130 let
Usain Bolt

Usain Bolt | foto: ČTK

Speciál

Sportovci ve světě reklam, ti nejlepších si přijdou na stovky milionů

Sport
  •   8:22
PRAHA - Většina z vás si možná tolik peněz pohromadě neumí ani představit, sportovní celebrity je přitom inkasují každý rok. Avšak zapomeňte na přímou úměru mezi finanční odměnou a odvedenými výkony. Tyhle boháče dělají ještě bohatšími především sponzoři. To je milionářský svět reklamy.
Nejbohatší sportovci

(kliknutím obrázek zvětšíte)

Závratné výdělky sportovců

v golfu Tiger Woods
Jen ze sponzorských kontraktů si stále vydělává přes 100 milionů dolarů ročně (zhruba 2 miliardy korun. A co na tom, že po sexuální aféře o řadu firem přišel a letos mu to na hřišti vůbec nejde... Reklamy jsou zdrojem 90 % z jeho celkového příjmu. Jen od hlavního patnera Nike inkasuje 30 milionů dolarů za rok.

ve fotbale David Beckham
Nejlepší plat sice už nemá, přesto v marketingu vládne pořád. Celosvětově populární celebritě L. A. Galaxy vynesou příjmy z reklamy 25 milionů eur (kolem 630 milionů korun). Nemusí mu proto vadit, že mu za rok končí třeba kontrakt s Giorgiem Armanim za 234 milionů korun na tři roky.

v tenise Roger Federer
Odhadem si mimo kurty vydělal letos už 37 milionů dolarů (asi 740 milionů korun). Není divu. Je tváří takových firem jako Nike, Gilette, Mercedes-Benz nebo vyhlášených hodinek Rolex. Podporuje také kávové automaty Jura a stejně jako třeba Beckham zapojuje se i do vlastních módních produktů.

v basketbale Kobe Bryant
O tento titul teď bojuje s jinou hvězdou NBA LeBronem Jamesem, ale i tak mu patří stále pozice na špici. Jeho příjem se odhaduje na 27 milionů dolarů (zhruba 670 milionů korun). Tučné částky mu přitékaly především ze smluv s firmami Nike, Adidas, Coca-Cola nebo McDonald´s.

v hokeji Alexander Ovečkin
Ve srovnání s ostatními je jako chudá "Popelka", přestože se s obchodními značkami začal už aktivně spojovat. Propaguje hokejovou výbavu CCM, elektroniku Olympus, baterie Energizer nebo síť kadeřnictví. Jenže to vše za "pouhé" 3 miliony dolarů. Nejbohatší hokejista se mezi top 50 sportovců nevejde.

O takové sumě se za celou historii atletiky nikdy ještě nemluvilo, ovšem Usain Bolt to dokázal: pokořil další hranici. Aniž by letos ještě závodil, podepsal sprinterský fenomén před několika dny lukrativní kontrakt se společností Puma. Díky tomu odteď patří mezi bohatou smetánku.

Čtěte také: Sportovci v reklamách: to je vychytralý Ovečkin i kouzelník Federer

Podmínky jsou tajné, britský list The Guardian však přirovnává Bolta k fotbalistovi Cristianu Ronaldovi, jenž si vydělá 32 milionů dolarů za čtyři roky, tedy ročně kolem 149 milionů korun. Je jasné, že se Jamajčan stal nejbohatším atletem světa. Ale k těm největším velikánům má stále daleko, což ukazuje infografika výše.

Fotbalista Beckham, tenista Federer. A hlavně golfista Tiger Woods, jenž pořád vládne světu. Že kvůli skandálu přišel už o rodinu? Že ho opustilo několik sponzorů? Stále dostává stamiliony...

"Některé firmy si na čisté imagi a důvěryhodnosti své tváře zakládají. Jiní tvrdí: špatná reklama taky reklama. Tak ji využijí po svém," říká David Trávníček z agentury Sport Invest zastupující české sportovce.

Sportovní hvězdy jsou pro sponzory jedny z nejpřitažlivějších. Základní podmínkou je dělat sledovaný sport. Dál? Zaujmout, čímkoliv. Například spojením krásy a umění jako ruská tenistka Maria Šarapovová. Třeba Federerovou elegancí či exhibicionismem právě Bolta. 

"On se opravdu jeví pro sponzory jako ideál. Zaujal celý svět a vnímají ho i lidé mimo tuto doménu," říká atletický manažer Alfonz Juck. Znázorňují úspěch a píli. Stabilitu, popularitu. Velký vzor pro ostatní. "A musí být výjimeční, což Woods stále je," přemítá Trávníček.

Chtějí ještě sami podnikat
Někteří navíc dokážou využít svého postavení k podnikatelskému potenciálu. Šarapovová nebo Federer se pohybují v módě, Woods kromě toho třeba i ve vývoji počítačových her nebo v designu golfových hřišť.

Bolt? V tomhle je zatím jiný. "Není jen nejrychlejším sprinterem, je i přirozenou osobností s velkým charismatem. A umí udržet kontakt s publikem," praví Juck.

Firmě Puma se zkrátka vyplatí, ať už udělá cokoliv... Ať už poběží v roce 2013 čtvrtku, nebo bude skákat do dálky. "Chci novou výzvu," prohlásil ke svému rozhodnutí.

Autor: Vítězslav Čermák