9. února 2014 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Sterilní zenová oáza? Vila dánských architektů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Vila Wienberg | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vila Wienberg | foto: MIKKEL RAHR MORTENSEN, GITTE KJAR

Vilu Wienberg v dánském městě Aarhus si pro sebe postavil manželský pár architektů. O ztvárnění interiérů se však postaralo místní studio Friis&Moltke, které je známé svými nestárnoucími projekty. Jejich nový interiér připomíná lehce sterilní zenovou oázu.

Vila Wienberg stojí ve vilové čtvrti Hojbjerg na předměstí druhého největšího dánského města - Aarhus. Pro své vlastní potřeby ji navrhli manželé a architekti Mette aMartin Wienbergovi. Když ale došlo na vybavení interiérů, požádali o pomoc renomované dánské architektonické studio Friis & Moltke. Chtěli, aby jejich kolegové vnesli do rodinného domu svěží vítr, resp. zenově klidnou atmosféru.

Vila Wienberg

Stálice dánské architektury Studio Friis&Moltke bylo založeno v roce 1954 Knudem Friisem a Elmarem Moltkem, kteří během následujících let přizvali k trvalé spolupráci pět dalších partnerů. V dnešní době fungují v celkem třech kancelářích ve městech Aarhus, Aalborg a Koge.

V jejich portfoliu najdete několik desítek projektů různých rozměrů -od bytů a domků pro mladé páry přes honosnější rezidence pro vícegenerační rodiny, školy, univerzity, nemocnice, věznici a sportovní stadiony až po administrativní komplexy pro mnoho tisíc zaměstnanců. Všechny projekty studia přitom spojuje industriální jednoduchost, jež může být tlumočena jako univerzální a nikdy nevycházející z módy.

Architekti za své motto považují větu: „Kdykoli uděláme krok vpřed, vše zbylé se automaticky stává historií.“ Snad právě proto působí jejich stavby nadčasovým, modernistickým dojmem, a pokud zalistujete bohatým online seznamem realizací na www.friis-moltke.dk, na první pohled uvidíte, že i několik desítek let staré projekty stále vypadají naprosto současně.

Stavby studia Friis&Moltke nikdy nejsou pompézní a okázalé, ale vždy především účelové. Koneckonců, věznice musí plnit své poslání, školy musí poskytnout zázemí pro studenty a v rezidenčních objektech se musí především dobře a pohodlně bydlet.

Všemocná barevná kombinace

Ve vile Wienberg se prolíná jakýsi zenový klid. Interiéry jsou bez přítomnosti svých obyvatel tiché a stoické, jen zřídka v nich zasvítí barevný detail. Vizuální podoba bytu je postavena na kombinaci bílé barvy s dřevěnými plochami a velmi výrazná je také hra světla a stínu. Stavba má totiž nezvykle velký počet oken (přibližně čtvercového tvaru), a tak žádný z pokojů nezůstává bez výrazné dávky denního světla.

Díky promyšlenému systému vestavěného nábytku se světlo láme do zajímavých úhlů a skoro by se dalo říci, že je dalším stavebním materiálem.

Centrální obytná místnost je celá obložena dřevěnými panely a dominuje jí mohutné schodiště s ochozem. Trojúhelníkové tvary narušují jinak přísně pravoúhlé linie knihovny s šuplíky a skříňkami, v nichž je dostatek úložného prostoru pro vše potřebné. Na vyvýšeném pódiu jsou pro společenský život připraveny kožené sedáky v barvě světlé kávy.

Vila Wienberg

Zajímavým detailem, jenž se opakuje ve více pokojích, jsou prahy a schody ze samostnojných betonových kvádrů. Pokud vystoupáme po schodišti do prvního patra, najdeme zde odpočívárnu. Ta je svým vybavením malou kopií obývacího pokoje v přízemí a je doplněna polstrovanými sedáky, na nichž leží přehozy z umělé kožešiny.

Kuchyňský pracovní prostor je rozdělen na dvě stejně velké části. Zatímco sporák a ostatní spotřebiče jsou zasazeny do bělostného výklenku se třemi policemi, v prostoru se tyčí pracovní ostrůvek z nerezové oceli, na jehož obou koncích jsou instalovány polohovatelné lampy. Kulatý jídelní stůl z tmavého dřeva se čtyřmi židlemi je osvětlen papírovou závěsnou lampou.

Hnědobílá kombinace se vytrácí na jediném místě celého bytu, a to v koupelně. Její tmavé obložení z plošných keramických dlaždic dává vyniknout minimalistické sanitě a doplňkům z přírodních materiálů. Zbytek obytného prostoru, včetně dětského pokoje, si pohrává s různými variacemi bílých povrchů a nápaditými kousky mobiliáře. Ne vše je ale nové. Několik nábytkových kousků pochází z antikvariátů a vybrané zavěšené obrazy jsou součástí rodinného majetku již mnoho desítek let.

Byť uvnitř vily Wienberg nenajdete mnoho květin, nezůstávají páni domu o zeleň ochuzeni. Všude za okny jsou totiž nově vysazené rododendrony a vyšší keře, které skvěle sekundují původním vzrostlým stromům, dosahujícím výšky prvního patra.

Architekti studia Friis&Moltke záměrně vytvořili interiérovou oázu čistých linií a klidných ploch. Když se ale podíváte z jakéhokoli okna, v plné síle vás pohltí proměnlivá krása okolní přírody, jež rázem vnese závan zelené energie i do obytného prostoru.

Ondřej Elsner, autor je redaktorem časopisu Dolce Vita, Lidové noviny
  • 0Diskuse