130 let

David Shaw je viceprezidentem UFC. | foto: Dan Materna, MAFRA

Rozhovor

Galavečer v Praze? UFC je akcí čistě pro Česko, říká její viceprezident

Sport
  •   6:00
PRAHA - Jako správný Kanaďan zprvu miloval hokej. Postupně ho však pohltil svět MMA a nyní je David Shaw viceprezidentem UFC, nejmocnější organizace smíšených bojových sportů, která aktuálně vykazuje hodnotu sedm miliard dolarů.

„Fascinuje mě, že jenom v MMA potřebují být sportovci dokonale vyladění ve všech aspektech fyzické zátěže. Můžete být silový útočník ragby nebo dynamický obránce v hokeji, ale sílu, výdrž, soustředění, disciplínu a respekt kombinuje jen MMA,“ říká úspěšný čtyřicátník v rozhovoru pro vybraná česká média.

Pudilovou čeká domácí UFC bez rodičů. ‚Koukali byste na dceru, kdyby byla od krve?‘

Právě do České republiky se svým týmem přivezl na sobotu premiérově galavečer UFC. „Dlouho jsme to tu obhlíželi. Na Prahu a Česko, kde je skvělý trh pro MMA, prostě přišel čas. Česko se pro UFC stane pravidelnou destinací,“ prohlašuje rozhodně.

V čem je Česko pro UFC významné, hodnotné?
Ten seznam je dlouhý. MMA se v Česku už delší dobu rozvíjí a nám se naskytla možnost ukázat zde náš produkt. Občas je třeba přijít s akcí a lokální trh nakopnout. Předvedeme globální hvězdy i místní zápasnici (Lucii Pudilovou – pozn. red.). Bude to pro nás první důležitá zkušenost a nebude poslední.

Takže akce v Praze není pro UFC pouze testem, zda to tady má vůbec cenu?
Náš produkt bude zářit tady stejně jako kdekoliv jinde. Naší hlavní výzvou je dostat se na trh a prodávat lístky. Oceňujeme místní fanouškovskou základnu. Že je vyprodáno, je pro nás pravý indikátor úspěchu na trhu. Na to chceme v budoucnu znovu spoléhat.

Bere UFC sobotní akci čistě „pro Česko“, nebo jste to pojali jako podnik ve střední Evropě?
Rozhodně pro Česko. Pokaždé když jsme v Evropě byli, jsme se soustředili na místní zápasníky. Navíc Praha není jediné město v Česku, na které se díváme. Do Prahy jsme přijeli pouze jako do prvního města.

Nebojíte se, že přítomnost jediného českého zástupce negativně ovlivní atmosféru v hale?
Ne, podívejte... Nás táhne značka. Značka UFC. Když si lidé chtějí koupit lístek, očekávají tu nejlepší možnou kvalitu z celého světa. Jako fanoušek jdete za zábavou, pro zkušenost. Není pochyb o tom, že domácí zápasníci vytváří skvělou atmosféru ve formě potlesku a rozvíření energie, lidi za Lucy (Pudilovou) budou stát, ale myslíme si, že diváci budou nadšení i z dalších hvězd.

Pudilová není v souboji favorizována.
Česká bojovnice Lucie Pudilová (vpravo) a její americká soupeřka Liz...

Jste klíčovým mužem, který stál za průnikem UFC do zemí jako Kanada, Austrálie či Nový Zéland. V čem tkví úspěch při vyjednávání v novém prostředí?
Musíte propojit diváka s obsahem. Jelikož nemůžeme být všude najednou, nejlepší způsob je, že se ujistíme, že lidé budou moci sledovat náš obsah v televizi. Každý rok máme 42 akcí, z toho 12 až 13 velkých. Dalším důležitým aspektem je spojit se s promotérskými organizacemi v dané zemi, i s amatéry. Abychom se ujistili, že má MMA v té zemi našlápnuto. A také musíme spojovat samotné zápasníky přímo s fanoušky, aby spolu byli v kontaktu.

Do jakých zemí dál UFC plánuje zamířit?
Investujeme velké peníze v Rusku a Číně. V Šanghaji otevíráme tréninkové středisko, zavázali jsme se, že budeme pořádat každý rok dvě akce v Rusku. V Mexiku se domlouváme na pořádné spolupráci s místní televizí. A nikdy jsme nebyli v Africe! Smysl dává například Jihoafrická republika.

VIDEO: Příprava mladých ruských bojovníků? Férová potyčka s medvědem

Proč UFC tak táhne?
Je nepředvídatelná, vzrušující a intuitivní. Fyzicky vás zasáhne, užíváte si ji s nadšením. Víme, že v Česku nikdy nebudeme důležitější než hokej a fotbal, to samé platí o hokeji v Kanadě nebo o golfu a ragby v Austrálii. Ale v žádném jiném sportu nezažijete tak živou energii, když jste na místě.

Kam se UFC může dál vyvíjet? Přivést třeba více žen?
Ano. Ronda Rouseyová a Liz Carmoucheová ženám vyšlapaly cestu a my v ní chceme pokračovat. Jsme pyšní na to, že se k nim chováme stejně jako k mužům.

Vy jste v UFC od roku 2013. Jak se od té doby změnilo postavení organizace ve smyslu marketingové síly a prestiže?
Stali jsme se ještě větší značkou, to rozhodně. Vše souvisí s tím, že jsme podepsali smlouvy s televizemi, tak fungujeme. Přitom před patnácti lety Dana White (dlouholetý šéf UFC) zkoušel ESPN zaplatit, aby nás vůbec vysílala, a teď jsme s ní uzavřeli ohromnou smlouvu. Za posledních deset let pro nás byli klíčoví zápasníci jako Ronda Rouseyová (první ženská šampionka v UFC), Američan Jon Jones (současný šampion polotěžké váhy), nebo Conor McGregor (jako první držel dva tituly různých váhových kategorií v UFC současně). S nimi jsme měli spojené ty největší události, díky nim získáváme nové fanoušky, kteří jsou najednou celí fascinovaní.

Autor: Antonín Vavrda
  • Mohlo by vás zajímat