Revoluční změna. Fotbaloví reprezentanti budou poprvé v historii nosit zelené dresy![]() |
Ani červená, ani modrá, ani bílá. Nová barva venkovních dresů nemá s těmi národními poprvé nic společného.
Až svěřenci Jaroslava Šilhavého v neděli v den 30. výročí od sametové revoluce vyběhnou v Bulharsku v posledním duelu kvalifikace o EURO 2020, možná je někteří čeští fanoušci na první dobrou ani nepoznají.
Budou totiž na sobě mít dresy, trenky i stulpny v barvě světle zelené.
A stejně jako před rokem, kdy hokejová reprezentace představila novou podobu dresů se zcela inovovaným lvem na prsou, vzbudila i pondělní novinka té fotbalové řádný poprask.
Fanoušci připomínají na sociálních sítích fakt, že hráči nemusí mít na hřišti reflexní vestu, až bude mít reprezentace poruchu. Další zase mluví o tom, že při pohledu z vesmíru vlastně žlutozelená národní barvou je.
Vedle příznivců českého fotbalu se ke kritikům přidali i nejlepší čeští tenisté poslední dekády, Tomáš Berdych a Radek Štěpánek.
„Najdi pět rozdílů. A uhodni, kde navrhovali světoví odborníci a kde se vybíralo srdcem,“ upozornil na Facebooku Štěpánek na rozdíl mezi novým dresem fotbalistů, který vytvořila společnost Puma, a jeho populárním trikotem z Davis Cupu se řvoucím lvíčkem na prsou od společnosti Alea, jejž si sám navrhoval.
Na tom fotbalovém naopak náznak jakéhokoliv českého symbolu chybí. Jeho někdejší kolega Berdych byl v kritice ještě tvrdší.
„To snad nemyslí vážně! Barva symbolizuje svobodu? Jsme Češi, tak kde jsou naše národní barvy?! Jsem rád, že jsem mohl reprezentovat v Davis Cupu v národních barvách,“ uvedl na Instagramu Berdych, který spolu se Štěpánkem přivedl Česko ke dvěma triumfům v týmové soutěži.
Fotbalové legendy se neshodnou
Podobně mluví i fotbalový internacionál Antonín Panenka.
„Nové dresy mě překvapily a zaskočily. Nevím, proč tam není žádný český symbol, je to jako by hráli Brazilci v černém nebo fialovém. Navíc tohle není ani zelená barva, která mě celou kariéru provázela v Bohemce a Rapidu Vídeň,“ uvedl pro LN mistr Evropy z roku 1976.
Jeho někdejší reprezentační spoluhráč Ladislav Vízek byl naopak k novým dresům smířlivý.
„Když se měnily před rokem hokejové dresy, taky kolem toho byla velká polemika. A jak se teď lidem líbí a nikdo už na ně nenadává. Tyhle nové jsou sice netradiční, ale fajnové. Jaký to rozdíl proti našim dresům, které spíš připomínali svetry. Kluky to nekouše, a proto to řešit nebudou. Třeba jim právě tenhle dres bez lvíčka přinese na EURO štěstí,“ uvedl olympijský vítěz z roku 1980.
Nápad Fotbalové asociace ČR, o němž její předseda Martin Malík řekl, že kontroverze a emoce fanoušků byla cílem, se pak líbí módním návrhářům.
„Myslím si, že Puma zvolila velmi zajímavou barevnou kombinaci výrazné zelené s černou. Možná může fanoušky nejen českého fotbalu překvapit, ale dle mého názoru působí hned na první pohled velmi agresivně a zapamatovatelně, takže to vidím jako svěží změnu, která by mohla celkovou vizáž reprezentace omladit,“ řekl úspěšný slovenský návrhář Pavel Berky.
„Nakonec tato zelená se objevila v několika módních trendech posledních sezon a je velice oblíbená hlavně u mladé generace. Vybočili ze zavedených tradičních barev, jako je modrá, bílá a červená. Já tuto změnu vítám, a i když tato kombinace nemusí svědčit každému, nejde zde o módní přehlídku a výrazné barvy se ke sportu prostě hodí a český tým bude v nových dresech doslova zářit. Spolupráci vidím jako zdařilou,“ dodal.
Lohniský: Čekal bych od tenistů nadhled
Také Jakub Lohniský, ředitel firmy Le Premier a zakladatel blogu Muži v Česku, se podivuje nad kritikou fanoušků i dvojice Berdych – Štěpánek:
„Nové dresy fotbalové reprezentace vyvolaly typickou hysterii, která se strhne, když je něco nového a není to často unyle nudné, tedy v očích fanoušků tzv. ryze české. Pobavily mě reakce českých tenistů, od kterých bych předpokládal jistý nadhled a pochopení pro moderní trendy, respektive marketing.“
„Radek Štěpánek to dokazuje na svém oblečení, ve kterém bojoval v Davis Cupu. Prý ho navrhovali lidé se srdcem. Asi myslel to klasické české srdíčko. Jeho tričko pomalované nejkýčovitějším českým lvem, který snad existuje, a řadou divných grafických prvků ve mně žádnou hrdost nevyvolalo,“ dodal ironicky.
A poté přidal: „Mně se prostě líbí ta symbolika i to, že to není klasická nudná červená nebo bílá. Dresy jsou prodejní artikl a tyto nabízí mnoho nových marketingových příležitostí, jak vydělat tolik potřebné peníze.“