Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Zákaz vysílaček? Proti experimentu je také Lance Armstrong

Sport

  9:27
PRAHA - Kontroverzní zákaz používání vysílaček na dnešní etapě Tour de France navzdory protestům platí. Vydělat na tom mají především diváci. Jezdci se novinky naopak děsí.

Tři králové Tour. foto: ČTK

Jsou tak malé, že je snadno přehlédnete, jenže na Tour de France se v posledních dnech všechno točí právě kolem nich. Nenápadná sluchátka, kterými cyklisté přijímají informace o vývoji závodu a taktické pokyny od týmových šéfů, se postarala o první aféru letošního ročníku Tour.

Lubor Tesař: Potlačila se tím přirozená chytrost jezdců

Podle bývalého českého cyklisty Lubora Tesaře (38) ublížilo využívání vysílaček především přemýšlivějším jezdcům. "Vysílačky z nás udělaly ovce na vodítku. Kdykoliv jsem něco potřeboval vědět, stačilo houknout do vysílačky a hned mi to zjistili," vzpomíná Tesař.

Proč je vysílačka pro cyklisty tak důležitá?
Je výhodná hlavně při rovinatých etapách, kdy se jede padesátkou a není možné z balíku vycouvat dozadu k vozu a předávat si informace. Jenže trochu se tím potlačila přirozená inteligence jezdců. Mezi dvěma stejnými cyklisty vždy rozhodovala chytrost, ale to už neplatí. Navíc si myslím, že kvůli nim vzrostl počet pádů.

Jak to myslíte?
Cyklisté totiž s vysílačkami přestali být ostražití. Hlavně u ­mladých jezdců vidím, že už se nedokážou soustředit pět šest hodin během celého závodu. S vysílačkou v uchu to ani nepotřebují.

Je skutečně takový rozdíl jet velký závod bez ní?
Je, a velký. Představte si, že by při hokeji musel trenér na tribunu. Chvíli budou jeho svěřenci hrát to své, ale pak začnou být bezradní. A musí čekat na konec třetiny, až jim trenér něco řekne.

Nenarušovala vysílačka vaši koncentraci?
Stalo se mi, že do toho někdo začal mluvit až příliš, a to jsem to pak utnul. Vysílačka nemá být k­ tomu, aby se přes ní někdo vykecával nebo dělal legraci.

K čemu jste například vysílačku využíval?
Když jsem byl kapitánem týmu, musel jsem občas ostatní jezdce nahnat dopředu, abychom se vystřídali v nástupech. Zjednodušilo to komunikaci, ale ubralo to na závodnickém myšlení.

Může být tedy etapa bez vysílaček pro diváky zajímavější?
Určitě ano. Už jen proto, že jezdci byli na něco zvyklí, a teď to mít nebudou, takže budou nervózní. Ale ti, co vysílačky nezneužívají, si poradí. Horší to bude pro ty mladší jezdce.

Většina cyklistů přesto zákaz kritizuje. Bojí se o svoji bezpečnost. Souhlasíte?
Vadí mi spíš způsob zákazu. Jestli se mají vysílačky zakázat, ať je to na celý závod, a ne na dvě etapy. Je to, jako by jezdcům řekli, aby se na dva dny oblékli do starých treter. Všichni si už na vysílačky zvykli, a teď se na dva dny zakážou? Je to takové divné.

Právě dnešní desátá etapa se totiž pojede bez možnosti využití týmových vysílaček. Nic na tom nezměnila ani včerejší horečná jednání, při kterých pořadatelé slavného závodu neustoupili ani o krok.

"Chtějí být nostalgičtí, jako když starý cyklista sedí u silnice a vzpomíná, jak se v jeho dobách jezdilo bez vysílaček. Jenže teď je rok 2009," zlobí se manažer stáje Saxo Bank Bjarne Riis.

Zákaz vysílaček platí pro dnešní a páteční etapu
Kromě dnešní etapy platí zákaz i ­pro páteční třináctou etapu z Vittelu do Colmaru. "Osobně mi vysílačky také trochu vadily, ale tohle mi připadá jen jako zbytečné gesto," uznává i bývalý český jezdec Lubor Tesař. "Zakázat vysílačky jen na dvě etapy je vůči závodníkům nekorektní," dodává.

Jisté je, že dnešní rovinatá etapa získala ještě před startem nečekaný náboj. Organizátoři, jejichž nápad posvětila i Mezinárodní cyklistická unie, si od zákazu vysílaček slibují atraktivnější podívanou.

Bez vysílaček se má projevit nápaditost a chytrost jezdců. "Bude to jako kdysi, když jezdci nad závodem mnohem více přemýšleli. Nebudou jako stroje, které jen poslouchají příkazy," tvrdí tiskový mluvčí Tour Christophe Marchadier.

Jezdci v čele s hvězdným Lancem Armstrongem však protestují. Důvod? Obavy o bezpečí. "Při Tour bývá na silnici hodně lidí, na horizontu objeví auto nebo olejová skvrna. Vysílačka vám může zachránit kůži," tvrdí německý cyklista Jens Voigt.

Stávka jezdců prý nehrozí
Bez vysílaček se závody jezdily zhruba do poloviny 90. let. Šéfové stájí tehdy museli svým jezdcům předávat pokyny přímo z aut, kterými pronásledovali peloton.

Každé auto mělo jiný tón klaksonu a jezdec pak podle houkání poznal, že mu jeho šéf chce něco sdělit. "Pamatuji časy, kdy se jezdilo bez vysílaček. Někdo to považuje za dobrý nápad, ale já ne. Vracíme se do minulosti a to není dobře," tvrdí Armstrong.

Právě šéf jeho stáje Astana Johan Bruyneel se stal lídrem opozice v boji za zrušení zákazu. Pro svou petici sehnal podpisy čtrnácti z dvaceti týmů. "Na Tour není místo pro experimenty," opakoval.

Bruyneel údajně navrhoval kompromis, aby alespoň dva jezdci z každého týmu směli s vysílačkami jet, jenže Mezinárodní cyklistická unie zůstala neoblomná: Dřívější rozhodnutí platí.

Cyklisté teď mohou jen skřípat zuby. Část z nich se však se zákazem zřejmě nemíní smířit. "Pošlou nás domů, když zákaz porušíme? O ­tom pochybuji," naznačuje Riis. Vítězem války ale nejspíš stejně budou pořadatelé Tour: Týmu, který zákaz poruší, totiž hrozí pokutou až ve výši dvou milionů korun.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...