130 let

Nová sezona formule 1 klepe na dveře. | foto: Reuters

Snížené rozpočty, konkurence pro Hamiltona a návrat jména Schumacher. Startuje nepředvídatelná sezona F1

Sport
  •   7:14
Praha - Zatímco se země po celém světě potýkají s přeplněnými nemocnicemi a rozklíženými státními rozpočty, formule 1 chystá rekordní sezonu. Pokud se v covidovém roce č. 2 podaří odjet všech 23 velkých cen, bude to nejvíc v historii, a to je ještě v jednání odložená čínská GP.

Enormně vyčerpávající ročník pro jezdce a inženýry však zároveň slibuje nebývale zajímavé dění. S  koncem i začátkem na Blízkém východě, s velkým návratem do nizozemského Zandvoortu, s premiérou v luxusu saúdskoarabské Džiddy, s velkým finále necelé dva týdny před Štědrým dnem. Fanoušci se mají nač těšit.

Lewis Hamilton slaví vítězství.
Půjde Mick Schumacher ve stopách svého otce?

A navíc by neměli zůstat jen u televizních obrazovek, zamíří také  na okruhy. Dokonce jsou již v  prodeji vstupenky. Na schválení čekají bezpečnostní pravidla – měření teploty, test nebo očkování, respirátory, dvoumetrové odstupy či snížené kapacity hledišť.

Atraktivní nepředvídatelnost

Jinde však F1 musela zase ubrat. Sekla do zavedených pořádků, zejména do bezbřehé rozhazovačnosti těch nejlepších. Po rozpočtovém stropu volají slabší týmy roky a konečně se dočkaly slyšení. Podle původní dohody se měly rozpočty stájí, které ještě nedávno šplhaly u vítězů na půl miliardy dolarů, omezit k 175 milionům dolarů. 

VIDEO: ‚Jak jsem se stal nejmladším vítězem F1.‘ Verstappen se ohlíží za kariérou, na tréninky ho museli vozit

Tíživé ekonomické dopady však částku snížily až na 145 milionů. Nejvíc se šetřilo na testech. V pouhých třech dnech stáje poskládaly dohromady něco přes 20 tisíc kilometrů, což v minulých letech bývalo minimum, které před sezonou najezdil každý z týmů. 

Co je pro účastníky špatně, může být pro fanoušky pozitivní. Poměr sil zůstává skryt, technické nedostatky, které dřív inženýři zachytili před startem, se projeví až při závodech. Přitom se museli poprat s řadou omezujících opatření, která měla zásadně snížit aerodynamický přítlak. 

Faktor nepředvídatelnosti tak vzrostl. „Nezískali jsme dost dat, celkově si odnášíme více otázek než odpovědí,“ připouští hlavní traťový inženýr Mercedesu Andrew Shovlin na stránkách britského Autosportu.

Loňští mistři stačili zjistit, že nové auto má nestabilní záď, takže piloti s ním v zatáčkách bojují. A kompletní výměna převodovky přímo na okruhu naznačovala, že by Mercedes potřeboval více času. „Nejsme nejrychlejší,“ seznal Shovlin. „Red Bull je letos jiné zvíře,“ dodal úřadující šampion Lewis Hamilton.

Sestava kolem Maxe Verstappena se bránila předčasným ovacím, odkrývat v testech všechny karty se v F1 nenosí, přesto se mírnému optimismu před startem v Bahrajnu neubránila. „Rozhodně to byly nejlepší testy od založení Red Bull Racing,“ uvedl sportovní šéf Helmut Marko pro RTL. „I tak Mercedes zůstává favoritem, nikdy nevíte, jak moc jeli naplno.“

Předsezonní testy na okruhu Sáchir, kde se v neděli odjede i první závod, přinesly účastníkům nejen technická data, ale i nečekaný zdravotní bonus: bahrajnští šejkové nabídli, že naočkují všechny účastníky – jezdce, personál, dokonce i novináře – proti covidu. 

V zemi prý mají vakcín dost. Vedení šampionátu to v oficiálním prohlášení odmítlo. „Nechceme předbíhat ve frontě,“ uvedl nový prezident F1 Stefano Domenicali, který před sezonou nahradil ve funkci Chase Careyho.

Korektnosti tak bylo učiněno zadost, přijmout nabídku velkomyslných vládců bohatého ostrůvku však šéfové nezakázali. A tak až na pár výjimek už aktérům největšího motoristického divadla světa koluje v žilách první dávka, druhou dostanou hned po závodě. Nebezpečí, že pandemie ochromí závody, je tak minimální.

Jméno Schumacher je zpět

Startovní listina zažila vítr, jaký dlouho nepamatuje. Zajímavé bude sledovat, jak se Mexičan Pérez popere v Red Bullu s výzvou nejlepšího monopostu, který měl kdy k dispozici. Hvězdného Leclerca ve Ferrari zase prověří ambiciózní Španěl Sainz. Scuderia si klade vysoké cíle, loňskou nepovedenou sezonu odepsala již v létě a všechny síly vrhla na vývoj nového vozu. 

Dřív než její soupeři. Navíc jako jeden z poražených týmů mohla měnit auto víc než třeba Mercedes. Jak to dopadlo? Motor je „o dost lepší“, jak poznamenal Leclerc po testech. Auto přidalo na rovinkách a už dnes je jasné, že propadák se opakovat nebude.

Díky návratu Fernanda Alonsa, který podepsal francouzské stáji Alpine (bývalý Renault), se na dráze setkají čtyři mistři světa. Sebastian Vettel vyzkouší barvy Aston Martinu, loňského Racing Pointu, a Kimi Raikkönen bude s Alfou Romeo dál přidávat závody do rekordní sbírky velkých cen. 

Nejoblíbenějšímu jezdci posledních let bude v říjnu 42 let. Čtvrtým šampionem je samozřejmě Lewis Hamilton, který už naznačil, že by v případě zisku dalšího titulu mohl po sezoně skončit. 

V tom případě odejde jako nejlepší jezdec všech dob, protože osmým triumfem by překonal Michaela Schumachera, jehož syn Mick bude zřejmě poutat pozornost víc než další nováčci i než většina ostatních pilotů.

Nejzajímavější sezona posledních let právě startuje.

Autor: Marek Hlava