Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Stříbrné šípy vládnou formuli 1. Vsaďte si na Mercedes, říká Coulthard

Sport

  6:08
PRAHA - Zase byl nejrychlejší, opět všem soupeřům ukázal záda. A tentokrát i doslova, když v neděli po poslední Velké ceně této sezony na pódiu v Abú Zabí svlékl vršek kombinézy a vytetovaným nápisem „Still I Rise“ vyslal ostatním pilotům formule 1 jasný vzkaz. „Stále stoupám,“ zopakoval poté Lewis Hamilton i na tiskové konferenci.

Hamilton slaví se šampaňským. foto: ČTK/AP

Britský závodník zakončil sezonu jedenáctým triumfem a symbolicky potvrdil, kdo letos na formulových okruzích vládl. Ač neměl suverénně nejrychlejší monopost a často se musel smířit s technickou převahou Ferrari, Hamilton vybojoval pátý mistrovský titul. Čtvrtý od roku 2014, kdy září v Mercedesu. „Chtěl jsem sezonu zakončit ve stejném stylu, v jakém bych rád vstoupil do té další,“ vysvětloval, kde bral motivaci pro arabskou Velkou cenu. Baží po dalších triumfech, touží dál excelovat. A dá se předpokládat, že se mu to podaří.

Hamilton i Bottas zůstávají

V době, kdy Ferrari stále přivyká nové éře po smrti výkonného ředitele Sergia Marchionneho a Red Bull mění dodavatele motorů, Mercedes k žádným zásadním změnám nesahá. Nemusí. Letos s předstihem vybojoval kromě pátého jezdeckého titulu za sebou i Pohár konstruktérů, rovněž pátý v řadě. I přes zdatnou konkurenci v podobě rudých vozů z Maranella měl komfortní náskok 84 bodů.

Lewis Hamilton slaví po závodě formule 1.
Hamiton pózuje fanouškům.

A ten se může příští rok klidně ještě zvýšit. Vždyť zatímco Mercedes bude dál spoléhat na osvědčený tandem Hamilton, Bottas, vyzyvatelé sahají k personálním změnám. Scuderia se loučí s finskou ikonou Kimim Räikkönenem, německý machr Sebastian Vettel bude mít za dvojku Charlese Leclerca.

Je to logický krok, jednadvacetiletý talent z Monaka vyrostl v závodnické akademii Ferrari a má slušný potenciál. Nepochybně ale zaplatí nováčkovskou daň. Leclerc letos nedokončil pět Grand Prix, v dalších předvedl pár zaváhání.

Podobně nezkušený je také o rok starší Francouz Pierre Gasly, toho si vybrali po překvapivém odchodu Daniela Ricciarda v Red Bullu (populární Australan posílil Renault). Rakouský tým tak bude mít jasnou hierarchii mezi piloty, stupně vítězů by měl pravidelně atakovat nizozemský bouřlivák Max Verstappen.

U Mercedesu zůstává vše při starém, a tak není důvod, proč by se měly „stříbrné šípy“ v roce 2019 zásadně zhoršit. F1 totiž nečeká žádná revoluce v pravidlech, konstruktéři budou čelit jen mírným výzvám, například úpravám předního a zadního křídla.

Lewis Hamilton oslavuje vítězství ve Velké ceně Brazílie.

Šéf německé stáje Toto Wolff přesto říká: „Nové regule převrátí náš sport vzhůru nohama. Někdo možná najde nějakou mezeru v pravidlech nebo třeba přijde s nečekanou inovací, případně porozumí novým vozům rychleji než ostatním. V popředí se najednou mohou objevit i týmy, od kterých byste to nečekali.“

Jenže podobná prohlášení jsou Wolffovi vlastní, obdobné fráze jsou od něj slyšet před každou sezonou. A Mercedes pak stejně nechává za sebou veškerou konkurenci. Bilance jeho monopostů za posledních pět let je ohromující. Vyhrály 73 Velkých cen. Ferrari se za tu dobu radovalo čtrnáctkrát, Red Bull si připsal o dvě výhry méně.

Nikdo další na vavřín z Grand Prix nedosáhl. Silná trojka je od zbytku startovního pole příliš odskočená. Může se to změnit? Jistě, ale celou výplatu na to nesázejte. Dál totiž platí věta, kterou řekl v rozhovoru pro MF DNES před právě skončenou sezonou bývalý závodník F1 David Coulthard: „Pokud byste chtěl snadno vydělat peníze, vsaďte si na Mercedes.“