděli jsme o věcech, které můžeme zlepšit," vysvětlil ředitel trati Michael McDonough.

I proto se letos očekává atraktivnější podívaná a zřejmě i jiný vítěz. K favoritům bude opět patřit Brazilec Rubens Barrichello, který vyhrál dva ze tří posledních závodů a na vedoucího muže šampionátu, stájového kolegu z Brawnu Jensona Buttona, ztrácí už jen čtrnáct bodů.

"Poslední měsíc se mi daří, takže bych to rád i v posledních čtyřech závodech sezony udržel," prohlásil.

Zda se mu to podaří, bude jasno už v neděli odpoledne.

Projeďte si noční trať s Felipe Massou

  • 1Diskuse
Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky

On-line reportáž | FOTBAL

Polsko - Česko
0:1
90
Skončil druhý poločas utkání. Zápas byl ukončen 0:1.
90
Hodně netakticky si počínal Klich, který fauloval Daridu. Místo autového vhazování pro Poláky tak budou hosté rozehrávat přímý kop.
90
Domácí hráči i fanoušci si přejí odpískání pokutového kopu, sudí Klossner je však jiného názoru. Kalas nezahrál rukou, ale hrudí.

Najdete na Lidovky.cz