Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Staropramen zdražuje pivo. Přidal se k Plzeňskému Prazdroji

Pivo

  8:25
PRAHA - Druhý největší výrobce piva v Česku nezdražuje plošně, ale od listopadu zvedne hospodským cenu vybraných značek čepovaných piv.

Staropramen zvedá ceny některých čepovaných piv foto: Lidovky.cz

V říjnu zdražil kompletní sestavu svých nápojů lídr českého trhu Plzeňský Prazdroj, teď se přidává pivovarnická dvojka Staropramen. Zdražení se v tomto případě netýká celého portfolia, ale vybraných značek.

Smíchovský pivovar zvyšuje „po důkladné interní analýze nákladů a dalších vstupů“ od 7. listopadu cenu čepovaných piv Staropramen světlý, Staropramen nealko, Stella Artois a dováženého Hoegaardenu. V průměru o 1,5 procenta.

„Kvalita našich piv je pro nás na prvním místě, abychom jí dokázali zachovat, musíme reagovat na růst našich výrobních nákladů. Naposledy společnost Pivovary Staropramen cenu u sudového piva měnila na konci roku 2014,“ uvedla mluvčí Staropramene Denisa Mylbachrová.

V hospodách si připlatíme

Jedná se o zvýšení cen pro odběratele, tedy distributory a hospodské, a je na nich, jak oni promítnou své vyšší nákupní ceny do cen koncovým zákazníkům. Už v případě říjnového zdražení kompletní produkce Plzeňského Prazdroje naznačili, že vyšší náklady pocítí pivaři v plné výši, leckde však ještě víc.

Někteří hospodští chtějí totiž využít nynější úpravy cen od pivovarů ke kompenzaci dalších nákladů, které jim přinese nezbytné pořízení technologie (pokladen, tiskáren) na prosincový start elektronické evidence tržeb.

Pivovarnická jednička Prazdroj, který má na domácím prodeji piva zhruba 40 procentní podíl, zvyšoval cenu čepovaného (sudového a tankového) naposled na podzim 2014 a lahvového začátkem roku 2015. Před měsícem zdražil všechny své prodávané značky - v průměru o 3,2 procenta.

Konkurenti obvykle vyčkávají se zdražením na lídra trhu, zjišťují, jak reagují zákazníci a mají dočasně určitou cenovou výhodu, ale postupně se přidávají. Někteří dříve, jiní později.

Například humpolecký pivovar Bernard zdražoval naposled před rokem a jeho spolumajitel Stanislav Bernard rovnou oznámil, že teď žádné další úpravy cen nechystá. „Hospodské čekají těžké ekonomické časy, musí například investovat kvůli chystané elektronické evidenci tržeb, a my jim nechceme situaci ještě zhoršovat,“ reagoval Bernard.

Odbyt čepovaného klesá

Pro pivovary je rizikové zdražování především právě u čepovaného piva. Odbyt v hospodách a restauracích, kde mají dodavatelé vyšší marže než v obchodech, totiž vytrvale už několik let klesá. Roste naopak prodej v obchodní síti (skleněné a PET lahve, plechovky), především ve velkých řetězcích, kde je pivo výrazně levnější a do kterých však pivovary dodávají jen s minimální přirážkou.

Pivovary Staropramen loni prodaly celkem doma i do zahraničí 3,12 milionů hektolitrů, což je mírný meziroční pokles. Na domácím trhu prodej všech pivovarů v minulém roce klesl sice o 0,2 procenta na 16,2 milionu hektolitrů, ale celková výroba piva v Česku díky rekordnímu exportu vzrostla o 2,2 procenta na víc než 20 milionů.

Autor: