25. října 2011 9:29 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Smrt Itala Simoncelliho revoluci nepřinese

Marco Simoncelli  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Marco Simoncelli | foto: Reuters

SEPANG/PRAHA První květen 1994 formuli 1 proměnil navždy. Smrt trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny během Velké ceny San Marina donutila šéfy F1 k zavedení přísných bezpečnostních opatření. Od té doby v F1 nikdo nezemřel.

Když před devíti dny zahynul při závodu IndyCar v Las Vegas britský pilot Dan Wheldon – dvojnásobný vítěz slavného podniku 500 mil v Indianapolis – začalo se mluvit o konci závodění na oválech.

Nedělní smrt mistra světa Marka Simoncelliho v Sepangu ale zřejmě svět rychlých motocyklů nezmění. "Nevidím věc, která by ho zachránila, kde by šlo ještě vylepšit ochranu jezdce. Marco měl dokonce nejmodernější kombinézu, která obsahuje i airbag," řekl LN český závodník Lukáš Pešek, který se Simoncellim závodil šest sezon.

Supermoderní helma, kožená kombinéza doplněná spoustou ochranných prvků hrudníku a páteře – to všechno už dnes používají jezdci MS silničních motocyklů. Bohužel, nic z toho čtyřiadvacetiletého Itala, který zahynul při závodě MotoGP pod koly Colina Edwardse a Valentina Rossiho, nedokázalo ochránit.

"Myslím, že jsme udělali pro bezpečnost vše, co jsme mohli. Bohužel nemůžeme změnit osud. Když to přijde, nemůžeme to změnit. Musíme to jen přijmout," uvedl zástupce jezdců v bezpečnostní komisi Franco Uncini.

Tragédie: motocykly vedle sebe

A i když jde vývoj ochranných prvků stále dopředu, je limitován závodním faktorem. Jezdci by totiž těžko mohli soupeřit, pokud by na sobě měli jakési kovové brnění. "Všechno má i svou odvrácenou stranu. Je třeba to vyvážit," řekl už dříve Uncini.

Simoncelliho nehoda podle něj nebyla horší než řada dalších. "Jediný problém byl v tom, že motocykly byly těsně vedle sebe, takže další dva jezdci jej po pádu udeřili do hlavy. To je to, co z nehody udělalo takovou tragédii," řekl Uncini pro Radio RAI.

Grafika - jak jsou chráněni jezdci v MotoGP

Ke smrti mistra světa dvěstěpadesátek z roku 2008 zřejmě přispělo i to, že přišel při pádu o helmu. Což je naprosto netypické, helmy jsou testovány, aby vydržely velký tlak. "Jeli asi 150 kilometrů v hodině. Motorka s jezdcem váží přes 300 kilo, tlak na řemínek helmy musel být opravdu extrémní. V životě jsem ale neviděl, že by upadla helma, takže mohlo dojít třeba i k defektu," líčil Pešek.

Lékaři popsali, že Simoncelli podlehl těžkým zraněním hlavy, krku a hrudníku. "Když vám motorka přejede i tělo, tak vám helma může být k ničemu," krčil Pešek rameny. Zástupci Mezinárodní motocyklové federace FIM i organizátoři šampionátu pokračují s vyšetřováním příčin nehody. Simoncelliho stáj San Carlo Honda Gresini už oznámila, že se nezúčastní závěrečného závodu MS ve Valencii. Zbytek startovního pole ale vyjede.

"Je to obrovská tragédie, ale další závod se pojede. Tenhle sport je prostě rizikový. Říkáte si, že se zrovna vám nemůže nic stát, ale to samozřejmě není pravda," přiznal Pešek. "Cenou za závodění je zkrátka váš život," dodal pro BBC dvojnásobný mistr světa superbiků James Toseland.

Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!